LostOblivion Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hei, Jeg leter etter et program som løser lineære algebraiske ligninger. Jeg setter ofte opp ligninger for å finne ut av utregning for fysikk i de små spillene jeg lager med kollisjon osv, men mine mattekunskaper er ikke store nok til at jeg alene uten hjelp kan løse et par ligninger i en fei, og da hadde et program som løste ligninger vært ideelt om det finnes. Programmet burde kunne løse ligningen under som har to ukjente u1 og u2. m1v1+m2v2=m1u1+m2u2 (1) m1v1^2+m2v2^2=m1u1^2+m2u2^2 (2) På forhånd takk. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Likning (2) er vel ikke lineær? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 WolframAlpha klarer det, men tror ikke den klarer det på formen du har satt opp stykkene på. Eksempel Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Dersom en variabel er opphøyd i andre potens er ikke likningen lenger lineær. Maple kan løse de fleste likninger analytisk, men det koster. Studentlisens ca. 99$, mange høyskoler/universitet tilbyr Maple til sine studenter. http://en.wikipedia.org/wiki/Maple_%28software%29 En liste over alternativer: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_computer_algebra_systems#Functionality Lenke til kommentar
Largie Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Mathlab eller Maple kan hjelpe deg med slikt. Personlig foretrekker jeg Maple pga den har best "bokstavregningsolver", Mathlab er mer konkret. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Til informasjon har Matlab en utmerket symbolic-pakke som bruker Maple sine rutiner for å løse analytiske likninger.. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Da er det ett-fett Likte Maple sitt opplegg på skolen hvertfall. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 Okei takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå