793 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Hva skriver du innlegget ditt med? En datamaskin, hvordan er den framstilt?. Alt annet enn forurensningsfritt. Strømmen du forbruker?. Kan du garantere for at den er forurensningsfri?. Tvilsomt. Ergo, du forurenser, som omtrendt alle andre mennesker her i landet. Jeg er uenig. Jeg kan ikke stilles ansvarlig for hvordan andre individer har valgt å fremstille varene jeg kjøper. Jeg forurenser ikke ved å trykke på et tastatur, og jeg forurenser heller ikke ved å skru på en lysbryter. Jeg benytter meg kun av varer og energi som har blitt samlet opp og lagd ved bruk av forurensende metoder som er utført av andre individer. Bilkjørere derimot (de som forbruker fossilt drivstoff, vel å merke) forurenser, siden de er direkte ansvarlige for å antenne drivstoffene som befinner seg i bilens tank. Lenke til kommentar
793 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Du ser det ikke selv? Nei. Vennligst forklar meg hvorfor jeg er en hykler? Lenke til kommentar
kalle_klovn_1990 Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Drit nå i å la dette bli en personlig diskusjon, da. Da blir den bare stengt. Konge med så mange svar! Fikk satt litt lys på ting. Jeg må bare presisere at jeg ikke er årets mest kunnskapsrike menneske, og har hull på størrelse med Arizona i akkurat dette feltet. Men, jeg så en sak på nyheten, for en tid tilbake, om akkurat dette dere nevnte om BMW'er med mer hestekrefter og mindre utslipp. Svaret fra en viss norsk politiker var at grunnlaget for å opperettholde avgiften på en slik bil, selv om den har mindre utslipp, er kort fortalt, at flere hestekrefter leder til flere ulykker. Mén hva dere vil om det. Men, jeg tror jeg i utgangspunktet hadde feil oppfatning av hele varebilsaken. Er det da slik at grønnskilta biler betaler mindre enn en vanlig 5-seters bil? 23% av engangsavgifta, som Inge sa? Er det også da slik at samme typen biler med 7-9 seter er prisa likt som vanlige 5-seter? Bare at 7/9-setere rett og slett er såpass mye dyrere? Hm, det skurrer litt.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Det er ikke noen forskjell i avgiftssatsene på en 5-seter og en 7-9-seter, men sistnevnte type bil er jo gjerne både tyngre, med større motor og mer utslipp, og får dermed mer avgifter enn en typisk 5-seter, men det har jo ikke egentlig noe med antall seter å gjøre. Men om bilene har samme vekt, effekt og utslipp, så blir avgiftene altså de samme, for alt som ikke er varebil eller minibuss. Og ja, varebiler med grønne skilt betaler 22% (ikke 23 som jeg tidligere sa) av vanlig engangsavgift, det samme for campingbiler, mens drosje, handikaptransport og minibuss betaler 40%. Kilde Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Hva skriver du innlegget ditt med? En datamaskin, hvordan er den framstilt?. Alt annet enn forurensningsfritt. Strømmen du forbruker?. Kan du garantere for at den er forurensningsfri?. Tvilsomt. Ergo, du forurenser, som omtrendt alle andre mennesker her i landet. Jeg er uenig. Jeg kan ikke stilles ansvarlig for hvordan andre individer har valgt å fremstille varene jeg kjøper. Jeg forurenser ikke ved å trykke på et tastatur, og jeg forurenser heller ikke ved å skru på en lysbryter. Jeg benytter meg kun av varer og energi som har blitt samlet opp og lagd ved bruk av forurensende metoder som er utført av andre individer. Bilkjørere derimot (de som forbruker fossilt drivstoff, vel å merke) forurenser, siden de er direkte ansvarlige for å antenne drivstoffene som befinner seg i bilens tank. Hvor langt tror du menneskeheten hadde kommet om alle var som deg? Vi ville fortsatt vært i vikingtiden. Bussen som bl.a SV vil at alle skal ta går ikke akkurat på druesaft den heller. Endret 21. april 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
793 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Hvor langt tror du menneskeheten hadde kommet om alle var som deg? Vi ville fortsatt vært i vikingtiden. Det hadde passet meg utmerket! Likevel tror jeg ikke hypotesen din er riktig. Det finnes mange andre måter å generere energi på enn å brenne fossilt brennstoff. Dessuten bruker de fleste mennesker i dag langt mer mekanisk energi enn hva som strengt tatt er nødvendig. Å kjøre fram og tilbake til jobben i nabokommunen for så å dra på helsestudio etter arbeidsdagen og løpe på tredemølle, er et godt eksempel. Vi er nødt til å leve mer i pakt med naturen og komme med noen kreative løsninger om vi ønsker at våre tippoldebarn skal kunne leve i like gode omgivelser som det vi gjør i dag. Endret 22. april 2010 av 793 Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 hvorfor har man denne avgiften for å få seter inn i det som er klassifisert som en varebil? Maktkåte sosialister trenger penger. Stem lilla! