Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sviktende bremsepedal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et seriøst stort problem. Bremsepedalen på bilen min går rett i dørken etter at jeg bytta bremsene framme.

Jeg har luftet systemet uten hell.

Hvis jeg pumper den, så svikter den ikke. Kan ikke fatte og brgripe hva som kan være galt lengre.

Blir værre for vær dag.

Høres ut som om det er lekk et sted, så når du bremser blir det for stort trykk å "renner" ut et sted, sjekk alle koblinger/rør. Få en til å bremse mens du ser om det lekker :)

Lenke til kommentar

Har et seriøst stort problem. Bremsepedalen på bilen min går rett i dørken etter at jeg bytta bremsene framme.

Jeg har luftet systemet uten hell.

Hvis jeg pumper den, så svikter den ikke. Kan ikke fatte og brgripe hva som kan være galt lengre.

Blir værre for vær dag.

Høres ut som om det er lekk et sted, så når du bremser blir det for stort trykk å "renner" ut et sted, sjekk alle koblinger/rør. Få en til å bremse mens du ser om det lekker :)

 

Det er for lite opplysninger du gir. Nøyaktig hva er det du har byttet? Hvordan gikk du frem? Hvis det er lekkasje vil du miste bremseveske.

Lenke til kommentar

Beskrivelsen passer med luft i systemet. Husk også at bremseveske anbefales å byttes (totalt) hvert annet år. Den vil oppta fuktighet over tid og miste sine egenskaper. I ditt tilfelle er det nok luft som er hovedårsaken (forutsatt at du ikke mister bremseveske). Dette er alvorlig og bilen må ikke benyttes før problemet er løst.

Lenke til kommentar

Synes jeg har luftet å luftet hele tiden jeg, det kan sikkert være en fordel å skifte bremseveske da. Skal skifte bakbremser snart, så jeg skal ta meg en storoverhaling av bremsene da.

Bilen bremser sånn på kanten bra nok nå, men det blir utbedret i løpet av uka. Funker ikke det må jeg vel prøve og skifte hovedsylinderen.

Lenke til kommentar

Har du luftet alle kalipperene? Start med den lengst unna beholder/sylinder, og jobb deg frem. Eks: H bak, V bak, H foran, V foran.

Men er det nødvendig å koble av bremseslangen for å bytte klosser og skiver? Jeg pleier bare å stripse opp kalipper et sted, så den ikke dingler etter slangen. Uten å røre slangen..

Lenke til kommentar

Nei, den bruker ikke bremsevæske, den går kun på undertrykk fra innsugsmanifolden. For å teste den så gjør du følgende: Pump på bremsepedalen til den blir steinhard, så holder du benet ditt på pedalen mens du starter opp bilen, kjenner du at pedalen går ned når du starter den så er bremsekraftforsterkeren i orden

Lenke til kommentar

Hvis jeg pumper bremsen å holder den litt inne, er den stabil på det punktet. Se bort i fra alt d som er skrevet, å si det som faller deg inn som kan være feilen

Siden du må pumpe. Luft eller vann i bremsevesken.

Dette er farlig.
Lenke til kommentar

Vann kanskje ja, tror jeg bytter bremsevæske i morgen.

Hvis ikke bremsene funker optimalt etter dette så vet jeg faktisk ikke hva jeg gjør, må ha bilen i orden.

Har ikke vært på jobb denne uka pga. bremsene. Det lengste turen jeg tar er til butikken i max 50km/t. Bremsene funker sånn ca. men ikke direkte farlig, men jeg legger ikke til flere mil før de er fikset.

Lenke til kommentar

Om det var vann, så ville det ikke gitt slike symptomer. Vann lar seg i likhet med olje og bremsevæske ikke komprimere, og vil dermed ikke gi sviktende pedal som blir bedre ved pumping (og jeg ser ikke hvordan lekkende bremsekraftforsterker skal kunne gi slike symptomer heller), men vannet har derimot minst tre andre ugunstige egenskaper: 1) det fryser i kulde, 2) det koker ved "lav" driftstemperatur, og 3) det fører til at ting ruster.

 

Om det er kommet luft inn ved hovedsylinderen kan du måtte pumpe forbausende mye og lenge før denne kommer ut av lufteniplene, og fylle etter med ny væske i beholderen flere ganger i løpet av prosessen (følg med at det aldri går tomt og slipper inn ny luft!!), noe som også betyr at du får byttet ut mesteparten av væsken i systemet. Du ser lett forskjell på farge når den nye væsken kommer fram til calipere/hjulsylindre, med mindre den gamle væsken faktisk var ganske ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...