Gå til innhold

Hvorfor teller VGS-karakterer ved opptak til Uni o.l. mer enn hvor mye man brenner for faget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det viser hvor lite alvorlig du er. Du tar ikke læring seriøst.

Men du er jo ung, kan ta opp fagene som prevantist (eh stave?) og "vise verden" at du klarer det.

Om du virkelig brenner for å bli tannlege så kjør på! Ikke la noe som dette stoppe deg.

Lenke til kommentar

Det må jo nesten være et karakterkrav/poengkrav for å komme inn på universiteter og høyskoler. Det sier seg selv at folk som har 60 studiepoeng stiller litt sterkere enn folk med 40 om de begge søker til f.eks et legestudium.

AvidGamer: Privatist :)

Lenke til kommentar

Du er absolutt ikke gammel. Jeg er midt i 30årene og har gått tilbake til "skolebenken"!

Det er ingenting bedre enn å jobbe med det du liker og er interesert i.

Jeg havnet i butikk jobb, som skulle være midlertidig, for 9år! Så fikk jeg nok, var ikke lykkelig og sleit med deperasjon og utmattelse.

Men er nå på siste året i et 3års avtale med NAV for utdanning/omskolering. I håp å finne jobb innenfor noe jeg virkelig vil.

Vet du hva du vil? Så er det ikke verre enn å stå på og gjøre det som er nødvending å oppnå det!

Lenke til kommentar

..er det laget sånn at for eksempel en person som virkelig brenner for å bli tannlege og ville gått ut av universitetet med gullmedalje, totalnektes adgang til tannlegestudiet om han var litt for lat som 16-åring (og dermed fikk møkk-karakterer)?

Man trenger et visst grunnlag for å komme seg gjennom tannlegestudiet ;)

Men har du lyst til å studere noe med høye inntakskrav, så står du jo selvfølgelig fritt til å ta opp fag som privatist. At man kommer inn på grunnlag av karakterer synes jeg er en helt fair ordning, da man sikrer at de som kommer inn er de som i utgangspunktet "tar ting lett" eller som har jobbet målrettet og hardt for nettopp dette studiet.

Lenke til kommentar

Du er absolutt ikke gammel. Jeg er midt i 30årene og har gått tilbake til "skolebenken"!

Det er ingenting bedre enn å jobbe med det du liker og er interesert i.

Jeg havnet i butikk jobb, som skulle være midlertidig, for 9år! Så fikk jeg nok, var ikke lykkelig og sleit med deperasjon og utmattelse.

Men er nå på siste året i et 3års avtale med NAV for utdanning/omskolering. I håp å finne jobb innenfor noe jeg virkelig vil.

Vet du hva du vil? Så er det ikke verre enn å stå på og gjøre det som er nødvending å oppnå det!

Man trenger ikke gå mye skole for å nå langt. :)

All respekt til deg for å ha jobbet ni år i butikk. Kjenner folk som har vært i den bransjen i 20 år. Man må bare søke på de jobbene man brenner for, og aldri gi opp. En dag får man sjangsen, og når man først har fått en fot innenfor systemet blir det enklere og enklere. Dette gjelder forøvrig selvfølgelig ikke legeyrker, men jeg vet f.eks om folk som har klart å jobbe seg opp til ufaglærte stillinger som politibetjent uten å ha satt en fot på PHS.

Lenke til kommentar

Vel, det har seg sånn at samfunnet har bruk for et begrenset antall tannleger (spinner videre på ditt eksempel, du kan sette inn hva pokker du vil slags utdanning), og hvis flere mennesker har lyst til å bli tannlege, enn man har bruk for, så må man ha et system for å finne ut hvem som skal få lov til å bli tannlege. Det mest rettferdige er i mine øyne da at de som har jobbet hardest for å bli tannlege, får lov til å begynne på den utdanningen. De andre får enten finne seg noe annet å gjøre, eller jobbe hardere. Er du disiplinert, så bruker du ikke mer enn et år på å gå fra lavt/middels til veldig høyt snitt.

Systemet funker nemlig slik at alle søkerne på et studie blir rangert etter antall poeng de har (poengsystemet kan jeg forklare om du ønsker, men jeg antar du kjenner til det. Og NEI, det heter ikke studiepoeng). Hvis studiet har, si 100 plasser, så vil da de 100 som er øverst på denne lista få plassen, de andre vil få nei. Kan du finne en bedre løsning?

Lenke til kommentar

Jeg er 20 nå, og blir straffet fordi jeg ikke tok læring seriøst da jeg var 16! Dessuten lærte jeg aldri noe om tannlegeyrket på videregående.

Er det straff å måtte ta konsekvensene av sine egne handlinger nå plutselig? Dette burde du da virkelig ha vært klar over da du var 16.

Samfunnet har en begrenset mengde opplæringsressurser, og et begrenset behov. Skal man porsjonere ut samfunnsressurser basert på hvem som har mest LYST på dem? Hvordan skal dette rangeres?

Lenke til kommentar

Jeg er 20 nå, og blir straffet fordi jeg ikke tok læring seriøst da jeg var 16! Dessuten lærte jeg aldri noe om tannlegeyrket på videregående.

Er det straff å måtte ta konsekvensene av sine egne handlinger nå plutselig? Dette burde du da virkelig ha vært klar over da du var 16.

Samfunnet har en begrenset mengde opplæringsressurser, og et begrenset behov. Skal man porsjonere ut samfunnsressurser basert på hvem som har mest LYST på dem? Hvordan skal dette rangeres?

Å snakke om "rettferdig" opptak til høyere studier er dessverre bare tull, da "rettferdighet" er subjektivt.

Mange, gjerne de som ikke kommer inn på studier, klager over dette og mener at intervju ville vært mye bedre. Dette er selvfølgelig bare tull, da et intervju på 20-30 minutt naturligvis vil være minst like lite (?) representativt som karakterene fra videregående. Forskjellen er at det vil være hinsides mye dyrere og kreve vanvittig mye mer tid enn et opptak basert på karakterer.

Karakterene fra vgs. representerer faktisk hva du har gjort i de 3 siste årene av grunnutdanningen din. Gir man fullstendig faen som 16-18-åring så kan man spørre seg hvor synd det egentlig er i deg. Man syr nok puter under armene på ungdommene i dette landet.

Krevende studier som siv.ing, medisin, tannlege, økonomi, jus osv. passer ikke for alle. Det virker nesten som et krav i samfunnet nå at man minimum må ha mastergrad i noe for å ha en vellykket utdanning. Helt sykt selvfølgelig.

Nei. Behold karaktersystemet. Det er så rettferdig som man får det og det er samfunnsøkonomisk gunstig. Staten bør også begynne å begrense antallet utenlandsstudenter. Vi begynner å bli en overutdannet befolkning. Snart er det ingen igjen som gidder å ha jobbene på "gølvet", som tro det eller ei er minst like viktige, som de akademiske slabbedaskene.

Lenke til kommentar

Eh? Du konkurrerer jo bare med de som har satt tannlege som førstevalg på samordna opptak. Altså konkurrerer du bare med de som "brenner for faget".

Neida. Han konkurrerer også med de som hadde tannlege som andre- eller tredjevalg, men som ikke kom inn på hhv første- eller andrevalg og fortsatt hadde høyere snitt enn ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...