Gå til innhold

Bok til film

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde digget å sett Coldfire trilogien gjort sikkelig, som på LOTR nivået.

Ellers hadde jeg ELSKET å ha sette Stephen Kings The Dark Tower gjort til film, eller miniserie....tror miniserie er mer realistisk siden det er jo en del bøker i serien.

Hadde du sett noen andre Stephen King-filmatiseringer, hadde du ikke sagt dette.

(The Shining teller ikke, for den beveger seg en del bort fra kildematerialet, og Stephen King hatet den).

Lenke til kommentar

Har sett alle filmatiseringene. Ser ikke problemet. Det er ressisøren som er ansvarlige for resultatet. Jeg er klar over at det er en god del drit filmer, men det er mangen bra.

Du kan ikke se bort fra The Shining, bare fordi King ikke likte den. Den er basert på hans verk, så selvfølgelig teller den. Dessuten er miniserien også kanonbra, og King likte den.

Men kan ikke si at bare fordi King ikke likte en film er et argument...han ressiserte jo Maximum Overdrive.... :!:

Har du også glemt:

The Green Mile

Carrie

Stand By Me

Misery

The Shawshank Redemption (er jo nr.1 på imdb! Hallo!)

osv osv. Han har jo svært mangen bra, tror problemet er at du husker bare de dårlige. Se liste over filmatiseringene han HER.

Mangen er jo smak og behag. F.eks, jeg digger: Cujo, Salem's Lot, Christine, The Dead Zone, Firestarter, Pet Sematary...og mangen flere.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Greia med filmatiseringen av The Shining er jo at den har et helt annet fokus enn boka, og også endrer en del på historien. Jeg vil heller si at den er inspirert av boka, enn at den har filmatisert den. Dette blir riktignok kun en definisjonssak, så vi kan vel bare enes om å være uenige.

De andre filmene du nevner har jeg ikke spesielt mye til overs for. Joda, sikkert fine historier, men de gir meg absolutt ingenting å tenke på. Filmene er rett og slett kjedelige og de hviler altfor mye på den tradisjonelle Hollywood-strukturen for dramafilmer. Skuespillerprestasjonen er i og for seg helt streite, men det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder å se Morgan Freeman som vis, gammel neger. Gudene vet hvorfor filmene er så populære som de er, de følger jo bare en mal.

Lenke til kommentar

Greia med filmatiseringen av The Shining er jo at den har et helt annet fokus enn boka, og også endrer en del på historien. Jeg vil heller si at den er inspirert av boka, enn at den har filmatisert den. Dette blir riktignok kun en definisjonssak, så vi kan vel bare enes om å være uenige.

De andre filmene du nevner har jeg ikke spesielt mye til overs for. Joda, sikkert fine historier, men de gir meg absolutt ingenting å tenke på. Filmene er rett og slett kjedelige og de hviler altfor mye på den tradisjonelle Hollywood-strukturen for dramafilmer. Skuespillerprestasjonen er i og for seg helt streite, men det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder å se Morgan Freeman som vis, gammel neger. Gudene vet hvorfor filmene er så populære som de er, de følger jo bare en mal.

Nå er jo ALLE filmer som er basert på bøker en "interpretation" (sorry vet ikke hvordan å skrive det på norsk). Jeg kan ikke huske å sett en enaste film som følger en bok ord for ord. Ja, selv filmer der forfatteren er med som konsulent følger ordene dårlig.

LOTR filmatiseringen er også vært anderledes enn bøkene, men dette betyr ikke at de er dårligere av den grunn.

Folk må forstå at film er ikke annet enn et syn av ressisøren som driver å gjenfortelle en fortelling til deg, og som setter inn hans/hennes egne vri på det....

På samme måte folk munntlig står og forteller en heldelse/histore osv til andre, så legger de jo til litt.

Ang "mal", så følger jo bøker samme malen. Om du leser blogg eller vlogg til diverse forfattere så vil du se at når de driver å "pitch" en bok til en publisher så MÅ boken inneholde hendelser inne X antall sider, osv. Ofte må de forandre på boken sånn at publisheren blir fornøyd og akksepterer den.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Hadde digget å sett Coldfire trilogien gjort sikkelig, som på LOTR nivået.

Ellers hadde jeg ELSKET å ha sette Stephen Kings The Dark Tower gjort til film, eller miniserie....tror miniserie er mer realistisk siden det er jo en del bøker i serien.

Det var snakk om at JJ Abrams hadde kjøpt rettighetene til The Dark tower for 19 dollar (ringer det en liten bjelle med det tallet?) men ser at det nå er fjernet fra IMDB så ser ikke ut som det blir noe i denne omgangen. Dog man får en nyinnspilling av IT og Pet sematary samt From a buick 8, Bag of Bones, The talisman med mer.

The shining av Kubrick er en vits ja, i alle fall om du skal sette den opp mot boka. Ikke bare er historien forandret men og hotellet og personene er og forandret. The shining er Kubrick er en film man må se som stand alone film og ikke som tilpasning bok til film. Der er miniserien mye bedre.

Ang filmatiseringer:

Kunne godt tenkt meg at de filmatiserte "Children of Hurin" av Tolkien (tror den kunne gjort seg knall som film) og at de filmatiserte Belgariad serien til Eddings. Karakteriseringene i de bøkene er så fenomenale at jeg tror det kunne blitt bra med en god regisør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...