Latias Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Siden det alltid blir diskusjoner rundt Berbatov etter hver dårlige kamp han spiller, så synes jeg det hadde vært greit å samle det på ett sted. Fant en herlig artikkel på NorskeFans, og er så enig som det går an å bli. Berba får unødvendig mye kritikk. Undertegnede er lei av supportere som mener Dimitar Berbatov bør selges! Nå er det på tide at skylden deles ut til de som egentlig fortjener det. Etter kampen mot Chelsea har folk kommet med sine tirader og utskjellinger mot Dimitar Berbatov. Det har vært alt fra usaklige oppkast som ”Berbatov suger og bør sparkes ut” til mer saklige ”Berbatov er dessverre ikke god nok, og bør kanskje vurderes å bli solgt til sommeren.” Undertegnede er ikke enig med disse i det hele tatt. Jeg mener ikke feilen ligger hos Berbatov, men hos noen andre og jeg er overrasket over at ingen har delt ut skylden til de som fortjener det. Om man ser på midtbanen til Liverpool, så finner man en angripende midtbanespiller som Steven Gerrard. Ser på Arsenal finner man i hvert fall en playmaker som er med framover i Cesc Fabregas. I Chelsea finner vi Frank Lampard og for så vidt også Deco. Men la oss ta en titt på Manchester United. Hvilken slik spiller finner vi der egentlig? Hvilken spiller er det som tar løp fra dypt eller er litt offensiv i spillestilen? Den nærmeste vi kommer er ballvinner og defensiv midtbanespiller Darren Fletcher. Du stusser kanskje litt over det? At en ballvinnende og defensiv midtbanespiller skal være Uniteds offensive midtbanespiller, men dessverre er det sant. Mange lar sin frustrasjon gå utover Dimitar Berbatov. Mange mener bulgareren ikke er god nok for United. Dette mener jeg er en hårreisende uttalelse ettersom Berbatov nesten er den eneste kreative spilleren i United. Om man så Uniteds kamper fra sesongstart fikk vi se en ganske lys og frisk Berbatov. Bulgarerens touch satt, målene kom for United og det så ikke ut til å være noe galt. Så kom kneskaden som satte han ut av spill i noen kamper. Dette kombinert med at bulgareren slet med å få spilletid da United satte over til en 4-5-1-formasjon og et dårlig kne gjorde at Berbatov slet med å komme tilbake til seg selv. Likevel har Berbatov like mange ligamål som Rooney hadde i fjor. Og det på færre kamper. Etter kampen mot Chelsea får han unødvendig mye kritikk. Å spille alene på topp mot Terry og Alex er ikke lett, og når man i tillegg ikke får noen som helst støtte fra midtbanen, kan man ikke forvente at mirakler utrettes på egenhånd. I 90 % av kampen var Berbatov alene på topp hvor ingen hjalp han. Midtbanen har i lang tid slitt med å komme seg langt nok framover. Det finnes så å si ingen offensive midtbanespillere i United. Unntaket er Anderson, men brasilianeren er skadet og har ikke spilt en fotballkamp på lang tid. Jeg ser på det som svært tvilsomt at noen andre hadde fått til noe mer enn Berbatov i dag. Berbatov har aldri vært noen goalgetter og han kommer heller ikke til å bli en van Nistelrooy. Han er kanskje den eneste spissen i verden som kan levere varene uansett om han ikke scorer. Men da må også lagkameratene rundt bidra litt. Per dags dato har Rooney bøttet inn mål, men den neste støtten har kommet fra vingene og Berbatov. Det er verdt å nevne at ”selvmål” er nummer tre på scoringslista til United i år. Dette bør være en oppvekker for Ferguson. Midtbanen skriker etter offensiv kraft! Folk sier også mye om at Berbatov spiller bare bra mot svakere motstand, men 90-95 % av kampene til United er jo mot nettopp svakere motstand. Skal man da ta fra Rooney kreditten for majoriteten av sine scoringer fordi de har kommet mot svakere motstand? Og når det gjelder sterkere motstand så kan man jo nevne at mot Chelsea borte spilte ikke Berbatov. Han spilte heller ikke på bortebane mot Arsenal og heller ikke på hjemmebane. Han startet mot Liverpool på bortebane og det er vel den eneste i tillegg til Chelsea-kampen han har spilt mot såkalte topplag. Om vi regner med Everton som topplag, så spilte han jo mot dem og scorte et vakkert mål og senere ble byttet ut. Å si at Berbatov ikke presterer i storkamper er jo derfor feil, siden han aldri får tillit i disse kampene. I stedet for går United over til en mer feig 4-5-1 i disse kampene. Noen ganger fungerer det, men det virker som om målet og prioriteten ligger i å holde tett bakover og score på de sjansene man får. Det er ikke noen prioritet å angripe selv, men man tenker for mye på motstanderens styrker og ikke sine egne. Ronaldo presterte