Gå til innhold

Noen som har erfaring med Sapphire AIW 9700

Anbefalte innlegg

Heisann,

JEg holder paa med videoredigering, saa jeg kunne tenke meg et grafikk kort som jeg kan bruke til mye dataspilling og til redigering.

JEg har tidligere sett paa ATI AIW 9700, men den finnes ikke he ri Singapore(?) , derimot saa finner jeg Sapphire Radeon 9700PRO AIW 128MB DDR.

AIW er jo kjempe greit til hvis man onsker aa spille mye data og samtidig ha TV ut/inn osv.

Anyway, er det noen som har erfaring med dette merket?

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen svarer gjør jeg det ...

De fleste Radeon kort som selges her til lands virker som å være Sapphire.

Er vel ikke mye de lager selv på korta. Har aldri hørt noen syte på dette merket på forumet.

Anser dette som et trygt kjøp, og et bra (men dyrt) skjermkort.

Vet at de også produserer dette kortet i en vifte-fri utgave (med heat-pipe). Tror dette kan være lurt, da de støyer litt disse rakkerene :yes:

Lenke til kommentar

Takker takker. Faktisk saa har jeg aldri hort om Sapphire, helt til jeg saa det her i Singapore. Saa da slo det meg at kanskje de har AIW. JEg saa forresten idag paa ATI siden web side at, de ha Pre-Order paa R9800 AIW, kanskje det er noe for meg?

Jeg spiller endel UT2k3. Jeg skal erlig innromme, det er lenge siden jeg var i grafikk "markedet" jeg syntes det er saa vanskelig aa holde seg oppdatert paa det siste av det siste.

Saa jeg spor lit mer jeg. Hvis man har valget mellom R9700 128MB og R9800 128MB, hva burde jeg velge? JEg har jo sett at R9800 gjor det bedre, men er det verdt den ekstra prisen?

Frankie

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt er det ikke det.

Men vent litt og se hva andre på forumet mener.

9700 PRO holder leeenge til det meste.

Kommer selvf. ann på hva prisforskjellen er der du er (singapor?).

Det er ca 1000 kroner billigere her i Singapore enn i Norge for grafikk kort (kan variere endel da).

Jeg saa litt paa Ati 9800 AIW, den koster ca 449US$, noe som skal tilsi ca 785S$ = 3143Kroner, noe jeg ikke tror er saa galt. Men naa har ikke dette kortet kommet til Singapore enda (som jeg vet om) saa det kan hende at prisen vil blie noe dyrere enn det jeg har anslaatt, vi for vente aa se. Uansett, jeg er ikke den typen som kjoper nytt utstyr hvert aar. Jeg har naa hatt mitt GF2 GTS i over 3aar, funker fint for meg det, saa lenge jeg ikke har maks opplosning....Jeg gleder meg til jeg kan kjore maks opplosning paa alle spillene mine :)

Frankie

Lenke til kommentar

Takker for tipset, som det gaar av Siggen, saa har jeg Shuttle, saa jeg prover aa ha et stillegaaende system. Kanskje jeg skal prove meg paa vannkjolig...

Vannkjoling ser jo ut til aa vere polulert i Norge, men jeg lurer paa hvordan det ville bli her i Singapore med 34 grader i skyggen?

Frankie

Lenke til kommentar

Jeg siterer meg selv fra dette innlegget:

Ja, jeg har Sapphire sitt Radeon 9700 Pro AIW og er meget fornøyd med dette. Bruker ATI sitt Multimedia Center 8.5 programvare for å se på TV-sendinger, og jeg må si at denne fungerer veldig bra. Eneste jeg har å sette fingeren på er at Tekst-TV funksjonen i 8.5 er noe "ødelagt", ofte vises kun 1/4-3/4 av hver side. Så er man avhengig av Tekst-TV, anbefaler jeg heller MMC 8.1 (med 8.1 må man bruke en egen Tekst-TV applikasjon). Jeg bruker også MMC når jeg benytter meg av videoinngangen (f.eks når jeg spiller PS2 på LCDen eller har koplet til en VHS-spiller/analogt videokamera). Opptaksfunksjonen mot TV-tuneren og videoinngangen fungerer også bra, jeg tar opp i MPEG2-format med 720x576 oppløsning (evt. for å så gjøre dem om til DivX).  

Du kan lese en god review av dette kortet hos Sudhian Media (del 1 - 3D-ytelsen og del 2 - TV-tunerdelen) Sjekk også forumene hos Rage3D, der finner du også mange svar...

Anbefaler deg å gå for 9800-modellen dersom du kan få tak i denne - 9700 har jo tross alt vært ute på markedet ganske så lenge, og her i Norge vil dette kortet koste minst 4000-4500 kr. Men det er likevel langt ifra et "nederlag" hvis du kun kan få skaffet 9700en...

Men som Ar'Kritz nevner: Med mindre hvis du har et analogt videokamera, så trenger du egentlig ikke AIW for videoredigeringens skyld. I mitt tilfelle gikk jeg for AIW pga. TV-tuneren - TVen min hadde klikka, og jeg ville ha et nytt TV uten å måtte betale NRK-lisens.

Reiser ned til Filippinene om halvannen uke, får se hvordan prisene er der nede på datadeler...

Lenke til kommentar
Jeg siterer meg selv fra dette innlegget:

Anbefaler deg å gå for 9800-modellen dersom du kan få tak i denne - 9700 har jo tross alt vært ute på markedet ganske så lenge, og her i Norge vil dette kortet koste minst 4000-4500 kr. Men det er likevel langt ifra et "nederlag" hvis du kun kan få skaffet 9700en...

Men som Ar'Kritz nevner: Med mindre hvis du har et analogt videokamera, så trenger du egentlig ikke AIW for videoredigeringens skyld. I mitt tilfelle gikk jeg for AIW pga. TV-tuneren - TVen min hadde klikka, og jeg ville ha et nytt TV uten å måtte betale NRK-lisens.

Reiser ned til Filippinene om halvannen uke, får se hvordan prisene er der nede på datadeler...

*Ler* Vel jeg viste det var noe jeg glemte aa nevne ja. TV Tuneren er jo det mest interresante med AIW. Men egentlig det jeg mente (og som ikke kom frem) med video redigering er at for man brenner video'en ut paa DVD, CD eller kasset saa kan det vere veldig kjekt aa ha en forhaansvisning paa TV'en med et AIW kort.

Derimot saa er det som du sier TV Tuneren som er det kule :)

Siden du nevnte TV Tuner, finnes det noen programmer som man kan, hmm decode kabel tv? Hvor jeg bor naa saa har vi en decoder for kabel TV, men jeg syntes det er litt teit aa betale dobbelt bare for aa faa inn kabel tv paa datamaskinen, jeg betaler mnds avgift en gang, det for holde :)

Hvis det er noe programmer der ut msg meg gjerne privat....(aa neida jeg oppfordrer ikke til aa gjore noe "pirate" hehe)

Frankie

Lenke til kommentar
Saa jeg spor lit mer jeg. Hvis man har valget mellom R9700 128MB og R9800 128MB, hva burde jeg velge? JEg har jo sett at R9800 gjor det bedre, men er det verdt den ekstra prisen?

Av det jeg har sett av tester og benchmarks yter 9800 (PRO, naturligvis) bare bedre enn 9700 ved høye oppløsninger og ved høy kvalitet - tenker da også på tillegg som FSAA og Anisotropic Filtering. For den gjennomsnittlige bruker (mellomklasse-gamer) vil det da neppe være nødvendig å punge ut med de tusen ekstra for å få toppmodellen. Selv planlegger jeg å bestille 9700 PRO iløpet av de neste ukene.

På den annen side, så koster vel 9700 PRO det samme som den prisen du sier du kan få 9800 PRO for der nede, så jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle gå for det kortet mens du allerede er igang. Unntaket måtte isåfall være om 9700 PRO skulle være veldig mye billigere :)

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at asiatiske land har dårlig tilgang på high-end skjermkort, leste ett sted om en kar som ikke fikk tak i annet en GF4 4200 .. stemmer dette?

Vel, jeg kan dog ikke svare for andre land enn Singapore. Men det virker som om at Norge og Europa(?) har lettere tilgang paa et storre spektrum av forskjellige modeller (les: merke). Men det vi har her i Singapore er ganske bra syntes jeg. Ikke bare med det, men jeg tror Singapore hadde vert et "mekka" for norske data folk, hvor mange store databutikker finner du i Norge, Expert og Elkjop? Disse to er jo liksom hvitevarer og stereo anlegg stuff, mens her i Singapore saa er det jo bare orten forskjellige butikker og alle er paa en plass (nesten).

En ting jeg har merket meg, er at her i Singapore saa har vi mye smaa ting som jeg enda ikke har sett i Norge. Men om det er av god kvalitet vet jeg ikke.

Billig er det ihvertfall :)

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...