Gå til innhold

Skitten sensor, har jeg ødelagt den?


Anbefalte innlegg

Hei.

Er fersk speilrefleksbruker og frykter jeg har gjort mye dumt nå..

 

Oppdaget en del flekker på bildene mine, og bestemte meg for å titte på sensoren. Der var det mye støv og prikker som ikke går bort med den innebygde ristingen. Så da gjorde jeg det "geniale" å blåse (med munnen) på sensoren. Det ble ikke akkurat noe bedre.. Så gjorde jeg noen annet dumt, brukte en qtip. Det ble ingen forskjell. De prikkene som er der sitter dønn fast! Ikke bare støv. Går den an å fjerne disse nå, eller har jeg ødelagt det splitter nye kameraet?

 

:(

 

101469_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/40800/101469.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skremmende å se hvor lite dette systemet tåler. Helt vanlig og forsiktig bruk i mine øyne. Og har bare hatt det i et par uker. Men det er altså fult av små prikker på sensoren, de ser ut som om de er etset inn i brikken.

 

Får ser om jeg finner noe rensemiddler eller hjelp når påska er over.

Bør jeg la være å bruke kameraet i mellomtiden?

 

Håper inderlig at det går vekk igjen. Ellers blir det 8k sure kroner :x

Endret av wobbe
Lenke til kommentar

Ja når du er INNE i kameraet og vaser så tåler det lite. Jeg har hverken sett på eller rørt sensorene i de kameraene jeg har hatt, og de fungerer utmerket i dag.

 

Et par støykorn på sensoren merker du ikke til vanlig. Så da er det best å heller la vær å røre nede i kameraet og huske på å ikke skifte objektiv under en sandstorm..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Skremmende å se hvor lite dette systemet tåler. Helt vanlig og forsiktig bruk i mine øyne.

 

Å blåse med munnen på sensor og/eller bruke Q-tips på den er ikke å regne for "vanlig og forsiktig" bruk. Snarere tvert i mot.

 

Håper du får fikset det da!

Lenke til kommentar

Skremmende å se hvor lite dette systemet tåler. Helt vanlig og forsiktig bruk i mine øyne.

 

Å blåse med munnen på sensor og/eller bruke Q-tips på den er ikke å regne for "vanlig og forsiktig" bruk. Snarere tvert i mot.

 

Håper du får fikset det da!

 

Problemet oppstod før jeg gjordet det. Men ble ikke noe bedre av at jeg gjorde det. Heller litt verre. Som jeg skrev i første post. Frem til da har jeg ikke gjort annet enn å knipse og bytte objektiver.

 

Har lest litt mer om det nå. og folk bruker jo alt fra tape til pensler på sensorene sine, så jeg tror ikke jeg har ødelagt noe ved det jeg har gjort. Prøver en våt rens over påske og ser om det hjelper.

 

Men det hadde vært greit om noen kunne fortalt meg hva som ER greit å gjøre, og ikke bare påpeke at jeg har gjort noe galt.

 

takker for hjelpsomme svara så langt.

Lenke til kommentar

Det er allerede sagt; gå til nærmeste fotobutikk og få dem til å gjøre det. Deretter ser du aldri ned i kameraet ditt igjen. Bruk kortest mulig tid på å bytte objektiv. Kan ikke se at støv skal bli et problem på et kamera som har innebygget støvrister. Mitt kamera har ikke det og jeg føler ikke noe behov for rens. :/

Lenke til kommentar

Joa,det er mer gøy og fortelle om feil man gjør :)

 

Jeg kan si deg hva jeg gjør.

 

Det er meget sjelden jeg har behov for rens av sensoren,etter hver fototur som inneholder objektivbytte bruker jeg og blåse rent inni huset.

 

jeg er påpasselig med at objektivet som skal monteres er rent og så fremt det lar seg gjøre monterer jeg objektivet med kameraåpningen nedover.Jeg setter det nye objektivet med merket fra meg og løsner dekslet,tar det som er på kameraet og setter ved siden av og flytter over dekslet,da jeg vet hvor merket er går det veldig greit og sette det på plass.

