Gå til innhold

tips til filter 95mm

Anbefalte innlegg

hei

er på jakt etter et filter i 95mm.

Fant litt på ebay til en rimelig penge og lurer på et par ting.

ND filter, hva brukes disse til?

Hva er forskjellen på ND2, ND4 og ND8?

Er et UV filter til 20 dollar brukbart?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ND ("neutral density") filter, gråfilter på norsk, reduserer mengden lys som slipper gjennom. Det betyr at du kan sette på et gråfilter for å få lengre lukkertid - f.eks. for å sløre vann eller annen bevegelse, eller for å bruke større blender for selektiv fokus, når lyset ellers er for kraftig for slike effekter.

ND 2 halverer mengen lys, altså dobler lukkertiden, eller gir ett blendertrinn. ND 4 firedobler lukkertiden, eller tar to blendertrinn. ND 8 tar altså vekk lys for tre blendertrinn, eller gir åtte ganger så lang lukkertid som uten filter.

For å gjøre det enklere betegnes de ofte som hhv 0.3, 0.6 og 0.9. Gå og figurer. :roll:

UV-filter er fint som beskyttelsesfilter når du er i salt sjøsprøyt eller i sandstorm. Ellers gir det ekstra mulighet for reflekser i bildet, og redusert kontrast. Før, i gamle dager, måtte film beskyttes mot uv-lys for ikke å gi fargestikk, nå sitter det et sånt filter foran sensoren. Bruk solblender for å beskytte objektivet når du kan, uv-filter når du må (salt sjøsprøyt, sandstorm).

Lenke til kommentar

Et ND filter er som sakt for og forlenge lukkertiden,har et ND4 filter synes det er litt for lyst til og få lange nok lukkertider.jeg kjøpte et billigfilter og bildene ser greie ut men det er et helvete å få skrudd det på og av.

jeg må bruke f/29 for og få en lukkertid på 6 sec.

post-151946-1270390969,6519_thumb.jpg

Et UV-filter er egentelig bortkastet penger,men siden du skal ha det til et objektiv på 95mm "vidvinkel ?"er det også letterer å få flare.

Jeg kjøper filter fra maxsaver,greie priser og fraktfritt,ser at enkelte sender en mail for å få redusert beløpet på fakturaen til under 200nkr.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

takker for gode svar. :)

I utgangspunktet vil jeg beskytte det ytre linseelemtet på objektivet mot riper etc. Objektivet er et 300mm/f4 som jeg har tenkt å bruke på bla når jeg er med på jakt med en kompis og ta bile av dyr på avstand.

Oppnår med dette objektivet alt fra 480mm til 960mm(2x extender) brennvidde så det burde vel holde for bruksområdet.

Anbefaler dere kanskje et annet filter som er nyttig for "spotting" av skogsdyr?

Lenke til kommentar

77mm stemmer det ja.

Ville absolutt ikke satt på noen filter ved dyre-fotografering,alt som reduserer lukkerhastigheten er fy.

Du kan kjøpe et polarisering-filter av god kvalitet for landskapsbilder,det for å få bedre kontraster og varmere farger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...