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Hvor langt tror du menneskeheten hadde kommet om alle var som deg? Vi ville fortsatt vært i vikingtiden. Det hadde passet meg utmerket! Likevel tror jeg ikke hypotesen din er riktig. Det finnes mange andre måter å generere energi på enn å brenne fossilt brennstoff. Dessuten bruker de fleste mennesker i dag langt mer mekanisk energi enn hva som strengt tatt er nødvendig. Å kjøre fram og tilbake til jobben i nabokommunen for så å dra på helsestudio etter arbeidsdagen og løpe på tredemølle, er et godt eksempel. Vi er nødt til å leve mer i pakt med naturen og komme med noen kreative løsninger om vi ønsker at våre tippoldebarn skal kunne leve i like gode omgivelser som det vi gjør i dag. Så bør vi skrive vekk den industrielle perioden/revolusjonen fra historiebøkene fordi det var en særdeles forurensende periode? Ja, et særdeles ekstremt eksempel, men så får det være. Om du vil "leve i pakt med naturen" får du flytte til Mongolia eller noe, er ikke mange biler der. Endret 22. april 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Tja, husk at en datamaskin ikke er så forurensende å lage etter hvilken produksjonsmetoder. Husk at den kjører på strøm, hvor i dette landet får fra vannet. Men i en bil brenner du og brenner du. Dog, vi har mye tulleavgifter uansett. Lenke til kommentar
793 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Så bør vi skrive vekk den industrielle perioden/revolusjonen fra historiebøkene fordi det var en særdeles forurensende periode?Med "skrive vekk" mener du å forkaste alt av kunnskap og teknologi vi tilegnet oss under den tidsepoken? Nei, det mener jeg ikke, og forstår heller ikke hvorfor du spør om det. Om du vil "leve i pakt med naturen" får du flytte til Mongolia eller noe, er ikke mange biler der.Så fordi jeg nekter å forurense naturen vår på samme måte som dere andre, så må jeg altså dra vekk fra barndomstedet og landet mitt? Snakk om å kun se situasjonen fra sin egen side. Jeg mener det er dere som må dra, ettersom dere neppe vil ha de samme forusetningene for å drive videre forurensning i Mongolia. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Med "skrive vekk" mener du å forkaste alt av kunnskap og teknologi vi tilegnet oss under den tidsepoken? Nei, det mener jeg ikke, og forstår heller ikke hvorfor du spør om det. Fordi kunnskapen som vi tilegnet oss i den perioden har i særdeles stor grad formet 'utseende' på dagens samfunn. Du må gjerne hate biler, busser og alt som går på bensin, diesel og kull, men om vi plutslig skulle bannlyst disse brennstoffene ville hele samfunnet totalt stoppet opp. Hva skjer når veiene er nedsnødde eller stengte? Ingen kommer seg på jobb/dit de skal. Hva skjer når ALLE flyplassene stenges? Kaos. Så fordi jeg nekter å forurense naturen vår på samme måte som dere andre, så må jeg altså dra vekk fra barndomstedet og landet mitt? Snakk om å kun se situasjonen fra sin egen side. Jeg mener det er dere som må dra, ettersom dere neppe vil ha de samme forusetningene for å drive videre forurensning i Mongolia. Har faktisk studieplass i England til høsten som kan sies å ha vært en av de aller største industrielle maktene, noe som man kan se når man bl.a tar toget. Ta toget fra London Paddington til Bristol Temple Meads, så skjønner du hva jeg mener. (sjekk ut http://en.wikipedia.org/wiki/Isambard_Kingdom_Brunel ) I Norge så gjør man ikke annet enn å skylde på fjellene. Sist jeg sjekket var det ikke mange fjell i Oslo/Akershus-området. Endret 22. april 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
793 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Fordi kunnskapen som vi tilegnet oss i den perioden har i særdeles stor grad formet 'utseende' på dagens samfunn.Gjort er gjort, selvom jeg ønsker at det aldri hadde skjedd. "Utseendet" på dagens samfunn er alt annet enn vakkert. Å kaste vekk den verdifulle kunnskap som industrialiseringen førte med seg, ser jeg ingen hensikt i. Du må gjerne hate biler, busser og alt som går på bensin, diesel og kull, men om vi plutslig skulle bannlyst disse brennstoffene ville hele samfunnet totalt stoppet opp. Hva skjer når veiene er nedsnødde eller stengte? Ingen kommer seg på jobb/dit de skal. Hva skjer når ALLE flyplassene stenges? Kaos.Det er kun fordi folk flest har gjort livene sine avhengige av denne måten å forflytte seg selv og varer på. Om man plutselig hadde bannlyst alt av forurensning, ville det nok vært en liten periode med kaos og fortvilelse. Dette ville etter en liten periode gått over og vi ville etterhvert blitt vant med å gro grønnsakene i vår egen hage, kjøpe andre ferskvarer på den lokale gården og den lokale fiskebrygga, gå eller sykle til jobben, og dra på sommerferie til Sørlandet. Har faktisk studieplass i England til høsten som kan sies å ha vært en av de aller største industrielle maktene, noe som man kan se når man bl.a