jo nesten aldri i storkampene i følge de fleste, men likevel fikk han tillit og til slutt høstet det frukter i form av assister og scoringer. Hvorfor skal ikke Berbatov få den samme muligheten? Hvorfor er det alltid sånn at vi skal legge om til 4-5-1 når vi spiller mot god motstand? Jeg syns Berbatov bør få spille mer i toppkampene før man skal si at han ikke presterer i toppkampene. Det var jo mange år at Rooney ikke presterte i toppkampene heller, men han fikk muligheten gang på gang. Problemet med lite initiativ fra midtbanen ser vi også når vi spiller med Rooney på topp. Ingen som tar tak og kommer med løp og det er et mirakel at Rooney faktisk har fått til det han har fått til med så lite støtte fra midtbanespillerne. Bare vingene og Berbatov som har bidratt med noe som helst framover. Fletcher kan ikke være Gud og spille overalt, Carrick er ikke offensiv, Giggs har vært for mye skadet og Scholes er for gammel. Anderson har vært for mye skadet han også. Jeg føler at om vi ikke har spillere fra midtbanen som bidrar, så ligger vi langt bak alle de andre lagene når det gjelder det spillmessige. Det går an å utnytte potensialet som ligger i laget og ta det til et enda høyere nivå. Liverpool har Gerrard, Arsenal har Fabregas og Chelsea har Lampard. Vi har dessverre ingen av dem. Tenk dere et United-lag hvor midtbanen tar løp og tar initiativ ala Arsenal. Da tør jeg hevde at vi hadde vært verdens beste lag, noe vi langt i fra er nå. Som sagt, selvmål er nummer tre på lista vår over toppscorerne, foran alle midtbanespillerne våre. Dette er urovekkende tall. Jeg mener svaret er veldig enkelt. Vi burde hente inn en ny midtbanespiller. Gjerne flere for min del. Om vi selger Berbatov selger vi ikke bare vår eneste kreative spiller i klubben, men vi selger også et enormt fotballtalent med et fotballhode av en helt annen verden. For om vi selger Berbatov og beholder den samme midtbanen, så kommer vi til å se det samme. At Rooney må bære angrepet alene og med null komma niks av støtte fra midtbanespillerne. Om dere ser Berbatov spille på topp med Owen, ser vi en helt annen Berbatov. Dette på grunn av løpene til Owen og hans bevegelse på topp. Den tiden Berbatov og Owen spilte på topp mot Aston Villa i Ligacupfinalen syns jeg var noe av det beste vi har spilt i år. Om vi bare kunne fått noen midtbanespillere som kunne tatt noen løp inn i boksen og støttet, så kunne vi fått ut det fulle potensialet til Berbatov. Og det er stort! Så konklusjonen min er at Berbatov får mye ufortjent kritikk. Kreativiteten hans er stor, men når den eneste å spille på er Rooney, som nå er skadet, så ligger det i kortene at angrepet er dømt til å ikke score mange mål. Vi trenger derfor en offensiv midtbanespiller som kan ta løpene inn i boksen og ikke minst midtbanespillere som kan score mål. Sommeren blir viktig for United og forhåpentligvis får vi se både en og to nye ansikter på midtbanen til United når sesongen igjen sparkes i gang i august. Hva mener dere? Er Berba god nok for United? Passer han inn? Kjør på! Lenke til kommentar
Sir LuckyNr7 Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Etter å ha lest, å gjort mitt beste med å forstå, legger jeg meg langflat å er faktisk ganske enig i at Berba har fått litt for mye ufortjent kritikk, men det som er så rart,Når rooney spiller, "bøtter vi inn mål" Så tilbake til kritikken, jeg personlig ønsker at berbatov skal lykkes, for all del, men jeg syns ikke han passer inn, spillern er ikke "dårlig" men han har en spillestil som jeg forbinder mer med Barca spill. At vi virkelig trenger en offensiv midtbane spiller eller helst 2 er det ingen tvil om Etter chelsea kampen gikk det opp for meg at vi blir/er for avhengig av enkelt spillere, etter at Ronaldo dro mistet jeg totalt troa på noe som helst, men der tok jeg styggelig feil heldigvis. 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Du mistet troen etter at Ronaldo dro? Hva med veddemålet? Du sa jo at vi kom til å gjøre en bedre sesong etter at Ronaldo dro...... Lenke til kommentar
Sir LuckyNr7 Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Du mistet troen etter at Ronaldo dro? Hva med veddemålet? Du sa jo at vi kom til å gjøre en bedre sesong etter at Ronaldo dro...... Sa jeg det? kan ikke huske jeg sa det, samma det, veddemålet ja, kvitt eller dobbelt for neste sesong? Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg støtter meg helt og holdent til dette utsagnet. Dette er noe jeg har ment en god stund, og kan ikke skjønne hvorfor dere alltid hakker ned på Berbatov. Uten at jeg har sjekket noe etter vil jeg tippe Berbatov ligger ganske greit oppe på tabellen i United for antall assist. Dette uten å ha vært på banen i 90 min hver kamp. Han skal nok også ha en liten del av æren for suksessen til Rooney. Rooney bøtter inn mål, men det er neppe sikkert han hadde hatt så mange mål med en annen spissmakker som kanskje ville prøvd seg mer på mål selv. Jeg synes Berbatov er en god medspiller, og lager litt kreativitet som jeg mener United hadde manglet en del av om han ikke hadde vært på banen. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Du mistet troen etter at Ronaldo dro? Hva med veddemålet? Du sa jo at vi kom til å gjøre en bedre sesong etter at Ronaldo dro...... Sa jeg det? kan ikke huske jeg sa det, samma det, veddemålet ja, kvitt eller dobbelt for neste sesong? Grunnen (trodde jeg) til at vi satte 90 poeng, var at vi tok 90 poeng forrige sesong. Vi tar ikke noe kvitt eller dobbelt på neste sesong. Det avhenger altfor mye på hva som skjer i sommer. Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Helt enig, berba får masse unødvendig kritikk. Virker som de fleste av united-fansen har stempla han helt fra starten. Det som er greia er at berba ikke fungerer på topp aleine som rooney gjør, men når berba har en kompanjong på topp så er han awesome. Leser spillet som en åpen bok : ) Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Fyren er en latsabb. Så det er sagt så har han faktisk scort endel i år syns jeg. Han burde kanskje blitt i Tottenham, der hadde han faktisk en makker ved siden av seg hele tiden, noe han ikke har i United. Lenke til kommentar
jonaz91 Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Fyren er en latsabb, utdjup? Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Lat er han ikke, men han har ikke den energiske spillestilen til Park og Rooney. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Så har det seg sånn at ikke alle spillere løper konstant hele kampen gjennom. De som virkelig er gode, springer når det virkelig er behov. Av den grunn så har de mykje høgere kapasitet, når det trengs. Berba forsøker ikke stresse forsvaret i samme grad som kaninene på banen. Berba forsøker å vinne den ballen, når han har mulighet til det. Men å si at han er en latsabb? Kan du komme med et par kampers statistikker på antall km Berba beveger seg? Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Første innlegg er et av de beste innlegg jeg har lest på lenge, mannen kan sine saker ja. Jeg har alltid likt Berba og Owen sammen i toppen, det er rein et fryd å se på dem. Mye spennende som skjer i toppen. Rooney er en tøffing som takler å være alene i toppen mens Berba ikke passer å være det. Vi kan sammeligne det med Chelsea, de har Drogba som er like tøff som Rooney(om han faller lett, er en annen sak). Men hvem skal Berba spille sammen i toppen nå som Owen og Rooney er skadet? Park, nei det er en elendig idé. Endret 6. april 2010 av Fox Lenke til kommentar
Sir LuckyNr7 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Første innlegg er et av de beste innlegg jeg har lest på lenge, mannen kan sine saker ja. Jeg har alltid likt Berba og Owen sammen i toppen, det er rein et fryd å se på dem. Mye spennende som skjer i toppen. Rooney er en tøffing som takler å være alene i toppen mens Berba ikke passer å være det. Vi kan sammeligne det med Chelsea, de har Drogba som er like tøff som Rooney(om han faller lett, er en annen sak). Men hvem skal Berba spille sammen i toppen nå som Owen og Rooney er skadet? Park, nei det er en elendig idé. Vi har ingen flere spillere som Rooney, han ene stakk til rivalen, å han andre dro til spania... Lenke til kommentar
eveant Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Han funker IKKE alene på topp. Han virker også slapp og er en helt annen spiller en rooney som jobber som en hest. Jeg personlig liker ikke Berbatov. Han scorer jo greit med mål men det finnes da bedre alternativer der ute? Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Svaret fra meg er nei, Berbatov passer ikke i United. I morgen kveld vil dere se enda et eksempel på det, uavhengig om vi spiller 442 eller 451. