Gå til innhold

Hvor kjøpe synkron generator?

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et lite hobbyprosjekt hvor jeg vil drive en AC synkrongenerator med en pelton turbin.

Turbinen jeg har er ikke så stor så jeg trenger ikke noe mer enn kansje 500-1500W generator. Det viktigste er vel at den skal være billigst mulig.

Men jeg finner ikke noe sted som selger små AC synkrongeneratorer annet enn som en del av et strømagreget. Og det vil jo være litt dummt å kjøpe et helt strømagregat for å så kaste allt unntatt generatoren, for å ikke snakke om sløsing av penger.

Så er det noen som vet om noe sted jeg kan få tak i noe slikt for en billig penge?

PS:

Ja jeg vet at det er enklere å bare kjøpe en bildynamo eller en DC motor også sette på en inverter til å få en grei vekselstrøm, men noe av målet med prosjektet er nettopp å kunne regulere frekvens og spenning ut fra generatoren ved hjelp av vanngjennomstrømmning til turbinen og magnetiseringsstrøm i rotoren som i et ordenklig vannkraftverk.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok vanskelig å få tak i sånt, tror det letteste er å legge ut en annonse om at du ønsker en generator fra ett eller annet kassert apparat. Evt. så kan en vanlig elektro-motor også brukes, men den har vel litt dårligere virkningsgrad vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Vanelige 3 fas elektromotorer er som regel asynkrone kortsluttningsmotorer. Og dette fungerer veldig dårlig som en slik generator.

Virkningsgraden er egenklig ikke så nøye. Jeg skal egenklig bare prøve å få det til å funke som et experiment og har ikke noe planer om å produsere noe særlig strømm ut av det.

Men takker for svar alikevel :)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hei,

Her har du flere billige muligheter.

1. Bruke universalmotor og produsere DC for så vekselrette med halvleder teknologi. Du finne slike motorer i vaskemaskiner, miksmastere, støvsugere etc. (børster og viklingene er i serie)

2. Bruke en asynkronmotor. Du må da koble en kondensator parallellt over viklingene for å magnetisere rotoren. Denne metoden brukes av de fleste billige strømaggregat. Ulempen er dårlig spenningsregulering og liten mulighet til å avgi reaktiv effekt. Du må kjøre turtallet litt over synkront turtall, f.eks 3050rpm for en 3000rpm motor.

3. Bruke en 12V dynamo fra bil. De har innebygget spenningsregulator. Du kan da opptransformere spenningen via en jernkjernetrafo eller bilig halvleder vekselretter.

4. Tråle finn.no og ebay.com etter brukte.

Tips: Pådraget til generatoren bestemmer avgitt effekt. Magnetiseringskretsen til en synkrongenerator bestemmer avgitt reaktiv effekt.

Reaktiv effekt regulerings med en spenningsregulator til rotor. Aktiv effekt reguleres av en pådragsregulator til turbin eller rotor. Du trenger altså to regulatorer.........

Bruker du en asynkronmotor til å gå som generator, bestemmer du reaktiv effekt og spenning ved å koble inn/ut kondensatorer. Vanskelig å regulere.

Hilsen elkraftingeniør

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar

2. Bruke en asynkronmotor. Du må da koble en kondensator parallellt over viklingene for å magnetisere rotoren. Denne metoden brukes av de fleste billige strømaggregat. Ulempen er dårlig spenningsregulering og liten mulighet til å avgi reaktiv effekt. Du må kjøre turtallet litt over synkront turtall, f.eks 3050rpm for en 3000rpm motor.

Hva mener du med å parallelkoble en kondensator over viklingene?. Tenker du da på å koble mellom f.eks. U1 og U2, eller U1 og V1 osv.?.

Lenke til kommentar

Hei,

Her har du flere billige muligheter.

................

Hilsen elkraftingeniør

Takker for svar.

Formålet med "prosjektet" er som sagt å regulere spenning og frekvens ut fra generatoren til en vannturbin som i et virkelig vannkraftverk, så DC generator med en inverter bak er dermed uaktuellt (selv om jeg vet godt at dette fungerer bra og er effektivt).

Jeg har vurdert å bruke en bil "dynamo" også rive ut likeretteren og spenningsregulatoren og lage en egen spenningsregulatorkrets og en transformator bak denne for å få opp spenningen til 230V AC. Og det ser egenklig ut til at dette blir det jeg gjør med mindre jeg finner en bilig synkrongenerator. Ulempen med dette er jo at bildynamoer er beregnet til å gi ut en mye høyere frekvens enn 50Hz (ca 10 ganger høyere ved et greit motorturtall hvis jeg har lest rett) for å gi en ganske glatt likespenning uten behov for en stor kondensator bak likeretteren.

Magnetiseringskretsen til en synkrongenerator bestemmer avgitt reaktiv effekt.

Ok. Men denne magnetisertingsstrømmen i rotoren brukes vel til å regulere spenning ut av generatoren ikke sannt?

Det med kondensatorer over viklingene til en asynkronmotor har jeg ikke hørt om før. Men det er vel ikke mulig å regulere spenning ut med denne metoden (hvis man ikke har regulerbare kondensatorer da)?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...