terjako Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 Hei Jeg skal koble en dimmer som skal dimme en vanlig halogenlampe. Kan jeg koble meg inn på en stikkontakt ikke sant? Det er 2 porter på dimmeren L-inn og bølgetegn-ut..altså ingen jording? Hvordan ville dere koblet dette....se illustrasjon: Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 det at du bruker cotech dimmer, samt at du må spørre om kobling av dimmer forteller meg at du neppe er elektriker, da har du heller ikke lov til å gjøre endringer eller utvidelser på den faste installasjonen. lei inn en elektriker! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 Enig. Så lenge man må spørre om hvordan man skal koble en elektrisk installasjon, er det tvilsomt om man i det hele tatt har lov til det. Har selv vært borte i denne typen dimmer, og den er mer komplisert enn bare å koble to ledninger inn et sted, og ta det ut et annet. For "sikkerhets skyld" stenger jeg tråden. Vi kan ikke være delaktige i at en person gjør endringer på en installasjon og dermed setter seg selv og andre i fare. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Etter en intern diskusjon har vi kommet frem til at diskusjoner som denne tillates, da privatpersoner har lov til å utføre visse typer arbeid på det elektriske anlegget i sin egen bolig. DSB har en liste over hva man kan gjøre som privatperson, og i denne listen finner vi det tråden handler om: c) tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere Dimmere går under ledningsbrytere og er dermed noe man kan montere selv. Det er heller ikke nødvendig med godkjenning i ettertid. Husk at alt arbeid med det elektriske anlegget skal utføres på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte, så hvis du (trådstarter) virkelig ikke vet hva du gjør, kan det kanskje være lurt å ta kontakt med noen som har erfaring/utdanning innen dette feltet. Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Dimmere går under ledningsbrytere og er dermed noe man kan montere selv. Det er heller ikke nødvendig med godkjenning i ettertid. Slik dette ser ut, er denne dimmaren absolutt ein for fast installasjon, altså ikkje ein ledningsbrytar, og dermed noko kun autoriserte installasjonsbedrifter har lov å montere. Om tråden skal stengast legg eg meg ikkje opp i, men mtp. at trådstartar tydelegvis ikkje har snøring, bør han holde seg langt unna slikt, lovleg eller ikkje... Endret 5. august 2010 av bamse87 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. august 2010 Rapporter Del Skrevet 5. august 2010 Jeg vil dog si at det er greit for oss andre å vite også, mest av nysgjerrighet. Ikke har jeg en dimmer og ikke har jeg tenkt å koble opp en heller, eneste måtte være til ett lite 12V anlegg men det å få se hvordan dette ville funket i den virkelige verdenen er jo tross alt spennende for noen. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. august 2010 Rapporter Del Skrevet 6. august 2010 En ordinær dimmer vil ikke virke på et 12V anlegg dersom det er likespenning. Faktisk så er jeg usikker på om en vanlig dimmer må ha høyere spenning enn 12VAC for å virke i det hele tatt. Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 6. august 2010 Rapporter Del Skrevet 6. august 2010 En ordinær dimmer vil ikke virke på et 12V anlegg dersom det er likespenning. Faktisk så er jeg usikker på om en vanlig dimmer må ha høyere spenning enn 12VAC for å virke i det hele tatt. Ein slik dimmar må nok i tilfelle stå før transformatoren, for så å regulere sekundærspenningen ut av trafoen. Blir brukt på f.eks downlights. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå