Gå til innhold

Avgift for varebil - Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Det er en bilavgift jeg ikke forstår meg på. Ta eksempelvis en Volksvagen Caravelle med 7 seter, og helt standard utstyr. Den vil koste 541.000kr. Om jeg heller skulle kjøpe en 3-seters varebil ville dette koste meg 284.00kr med nøyaktig samme utstyret.

 

Så, hvorfor har man denne avgiften for å få seter inn i det som er klassifisert som en varebil? Jeg klarer ikke finne noen fornuftige grunner. Kassebiler, som dette, kommer som regel med dieselmotorer, og bruker lite drivstoff. Man kan også frakte mye flere personer per kjøretøy.

 

Kunne noen lyse litt fornuft over denne avgiften?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne noen lyse litt fornuft over denne avgiften?

Årsaken til at varebiler betaler bare 23% av engangsavgiften i forhold til personbiler, er for å bedre rammevilkårene for næringslivet, som i utgangspunktet er de som bruker varebiler. (At privatpersoner som ikke trenger mer enn 2-3 seter også kjøper "billige" eksklusive varebiler som Land Cruiser o.l. er en uheldig bivirkning..), slik at f.eks. håndverkeren du har til å pusse opp badet ditt ikke blir f.eks. 100-200kr dyrere i timen. NB: Har ikke regnet på hvor mye full avgift på varebiler ville bety på timeprisen, tallene er ren vill gjetning.

 

Når det er sagt, så er det liten logikk i at vekt og hestekrefter er med som grunnlag for avgiftene; det burde gått kun etter utslipp. Man kan selvsagt påstå at en tung bil gjør mer skade på veien enn en lett, og utgjør en større fare for personskader (sammen med en rask med mange hester), men det blir fort for fjernt til å forholde seg til...

 

Argumentet ditt med "mye flere personer per kjøretøy" er det forsåvidt også en helt egen avgiftsgruppe for, med lavere avgift enn personbiler, og hva heter den? Nettopp, ja; minibuss..

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så er det liten logikk i at vekt og hestekrefter er med som grunnlag for avgiftene; det burde gått kun etter utslipp.

Det er greit å forurense jorda vår, så lenge man betaler for seg...

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så er det liten logikk i at vekt og hestekrefter er med som grunnlag for avgiftene; det burde gått kun etter utslipp.

Det er greit å forurense jorda vår, så lenge man betaler for seg...

Skal man gjøre biler ulovlig, da? Eller skal man fjerne alt av avgifter? Hva er poenget ditt?

 

Hva gjelder avgifter på varebiler så er det, som Inge sier, for å stimulere til økt næringsvirksomhet og investeringsvilje. Det er samfunnsøkonomisk gunstig. På samme måte som at store deler av industrien får tilnærmet lik gratis strøm.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det er greit å forurense jorda vår, så lenge man betaler for seg...

Skal man gjøre biler ulovlig, da? Eller skal man fjerne alt av avgifter? Hva er poenget ditt?

Poenget mitt er at jeg mener forurensning burde være ulovlig. Mennesker som ikke klarer å leve på og av jorda uten å forurense den, har etter min mening mistet sin rett til å leve her.

 

Ikke drit der du spiser er en god leveregel. Og det er akkurat dette størsteparten av jordens befolkning gjør nå for tiden.

Lenke til kommentar

[quote name='793' date=' 8. april 2010 - 21:46'

Poenget mitt er at jeg mener forurensning burde være ulovlig. Mennesker som ikke klarer å leve på og av jorda uten å forurense den, har etter min mening mistet sin rett til å leve her.

Gratulerer, du mistet akkurat retten din til å leve her.

Ellers, så er det jo ikke greit at man forurenser så lenge man betaler for seg. Det som er poenget med at man skal betale er at det skal være mindre attraktivt. Og så vidt jeg ser det, så er det særdeles lite attraktivt å kjøpe en ny bil med stor motor, nettopp pga. at man er nødt til å betale for det.

 

Avgiftene på biler skal i utgangspunktet, slik jeg har tolket dem (nå ser jeg bort i fra varebiler, dessuten er dette allerede forklart), gjenspeile negative konsekvenser med å ha en bil. Høy vekt, stor motor vil forårsake mer forurensing og slitasje på vei, og motsatt.

Lenke til kommentar

Høy vekt, stor motor vil forårsake mer forurensing og slitasje på vei, og motsatt.

Ikke nødvendigvis. BMW bygde f.eks. en ny motor med flere hestekrefter, men lavere CO2-utslipp enn forgjengeren, som i Norge fikk høyere avgift på grunn av økt antall hestekrefter. Det blir i mine øyne for dumt; det er uansett forbudt å kjøre for fort/uforsvarlig, og sånn sett burde ikke risikoen for personskader øke med flere hestekrefter heller. Slitasje på veien ble neppe noe større heller, selv om akselerasjonstallene sikkert ble noe bedre...

Lenke til kommentar

For å ta eksempelet ditt med BMWen videre så har nåværende generasjons 320d og 520d 163 hk i Norge, og 177 hk i resten av Europa. Gjett hvilken av disse som har lavest forbruk, og dermed også utslipp på normal kjøring? Nettopp, den med 177 hk som selges overalt untatt i Norge. Regjeringen har med å opprettholde effektavgiften bevist at de driter i miljøet så lenge de får inn avgiftskronene sine.

 

Herr Brun: Jeg vil driste meg til å si at i underkant av 2 liter på en dieselmotor ikke er stor motor.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Gratulerer, du mistet akkurat retten din til å leve her.

Hvordan gjorde jeg det?

 

Ellers, så er det jo ikke greit at man forurenser så lenge man betaler for seg. Det som er poenget med at man skal betale er at det skal være mindre attraktivt. Og så vidt jeg ser det, så er det særdeles lite attraktivt å kjøpe en ny bil med stor motor, nettopp pga. at man er nødt til å betale for det.

Med andre ord; det er greit å forurense så lenge man betaler for seg.

 

Du må gjerne fortsette å lure din egen hjerne med semantikk og "double think", men meg lurer du aldri.

Lenke til kommentar

Gratulerer, du mistet akkurat retten din til å leve her.

Hvordan gjorde jeg det?

Hva skriver du innlegget ditt med? En datamaskin, hvordan er den framstilt?. Alt annet enn forurensningsfritt. Strømmen du forbruker?. Kan du garantere for at den er forurensningsfri?. Tvilsomt. Ergo, du forurenser, som omtrendt alle andre mennesker her i landet.

 

Ellers, så er det jo ikke greit at man forurenser så lenge man betaler for seg. Det som er poenget med at man skal betale er at det skal være mindre attraktivt. Og så vidt jeg ser det, så er det særdeles lite attraktivt å kjøpe en ny bil med stor motor, nettopp pga. at man er nødt til å betale for det.

Med andre ord; det er greit å forurense så lenge man betaler for seg.

 

Du må gjerne fortsette å lure din egen hjerne med semantikk og "double think", men meg lurer du aldri.

Etter å ha tenkt meg litt bedre om, så innser jeg at du faktisk hadde et godt poeng. I praksis betaler man for å få lov til å forurense. Dog er praksisen med å betale for det med på å gjøre det mindre attraktivt, men fortsatt et slags frikort for å grise.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...