Tea3 Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Heisan, Har en gammel (og relativt god) Audi 100 som har begynt å lage en slags skrapelyd nå jeg starter opp, den gir seg ikke før etter 10-20 sekunder kjøring. Lyden kommer især når jeg girer til andre gir. Jeg har hørt denne lyden hos andre biler mange ganger, men hva er det som "skurrer" nedi motoren?? Vannpumpe? En reim (alternator, servopumpe etc) eller noe hjul i den forbindelse som er tørt eller slitt helt ned?? Er klar over at det kan være vanskelig å svare på sånn uten videre, men hva tror dere det mest sannsynlig kan være? Som sagt så har jeg hørt dette før mange ganger hos andre (med eldre biler). Takker for svar og ideer!) Endret 4. april 2010 av Tea3 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 ventiltikking eller tikking i løfterne? hva mener du med den lyden i andre giret? dårlig girkasse kansje? når hadde du sist service på bilen? og hvor mye er den gådd? Lenke til kommentar
Tea3 Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Nei det er ikke ventiltikking. Vet hvordan det låter. Ikke noe galt med girkassa heller. Tror lyden kan beskrives som "skjærende", men som sagt gir den seg raskt. Og virker ikke å ha noe å si for hvordan bilen oppfører seg. Motorn har gått 250.000 men det er jo lite for denne typen gamle audi quattro. Regner med den holder iallefall 100 til. Med litt flikking og bytte av deler, olje etc. Men hva kan den lyden være? Endret 4. april 2010 av Tea3 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 vanskelig å si. dårlig toppakning? stemplene? nææh hakke peiling. er ikke viftreima som gneller? Lenke til kommentar
Tea3 Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Toppakning eller stempler?? Nei det er det nå garantert ikke. Vel, jeg får skru av fronten imorra å se/lytte. Etter mine begreper må det være ei reim eller noe i tilknytning til vannpumpa. Men er såvisst ikke sikker. Lenke til kommentar
Tea3 Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 Noen som har en god ide?) Lenke til kommentar
Smurfn Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) manglende smøring etterleannet sted?? alt for dårlig forklaring....metall mot metall lyd? gummi?? kan jo være hva som helst med bevegelige deler som lager den lyden under riktig omstendigheter.... Endret 6. april 2010 av Smurfn Lenke til kommentar
M.H Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Nei det er ikke ventiltikking. Vet hvordan det låter. Ikke noe galt med girkassa heller. Tror lyden kan beskrives som "skjærende", men som sagt gir den seg raskt. Og virker ikke å ha noe å si for hvordan bilen oppfører seg. Motorn har gått 250.000 men det er jo lite for denne typen gamle audi quattro. Regner med den holder iallefall 100 til. Med litt flikking og bytte av deler, olje etc. Men hva kan den lyden være? Det kan ikke hende det er så enkelt som at det er viftereima som er dårlig? Tenkte på den siden du beskriver lyden som "skjærende"? Lenke til kommentar
Tea3 Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Det kan ikke hende det er så enkelt som at det er viftereima som er dårlig? Tenkte på den siden du beskriver lyden som "skjærende"? Takk for tips, hva forsåvidt vært inne på tanken, men kan det være en idee å stramme reima eller sprute litt olje på disse skivene som den ligger mot? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Sprute olje på reimhjul bør du nok ikke gjøre, da vil den hvertfal slure. Dra på en bilrekvistita butikk og spør om dem har noe som heter reimspray. Denne forhindrer tørre remmer og ulyder uten at det blir sluring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå