Glasskonstruksjon Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hvis jeg hadde hatt 4.4 i snitt, altså 44 poeng, men trengte 50 for å komme inn på et studie (se bort i fra førstegangsvitnemål). Om jeg da hadde valgt et annet studie (bachelor) som jeg kom inn på, ville de 180 studiepoengene jeg da til slutt hadde fått gitt meg 6 tilleggspoeng? Og ville jeg da hatt 50 poeng samt mulighet for å komme inn på det første studiet jeg tenkte på? Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Du får maks 2 konkurransepoeng fra 60 studiepoeng, og ingen konkurransepoeng utover det. Hvis du allerede har fått poeng fra førstegangstjeneste eller folkehøgskole, får du ingen konkurransepoeng fra studiepoeng. Husk også at du får 2 alderspoeng hvert år. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Du får maks 2 konkurransepoeng fra 60 studiepoeng, og ingen konkurransepoeng utover det. Hvis du allerede har fått poeng fra førstegangstjeneste eller folkehøgskole, får du ingen konkurransepoeng fra studiepoeng. Husk også at du får 2 alderspoeng hvert år. Det er vel i grunn det som er å si. Tips: Ta realfag som privatist (der har du 4 poeng), sørg for å få god karakter og eventuelt så forbedrer du de dårligste karakterene dine. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hvis du har 4,4 i snitt (basert på 21 karakterer) vil det kreve 2 seksere for å gå opp til 4,5. Får du i stedet 2 treere går du ned til 4,2. Får du 2 firere går du ned til 4,36. Du har altså lite å tjene på å ta opp nye fag. Forbedrer du derimot én treer til en femmer går du fra 4,4 til 4,49. To treere til to femmere vil medføre en forbedring til 4,59, eller en forbedring på 2 poeng. Du vil automatisk få 2 alderspoeng det året du fyller 20, du trenger altså 4 poeng. Disse 4 poengene kan du få: - Vent ett ekstra år (altså til du er 21) og ta 60 studiepoeng (2 ekstra alderspoeng + 2 konkurransepoeng fra studier) - Ta 60 studiepoeng og forbedre to treere til to femmere (2 ekstra poeng fra karaktersnitt + 2 konkurransepoeng fra studier) - Vent to ekstra år (altså til du er 22) (4 ekstra alderspoeng) - Ta opp ekstra fag (du vil trenge en ganske stor mengde seksere...) - Ta realfag (merk at for å ikke netto tape på det kan du ikke få lavere enn 4 som eksamenssnitt i realfagene - da synker snittet ditt med mer enn du tjener i realfagspoeng!) - Eller en kombinasjon av det ovenfor. Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Takker for gode svar! Angående de to poengene man får av 60 studiepoeng: Det har vel ikke noe å si hvordan man får de 60 poengene? Man kan for eksempel ta forskjellige emner i to helt forskjellige fag i ett semester, for så å flytte til et annet universitet og ta et annet halvårsstudium der, så lenge det blir 60 tilsammen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå