Gå til innhold

Laptop uten 1920x1080 til redigering av AVCHD?


Rinox

Anbefalte innlegg

Hei, dere! Jeg er på utkikk etter en ny laptop som jeg skal bruke til inspilling av musikk, bilderedigering i photoshop, og redigering av video med Vegas Pro 9. Jeg vet PCen vil takle lyd- og bilderedigeringen, men det er videoredigering jeg er i tvil om. Jeg har fått et godt tilbud på en HP DV6 (ja, ville helst ha en 15") til 7000. PCen har følgende specs:

 

Prosessorserie: Intel Core i7

Prosessorhastighet: 1600 MHz

RAM: 4096 MB

Harddisk #1: 320 GB

Grafikkontroller: Nvidia GeForce GT 230M

Skjermstørrelse: 15,6 tommer

 

Grafikkoppløsning: 1366x768

 

Siden jeg ikke har redigert AVCHD før er jeg usikker på om det vil fungere med denne grafikkoppløsningen, ettersom AVCHD har en oppløsning på 1920x1080, mens denne PCen har en oppløsning på 1366x768. Planen er å koble laptopen til en annen skjerm som er litt større. Hadde tenkt meg noe over 21" slik at jeg har et godt sted å redigere og så kan jeg ta med laptopen andre steder når jeg skal redigere musikk, osv.

 

Spørsmålet er da.. Er det mulig å redigere AVCH på denne laptopen? Eller hva med å redigere HDV? Hvis jeg kjøper en skjerm jeg velger å koble laptopen til som har en oppløsning på 1920x1080, vil jeg da kunne redigere i 1920x1080 eller vil jeg ikke kunne få mer utbytte av den enn 1366x768? Hvis det da er mulig å kjøre 1920 så lenge jeg gjør det på en ekstern skjerm er det vel ikke noe problem å redigere HD-filmer?

 

Tusen takk for svar :)

 

EDIT: Forresten, laptopen har HDMI-utgang, hvis det hjelper..

Endret av Rinox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppløsningen på skjermen din bestemmer ikke hva du kan redigere i et videoprogram. De to elementene har overhode ikke noe med hverandre og gjøre. Du vil bare aldri kunne se videoen din 1:1 på laptopen din. Men kobler du til en ekstern skjerm som har 1920x1080 oppløsning så kan du se den 1:1.

 

Så kort sagt: ja.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Takk :) Er det sikkert at det ikke vil være noen problemer med at f.eks. skjermkortet ikke klarer å kjøre 1920x1080? Trenger jeg bare å gå inn i skjerminnstillingene i Windows og endrede til 1920x1080? Hva om den oppløsningen ikke står der? Eller kommer det opp egne oppløsningsalternativer for den eksterne skjermen? Har ikke helt peiling på grafikk og oppløsning ennå, så må nesten bare spørre :)

Lenke til kommentar

Den takler å spille av 1920x1080 helt fint. Du kan ikke endre oppløsningen til noe høyere en det skjermen din støtter. Kobler du til en ekstern skjerm kan du still inn f.eks 1920x1080 om det er det den støtter. Det er egen oppløsningsalternativer for ekstern skjerm.

 

Det kan fort bli slitsomt å redigere materiale i høy oppløsning på en liten skjerm med lav skjermoppløsning. Jeg syntest selv 2x 24 tommers skjermer kan bli litt i minste laget til tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...