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Det som er litt interessant med Berbatov er at han ofte får kritikk for å score lite mål, og når han scorer så er ikke det bra nok heller fordi det ikke er "viktige" mål. Det er bare 2-0 mål osv (er ikke en økning av ledelsen viktig?). Og man gir totalt blaffen i hva han bidrar til ellers. Når han ikke er bevegelig (noe han gjør hele tiden) får han kritikk for det i at han ikke beveger seg nok, og når han gjør det får han kritikk fordi han ikke er i 16-meteren. Dette er som regel når han har ball. Akkurat det samme med Rooney, han og er ofte og får ball på kanten når han er alene på topp. Hvorfor er det greit for Rooney og ikke Berbatov? Forresten, hvor mange kamper har Berbatov spilt alene på topp? Ikke mange, tre? fire? Det å spille stort sett i en 4-4-2 formasjon som hengende spiss for så å gå over til en 4-5-1 formasjon helt alene på topp er en stor forandring noe han må bruke tid til å tilpasse seg. Så det samme med Rooney tidligere i sesongen. Det hadde vært artig å sett hvordan Berbatov hadde gjort det om han hadde fått mer tillit. Det verste er de som konstant prater dritt om han, som leter etter feil han gjør ved den minste lille ting, det kan man gjøre om alle fotballspillere. Om Berbatov har et par dårlige mottak så er han plutselig dårlig til å ta imot ballen når han er feilvendt, et par dårlige hodestøt under sterkt press? Nei, da er han for dårlig. Når han vinner viktige baller på motstanderens banehalvdel så overses det og. Edit: Er for øvrig enig med personen som skrev det som står i førsteposten. Problemet er ikke Berbatov, men at vi har for få kreative spillere. Endret 6. april 2010 av Alt-Ctrl Lenke til kommentar
TyrantOfWinter Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg mener ikke han passer inn. Vi er et storlag, og bør ha flere enn 1 spiss som kan avgjøre store kamper. Owen er dyktig, men dessverre skadet. Mot gode lag blir Berbatov for treig. Jeg har ikke alltid vært negativt innstilt til ham, det er først nå når det tilspisser seg jeg ser ham blir for dårlig. I starten digga jeg ham, og synes fyren var genial. Men å bare være istand til å score mot dårlige lag holder ikke mål i United. Når Ferguson kjøpte Tevez sa han at tiden der to like spisser (Rooney og Tevez) ikke funka var over. Dette stemte. Uten Berbatov i klubben, med Tevez og Rooney på topp vant vi PL og CL. Javisst hadde vi en Ronaldo i storform, men vi har da gode kanter nå også. Og hva gjør Ferguson etter sesongen? Kjøper Berbatov, en helt annerledes spillertype, og bruker ham i stedet for Tevez. Tevez er en sutrekopp, men alle bør nå innse at det var en stor feil å ikke la ham spille. Er det i det hele tatt noen som trodde at Berba kunne score mot Chelsea? Det er mange spisser i Premier League jeg heller kunne tenkt meg alene på topp den kampen. Og det nytter ikke å mase om at han er god sammen med en annen spiss på topp, så lenge United spiller de aller fleste store kampene med 1 spiss. Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Ja, Berba passer inn i United, men bare når han har en spiss foran seg som kan score mål. Berba har evnen til å åpne et forsvar med pasninger og genialt spill, men han scorer ikke nok selv. Sånn som ståa er nå trenger United en goalgetter til, for Rooney kan ikke spille alle kampene, og det kan ikke Berbatov heller. Vi har en god målscorer og en god tilrettelegger, samt mange unge talenter på vei opp. En god spiss til vil kunne spille sammen med Rooney når Berbatov hviler og være spydspissen vi mangler når Rooney hviler. Berbatovs mangler forsvinner nærmest når han har en spiss som kan fylle inn for han på de områdene, og med dagens sentrale midtbane mangler vi kreativitet. Den kreative kraften har Berbatov. Alternativene pr. dags dato, slik jeg er det, er at vi kjøper inn en etablert spiss som har målteft og en sentral midtbanespiller med kreativitet og klasse eller beholder Berba og kjøper bare spissen. Det billigste alternativet av disse to avhenger av hvor mye vi får for Berbatov, og jeg er slettes ikke sikker på om det beløpet blir allverdens. Med andre ord, Berbatov kan ikke spille spiss alene mot lag som vet hva de gjør, men han er gull verdt som angrepsvåpen allikevel. Kritikken bør uansett ikke rettes mot Berbatov først. Det er midtbanen vår som ikke holder mål per nu. Huff, tok meg tiden til å lese førstepost først etter at jeg hadde postet dette. Kunne vel egentlig bare sagt meg helt enig med OP og unngått å bruke tid på mitt innlegg Endret 25. januar 2011 av Stonemeister Lenke til kommentar
eveant Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 http://msn.tv2sporten.no/fotball/england/-vil-kvitte-seg-med-berbatov-3181407.html Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Hva er vits med egen tråd når vi har spillertråd lurer nå jeg på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå