gavao Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 går siste året på ungdomsskolen, lurer på hvordan derre med "gode" karakterer i engelsk og norsk gjør det. har sånn rundt 3-4 i norsk, men i engelsk har jeg 2. er det noen som kan komme med tips til meg hvordan jeg lager en "bra" stil/fortelling, i engelsk og norsk? mvh: nichlas Lenke til kommentar
Abnormaxie Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Beste tipset man kan gi på et såpass vidt spørsmål, er vel å lese hva som kreves innen de forskjellige sjangrene/sjangeroppskrifter. For eksempel: Artikkel (du kan trygt laste ned filen, er hentet fra gyldendal, om du skulle være i tvil ) Disse kravene skal være omtrent de samme i norsk og engelsk. I tillegg vil jeg anbefale deg å lese mer, både norsk og engelsk. Dette hjelper på ordstilling og oppbygning. Se gjerne filmer med engelske undertitler. Lenke til kommentar
Arriba Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 En bra artikkel/drøftende leserinnlegg kan ganske enkelt bygges opp på følgende måte: I innledningen definerer du først problemet feks: Klimaproblemet. Deretter skriver du lit litt om hvorfor problemet finnes og hvordan det ble skapt. Så skriver om potensielle løsninger på problemet. Her er det rom for mye drøfting dersom du setter ulike løsninger opp mot hverandre osv. Til slutt kan du komme med egne betrakninger om hvilken løsning som er best dersom sjangeren tillater det. Dersom sjangeren ikke tillater det kan du bare konkludere på generelt grunnlag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå