Gå til innhold

Skitten sensor, har jeg ødelagt den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller kjøp Olympus. For der virker faktisk støvrensemekanismen ;)

Men jeg blir litt undrene over at TGB må våtrense sensoren med 60-90 dagers mellomrom. Jeg har enda tilgod å ha behov for å bruke våtrens på min Canon 30D (og 350D når jeg hadde den)? Jeg har hittils klart meg med luftblåse.

Lenke til kommentar

Men jeg blir litt undrene over at TGB må våtrense sensoren med 60-90 dagers mellomrom. Jeg har enda tilgod å ha behov for å bruke våtrens på min Canon 30D (og 350D når jeg hadde den)? Jeg har hittils klart meg med luftblåse.

Spørs på bruksmengde og miljø (ikke minst årstid). Jeg venter ikke til jeg ser dritt på bildene mine, sjekker sensor med lupe/lys minst et par ganger i uka. Blåser av, hjelper ikke det prøver jeg sensorbrush, og i noen tilfeller hjelper ikke det heller; da kjører jeg våtrens.

Stor sensor og stort speil bidrar ikke positivt. Merker stor forksjell mellom D3 og D300 med tanke på støvproblematikk. Rengjøringsfrenvens på D300 var over det dobbelte (i form av dobbel tid).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvis det er flekker på sensoren som ikke er lett å fjerne i et ganske nytt kamera så er det mest sannsynlig smøre middel fra mekanikken i kamera; i følge Canon's manual.

La butikken/service senter rense det på garantien.

For at den automatiske og manuelle innebygde rensemekanikken skal virke så må alltid kamera holde horisontalt når det slås på og av; det er det nok mange som glemmer!

Canon har også en metode for å kartlegge sensor flekker som kan fjernes i DPP til man får renset sensoren; les manualen.

Lenke til kommentar

Drit i E2. Vanlig Eclipse tørker dobbelt så raskt og er garantert til å fungere med samtlige sensorer i følge produsent. :)

Første utgaven av Eclipse inneholder stoffer som AA-filteret foran nyere sensorer ikke liker. Om det er noe reell forskjell i praksis aner jeg ikke, men følte ikke for å eksperimentere når E2 fungerer utmerket.

Edit:

Produsenten laget ikke E2 bare for gøy regner jeg med ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Var på den lokale fotobutikken i dag og fikk god hjelp samt noen særdeles dyre papirlapper. Så nå er alt lykke igjen :)

Fikk det ikke 100%, det er en slem prikk igjen. Men jeg lot det være med den. Problemet er at hver gang jeg renser for å få bort en prikk, så kommer bare en ny et annet sted. Men det er absolutt MYE bedre nå enn det var. Satt godt noen av de også. Måtte bruke 4 av de 5 sensorwipe sakene som var i pakka for å få vekk de tøffeste flekkene. Blir fort dyrt når de koster 500kr for fire svabrer og en flaske spirt, og de bare kan brukes en gang. Men det var med noen sånne lint free pads også. Så jeg regner med jeg kan klippe disse til og bruke dem på de "brukte" plast svabrene mine.?

Men det var en skikkelig bør av skuldrene mine å vite at sensoren ikke var fysisk skadet! Det var bare noe skikkelig bøllerusk på den! :new_woot:

Takker for hjelpa TGB og dere andre..

Lenke til kommentar

Har enda ikke måttet rense 7Den det til tross for at den brukes veldig ofte og det skiftes ofte objektiv, både ute og inne :hmm:

Lenke til kommentar

Har enda ikke måttet rense 7Den det til tross for at den brukes veldig ofte og det skiftes ofte objektiv, både ute og inne :hmm:

Jeg garanterer deg at du har støv på sensoren, _alle_ har det; men ser du dem ikke er det ingen grunn å prøve å finne noen ;) En kompis har 5D mkII og han sa det samme, vi tok en titt med sensor lupe - tipp 5 ganger om denne "støvfrie" sensoren var støvfri? ;) Holder man seg på blenderåpninger større enn f/8-f/10 (dvs f/1.4 - f/8) skal støv være rimelig ekstremt før man ser dem.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvor blir det av eventuelle partikler etter en shake ?

Ikke på sensoren ihvertfall, noe jeg syns er litt viktig.

Kjørte uten automatisk sensorrens på mitt D300 (fordi jeg syns det var en ganske teit funksjon som ikke hadde noe for seg), kom etter en periode en ganske plagsom støvflekk. Slo på sensorrens men den tok ikke flekken.

Bestilte rensekit fra Ebay og på den tiden kitet brukte på å komme frem forsvant flekken pga rensemekanismen.

Den har stått på siden og har ikke hatt flere problemer på den kanten :)

Lenke til kommentar

Har erfart det samme selv. Etter tips slo jeg på støvfjerning ved oppstart, og "støvkontrollen" i kameraet finner ingenting lengre. Bruker K20D, så det er snakk om risting av sensor. Ikke optimalt om man trenger kort oppstartstid, men blir vant med å ikke slå av kameraet så mye etterhvert.

Lenke til kommentar

Har erfart det samme selv. Etter tips slo jeg på støvfjerning ved oppstart, og "støvkontrollen" i kameraet finner ingenting lengre. Bruker K20D, så det er snakk om risting av sensor. Ikke optimalt om man trenger kort oppstartstid, men blir vant med å ikke slå av kameraet så mye etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg garanterer deg at du har støv på sensoren, _alle_ har det; men ser du dem ikke er det ingen grunn å prøve å finne noen ;) En kompis har 5D mkII og han sa det samme, vi tok en titt med sensor lupe - tipp 5 ganger om denne "støvfrie" sensoren var støvfri? ;) Holder man seg på blenderåpninger større enn f/8-f/10 (dvs f/1.4 - f/8) skal støv være rimelig ekstremt før man ser dem.

Ja, og da må man jo spørre seg om man gidder å bruke tid og energi på støv i det hele og store..

Hvis bildene ikke viser støv så er sensoren støvfri for alt det er verdt. Sensor lupe høres bare ut som noe TGB kan finne på å bruke :D

Lenke til kommentar

Ja, og da må man jo spørre seg om man gidder å bruke tid og energi på støv i det hele og store..

Hvis bildene ikke viser støv så er sensoren støvfri for alt det er verdt. Sensor lupe høres bare ut som noe TGB kan finne på å bruke :D

Lenke til kommentar

Naturligvis viser bildene støv, derfor man fjerner støv fra sensoren - bare å se på testbildet til trådstarter. Sensor lupe gjør bare jobben så ekstremt mye enklere og raskere. Om du velger å ikke bry deg så må du naturligvis få lov til det, jeg tvinger da ingen. Gir bare tips og råd til de som spør. Ser forøvrig på rens av sensor og kamerahus utvendig/innvendig som normalt vedlikehold, på samme måte som man bytter vindusviskere eller fyller spylerveske på bilen.

Lenke til kommentar

Drit i E2. Vanlig Eclipse tørker dobbelt så raskt og er garantert til å fungere med samtlige sensorer i følge produsent. :)

Første utgaven av Eclipse inneholder stoffer som AA-filteret foran nyere sensorer ikke liker. Om det er noe reell forskjell i praksis aner jeg ikke, men følte ikke for å eksperimentere når E2 fungerer utmerket.

Edit:

Det er en grunn til at E2 er trekt fra produsentens side og fra markedet når de garanterer for Eclipse _er_ bra nok for samtlige sensorer. :)

Lupe er bestilt og er snart i posten. Støvfri sensor = mer fotografering og mindre retusj. :thumbup:

Lenke til kommentar

Edit:

Det er en grunn til at E2 er trekt fra produsentens side og fra markedet når de garanterer for Eclipse _er_ bra nok for samtlige sensorer. :)

Lupe er bestilt og er snart i posten. Støvfri sensor = mer fotografering og mindre retusj. :thumbup:

Nyttig info, har Eclipse stående også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...