 

Sensoren tåler nok endel så tror ikke det er noe å være redd for,men speilet burde mann holde seg unna,det er veldig ømtålig.

Lenke til kommentar

Skremmende å se hvor lite dette systemet tåler. Helt vanlig og forsiktig bruk i mine øyne. Og har bare hatt det i et par uker. Men det er altså fult av små prikker på sensoren, de ser ut som om de er etset inn i brikken.

 

Får ser om jeg finner noe rensemiddler eller hjelp når påska er over.

Bør jeg la være å bruke kameraet i mellomtiden?

 

Håper inderlig at det går vekk igjen. Ellers blir det 8k sure kroner :x

 

Jeg fikk noen flekker på matteskiva som er der fremdeles tenker at det er lo fra qtip men jeg bruker kamerat alikevell hadde ingen betydning sa en på FotoKnudsen etter litt trykk luft blåsing kanon bra service også.. vet ikke om ditt tilfelle om det er lurt å bruke kamera eller ikke.. Ta en rur innom en foto foretning og spør

Lenke til kommentar

Men det hadde vært greit om noen kunne fortalt meg hva som ER greit å gjøre, og ikke bare påpeke at jeg har gjort noe galt.

 

Regel nr. 1: Skift aldri objektiv med kamera påslått(det påstås at det er noe statisk elektrisitet i forbindelse med sensoren som suger til seg støv)!

 

Ellers passer jeg på å holde kamerahuset med "hullet" nedover når jeg skifter objektiv, prøver å stå i ly for vær og vind, og har kamerahuset "åpent" så kort tid som mulig.

 

På seks år har jeg fjernet støv en gang, med en liten blåsebelg kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar

Har gjort som BIGG tipser meg om her bestandig. Så det er ikke problemet. Ei er støv problemet. Støv kan blåses vekk! Dette sitter fast, og virker som om det er etset fast i sensor. Muligens at det er fysiske skader på sensor. Begynner å lure på om det kanskje har vært slik siden jeg fikk kameraet, siden jeg finner disse flekkene på de tidligste bildene mine også, nå når jeg leter etter dem. er jo bare et problem når jeg tar bilder av blå himmel, eller sne. Men dog. Frustrerende og litt skremmende for en fersking :blush:

Lenke til kommentar

Den innebygde rensemekanismen er mer et salgstriks og regne om en fornuftig.

 

Tja, er det?

 

Jeg har ennå ikke hatt et eneste synlig støvkorn i 1DIII'en min, mens jeg hadde det ved flere anledninger i 30D'en jeg hadde tidligere.

 

Hvor blir det av eventuelle partikler etter en shake ?

 

Tror heller at det behandling av kameraet som er viktigst.

Lenke til kommentar

Å blåse med munnen på sensor og/eller bruke Q-tips på den er ikke å regne for "vanlig og forsiktig" bruk. Snarere tvert i mot.

 

Håper du får fikset det da!

Støv på sensor er helt normalt, sensorshake reduserer bare støvproblematikken; den blir ikke borte uansett hvor magisk kamera ditt er. Dette problemet får man uansett hvor forsiktig man er ved å bytte objektiv osv, man får det faktisk uten å ta av objektivet også (støv trekker inn gjennom objektiv, fokus og spesielt zoom f.eks trekke skyver luft grunnet store glasselement flyttes, uansett om de er værtettet). Speil medfører også at luft trekkes inn gjennom objektiv, større speil medfører økt problem (fullformat gir mer støvproblematikk enn crop-sensor).

 

Den der angsten for å fikse dette selv og holdning med at man aldri skal se inn i kamera skjønner jeg ikke. Bare husk å bruk rett "verktøy" for jobben så er det helt problemfritt (våtrens er nøyaktig det service verkstedene til Nikon, Canon og andre DSLR produsenter benytter, samme for butikker).

 

Det aller meste kan løses ved å blåse luft (blåsebelg) på sensoren, noen ganger må man uansett hvor forsiktig man har vært benytte våtrens. En mellomvariant er sensor brush (som jeg bruker hyppigst). Våtrens gjøres med frekvens på mellom 30 og 90 dager (avhengig av miljø og bruksmengde).

 

Det aller viktigste, ikke stapp noe på sensoren (enten rengjøringsmiddel eller q-tips) som ikke er laget for nettopp denne bruken. Samt vær forsiktig, følger man denne strategien vil alt gå veldig bra.

 

Eller man kan ha angst for å se på sensoren og leve med hybelkaniner for blenderverdier på f/8 eller høyere (der de viser først).

 

Edit:

Viktig element i rengjøring av sensor er at kamerahuset også må rengjøres. Rengjør du sensor og har mye støv og dritt inne i kamerahuset vil første eksponering medføre nye støv på sensoren igjen.

 

Edit2:

Trykkluft er livsfarlig og bør unngås, om partikkel fra gassen kommer flyvende ut blir det samme effekt på sensor som en stor stein i frontruta på bilen. Vet at det finnes lufttrykk med filter, men disse filterene tar ikke opp de fineste partiklene som kan komme flyvende. Trykkluft er litt russisk rulett uansett hvordan man snur og vender på det.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takker for svar TGB :) Jeg er som deg ikke redd for å gjøre ting selv. Kamera er bare et verktøy som krever vedlikehold, som så mye annet jeg eier.. Men skal skaffe egnet redskap først!

 

Du sier at det er viktig å rengjøre resten av huset også. Gjøres det på noen spesiell måte?

 

Ser at noen er redde for å rengjøre speilet selv, er det noe i det? Speilet virker ikke spesielt skjørt på mitt kamera.

Lenke til kommentar

Takker for svar TGB :) Jeg er som deg ikke redd for å gjøre ting selv. Kamera er bare et verktøy som krever vedlikehold, som så mye annet jeg eier.. Men skal skaffe egnet redskap først!

 

Du sier at det er viktig å rengjøre resten av huset også. Gjøres det på noen spesiell måte?

 

Ser at noen er redde for å rengjøre speilet selv, er det noe i det? Speilet virker ikke spesielt skjørt på mitt kamera.

Nå fikk jeg ikke med meg hvilket kamera du har, men gir i listen under en innsikt i hva jeg selv benytter for Nikon D3:

 

- Visible Dust Adapter Sensor Loupe

- Visible Dust Arctic Butterfly - 724 1.0f Travel Kit (har ikke denne pakken, men alle komponentene)

- Visible Dust Chamber Clean Kit (For å rense hus innvending)

- VisibleDust Green Corner Swabs

- VisibleDust Green Swabs 1.0x

- Photographic Solution Eclipse 2

 

For speil bruker jeg swabs jeg har fra gamledager med størrelse 1.5x, bruker samme stoff på sensor/mattskive som jeg bruker på sensor.

 

Edit:

Speil er ikke farlig å rengjøre selv, problemet er ofte at man får støv liggende igjen, eventuelt at man kommer borti mattskive (denne bør under ingen omstendighet tas på, tåler ekstremt lite).

 

Edit2:

Renser du sensor selv så medfører det ofte at man ikke får gjort det skikkelig første gang, får du ikke gjort den ren ved 1 trekk på hver side av swab er det kritisk at man kaster swab og bruker ny. Det skal ikke mer enn 2 maks 3 dråper på swab (FX bruker jeg 3, DX 2 dråper). Trekk jevnt fra ene siden i jevn bevegelse til motsatt side, repeter med swab's motsatte side i motsatt retning. Corner swabs har jeg kun hatt behov for 1 gang, somregel praktisk når man ikke er helt stø på hånda første gang ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...