tar toget. Ta toget fra London Paddington til Bristol Temple Meads, så skjønner du hva jeg mener. (sjekk ut http://en.wikipedia.org/wiki/Isambard_Kingdom_Brunel ) I Norge så gjør man ikke annet enn å skylde på fjellene. Sist jeg sjekket var det ikke mange fjell i Oslo/Akershus-området.Beklager. Jeg ser ikke relevansen. Endret 22. april 2010 av 793 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Det er kun fordi folk flest har gjort livene sine avhengige av denne måten å forflytte seg selv og varer på. Om man plutselig hadde bannlyst alt av forurensning, ville det nok vært en liten periode med kaos og fortvilelse. Dette ville etter en liten periode gått over og vi ville etterhvert blitt vant med å gro grønnsakene i vår egen hage, kjøpe andre ferskvarer på den lokale gården og den lokale fiskebrygga, gå eller sykle til jobben, og dra på sommerferie til Sørlandet. Så om du hadde vært eneregjerende i Norge så hadde jeg måttet sykle til utlandet om jeg ville på ferie? Du må innse at det faktisk ikke finnes noen reelle alternativer til de bensin/diesel-drevne fartøyene vi har i dag. Du bør unngå å nevne elbiler for hele den tanken er waste of time. Jeg ler av de som sitter i små blikkbokser, kjørende rundt i Oslo, som bare venter på å knuse bena sine tvers over i det en varebil kræsjer inn i dem. Men hva med ting som Tesla lager? Joda, men man kommer ikke så veldig langt på hver lading og det er ikke akkurat som om folk flest har noe ønske om å lade bilen sin annenhver time. Du må innse at vi ikke lenger lever på starten av 1900-tallet - jeg sier det fordi det du kommer med høres ut som en dårlig illusjon for meg. En del av det moderne samfunnet er at ting skal være effektivt, raskt og komfortabelt. At du ikke ser relevansen til mitt UK-eksempel er strengt tatt ikke mitt problem. Det jeg prøver å få frem er at du sier Norge er på lik linje da det gjelder industrialisering/samferdsel, mens i realiteten er norsk samferdselspolitikk noe man ikke kan gjøre annet enn å le av. I nyhetene i dag kom Jens fram og sa at norsk jernbane ville snart få et friskt pust - mye skulle opp til "flytogstandard" - mens det som i realiteten kommer til å skje er at det kanskje spyttes inn et par milliarder som kastes bort på kortsiktige prosjekter som kun tar tid og er lite kostnadseffektive. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000598 Hun viser til at utbyggingen av den korte strekningen mellom Lysaker ogSandvika har tatt 11 år. - Med offentlig og privat samarbeid (OPS) ville utbyggingen tatt fem år, og vi ville ha spart 2 milliarder kroner, hevder hun. Sier sitt. Endret 22. april 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
793 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Så om du hadde vært eneregjerende i Norge så hadde jeg måttet sykle til utlandet om jeg ville på ferie? Du må innse at det faktisk ikke finnes noen reelle alternativer til de bensin/diesel-drevne fartøyene vi har i dag.Fordi man MÅ dra på sydenferie hvert eneste år? I så fall kan du ta toget, inget problem. Du bør unngå å nevne elbiler for hele den tanken er waste of time.Hvorfor? Fordi de ikke ser tøffe nok ut? Dessuten er lufttrykk-drevne biler mye mer interessant. Men hva med ting som Tesla lager?Jeg antar du sikter til Tesla Motors. Det har jeg ikke satt meg inn i. Men noe annet som er veldig interessant er Nikola Tesla og hans ideer, som forøvrig ble sabotert og motarbeidet fordi makteliten ikke så penger å tjene på det. Om fossilt brennstoff ble bannlyst, ville det problemet vært ute av vinduet. Du må innse at vi ikke lenger lever på starten av 1900-tallet - jeg sier det fordi det du kommer med høres ut som en dårlig illusjon for meg. En del av det moderne samfunnet er at ting skal være effektivt, raskt og komfortabelt.Men det er ikke NØDT til å være slik. I så fall kan det "moderne samfunnet" bare brenne for min del. Alle som ikke tar hensyn til bærekraftig utvikling og selvopperettholdelse, er dømt til å gå i grus før eller siden. Det jeg prøver å få frem er at du sier Norge er på lik linje da det gjelder industrialisering/samferdsel, mens i realiteten er norsk samferdselspolitikk noe man ikke kan gjøre annet enn å le av....På lik linje med hva? Dessuten kan jeg aldri huske å ha nevnt hverken Norges stilling innenfor industrialisering og samferdsel i internasjonal sammenheng eller norsk samferdelspolitikk generelt. I nyhetene i dag kom Jens fram og sa at norsk jernbane ville snart få et friskt pust - mye skulle opp til "flytogstandard" - mens det som i realiteten kommer til å skje er at det kanskje spyttes inn et par milliarder som kastes bort på kortsiktige prosjekter som kun tar tid og er lite kostnadseffektive.Norges befolkning generelt fortjener ingenting bedre når de oppfører seg slik som underkua sauer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå