Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy CPU, og treeg data

Anbefalte innlegg

Maskina jobber storst sett hele tiden med CPU på mellom 90 og 100 %. Kan veldig lite om data, så det er det eneste jeg får sjekka selv :-)

Merker at det går sakte (rekker å skrive hele setninger før de dukker opp på skjermen), men vet ikke hva jeg skal gjøre for å fikse det..

Under Windows oppgavebehandling ser jeg at det er min Firefox som stort sett tar alt CPU.

Hva kan jeg sjekke først?

Hva er egentlig CPU og "sidevekslingsfil" o.l?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av-installer alt med firefox og installer det igjen. For og se nærmere på hva som tar opp prosessor kan du gå på oppgavebehandling (CTRL + SHIFT + ESC). Så på Ytelse og Ressursovervåkning. Under Ressursovervåkning trykker du ut taben "Prosessor" og så på "Prosessor". Da står det som bruker mest øverst. skriv det her...

CPU er hjernen i datamaskina. Det er den som gjør utregninger og prosesserer alt som skal skje. Sidevekslingsfil er virtuelt minne. Virker på samme måte som RAM, men er mye tregere ("Lagres" på harddisk).

Lenke til kommentar

CPU er prosessoren, hjernen i datamaskinen. I de fleste tilfellene så foretar den seg stort sett av alle beregningene. Den kan ha én eller flere kjerner. Det er stor forskjell på hvor kraftige CPU'er er og en CPU fra 2005 kan enkelt og greit være 100 ganger treigere enn en av dagens CPU'er. Du kan lese mer om CPU på Wikipedia om du vil.

Sidevekslingsfil er den plassen på harddisken som Windows setter av for å mellomlagre filer. Maskinen din mellomlagrer filer på flere forskjellige nivåer:

CPU har litt plass hvor den kan lagre ting, da går det fort. Som en sportsbil, du får ikke tatt med deg nesten noe som helst, men bilen er veldig rask.

RAM (minne) er brikker som har mye mer minne enn CPU'en, men er til gjengjeld en del saktere. Her mellomlagres det mest. Det blir som en pick-up.

Sidevekslingsfilen "oppfører seg" som RAM, bare at det blir ikke lagret på de raske RAM brikkene, men på din harddisk. Når du har brukt opp alt av RAM eller det er noe som PC-en anser som "ikke så viktig" blir det flyttet til sidevekslingsfilen. Dette blir som en lastebil fra 50-tallet sammenlignet med de andre "bilene".

Har du ikke så mye RAM (fysisk minne) kan det lønne seg å øke sidevekslingsfilen. Den er ikke så rask, men ved å mellomlagre ting der vil det gå raskere enn å lete opp og hente data helt på nytt.

Angående ditt problem:

Firefox kan bruke en del av CPU og RAM/sidevekslingsfil. Det som ofte bruker mye av ressursene til en CPU er diverse animasjoner du ser på nettsidene. For eksempel reklame som spretter rundt og spiller av video, uten at du en gang klikker på noe. Har du flere faner oppe så samler det seg mer og mer opp. Når du sier at det er 90-100% last på CPU så er det ikke rart det går treigt. Kanskje så er ikke din CPU kraftig nok for å dra alt dette på en gang. Det du kan prøve er å installere AdBlock Plus som lar deg fjerne reklamen fra nettsidene. Det er verdt å prøve, i det minste så slipper du reklame og mest sannsynlig så blir maskinen din raskere også. :)

Det her ble litt grunnlegende forklart, om det er noe mer så bare spør!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, begge to :-)

Nå har jeg avinnstallert Firefox, og innstallert den igjen.

Har også lasta ned AdBlock Plus.

Tror jeg har defragmentert c-disken også hvis det har noe å si :)

Fortsatt har jeg høy CPU,men maskina er litt raskere.

CPU.doc

Tok nettopp PrintScreen der dere ser CPU-en.

Edit: vet ikke om dere får åpnet bilde jeg la ut, eller om det bare er jeg?

Endret av sana
Lenke til kommentar

Får ikke åpnet .doc på maskinen jeg bruker nå, men du kan jo si hva slags CPU du har. Bare gå inn på "Min Datamaskin", høyreklikk i tomrommet og velg "Egenskaper". Der skal det stå enten "Intel" et eller annet eller "AMD" et eller annet.

Lenke til kommentar

CPU.doc

Er ikke expert på dette, men for meg så ser det ut til at du har 2 stk firefox exe som går.

En som går på NY eier og en som går på torbjørn. Tror ikke dette er helt riktig. Ville ha lasta ned spyboot search and destroy og skanna gjenom maskina for å se om du har fått noe på maskina som ikke skal være der. ( finnes sikkert andre program som gjør samma nytta)

Hadde noe som ligna en gang,(ikke Firefox. Husker ikke hva det het) og det var noe ulumskheter som måtte fjernes.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

CPU.doc

Hvis du bruker paint eller et annet tegneprogram til bildebehandling istedenfor Word, så kan alle se bildene du legger ut.

Hvis du i tillegg bruker Alt+Printscreen istedenfor bare Printscreen, så tar du kun med det aktive vinduet, istedenfor å ta med hele skjermbildet ditt :)

Dessuten får du da bildet i full størrelse, det var litt tungt å lese teksten på det forminskede bildet i .doc-filen din.

On-topic:

Ut ifra bildet bruker du 774MB RAM. Hvor mye RAM har maskinen din egentlig? Det står 1273, men det kan vel så gjerne være inkl. sidevekslingsfil, så om du fant ut hvor mye RAM du fysis har installert vil det kunne være vesentlig.

Som du også ser utifra bildet, er det logget på 2 brukere, og firefox.exe som kjøres av "Ny Eier" bruker 98% av CPU. Hvis en maskin går treigt, er første bud alltid å logge av alle andre brukere. Sørg for at de andre som bruker datamaskinen er inneforstått med dette, og alltid lagrer det de driver med før de forlater maskinen, i tilfelle du trenger å logge dem av (slik at maskinen i det hele tatt lar seg bruke).

Du kan logge av andre brukere i samme vindu som du har tatt screenshot av. Gå inn på "brukere"-taben, velg brukeren du vil logge av, og klikk "Logg av". Da vil alle prosessene merket "Ny Eier" forsvinne (altså dersom du er Torbjørn, og du logger av Ny Eier).

Du har altså en hel del programmer som kjører ved oppstart, og hvert av disse programmene krever x antall MB RAM. Noen av disse programmene er brukerspesifikke, altså startes de kun for en viss bruker, mens enkelte (f.eks. "jusched.exe", Java sitt oppdateringsprogram) startes for hver enkelt bruker. Dette ser ut til å gjelde flertallet av programmer som kjøres på din maskin, altså bruker de fleste programmer dobbelt opp med minne fordi du har to brukere pålogget som stort sett kjører de samme programmene.

Imidlertid bør du se bort ifra programmer merket SYSTEM, NETTVERKSTJENESTE og LOKAL TJENESTE. Du kan se hva som skjer dersom du f.eks. prøver å avslutte alle prosesser med navnet "svchost.exe", men da anbefaler jeg sterkt å lagre alle åpne dokumenter først. :)

Hvis du ikke klarer å logge av andre brukere, kan du rett og slett restarte maskinen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dessuten får du da bildet i full størrelse, det var litt tungt å lese teksten på det forminskede bildet i .doc-filen din.

Litt mer OT: Du kan bare dra ut bildet i Word, da blir det stort og fint. I allefall godt leselig.

Lenke til kommentar

Får ikke åpnet .doc på maskinen jeg bruker nå, men du kan jo si hva slags CPU du har. Bare gå inn på "Min Datamaskin", høyreklikk i tomrommet og velg "Egenskaper". Der skal det stå enten "Intel" et eller annet eller "AMD" et eller annet.

Dette?:

AcerSystem

Intel® Pentium ® M

processor 1400MHz

1.40 GHz, 0,98 GB RAM

Er ikke expert på dette, men for meg så ser det ut til at du har 2 stk firefox exe som går.

En som går på NY eier og en som går på torbjørn. Tror ikke dette er helt riktig. Ville ha lasta ned spyboot search and destroy og skanna gjenom maskina for å se om du har fått noe på maskina som ikke skal være der. ( finnes sikkert andre program som gjør samma nytta)

Hadde noe som ligna en gang,(ikke Firefox. Husker ikke hva det het) og det var noe ulumskheter som måtte fjernes.

Lykke til :)

Vi er 2 som bruker maskina, så det er vel derfor det er 2 firefox. Har ikke prøvd spyboot search and destroy enda...

On-topic:

Ut ifra bildet bruker du 774MB RAM. Hvor mye RAM har maskinen din egentlig? Det står 1273, men det kan vel så gjerne være inkl. sidevekslingsfil, så om du fant ut hvor mye RAM du fysis har installert vil det kunne være vesentlig.

Som du også ser utifra bildet, er det logget på 2 brukere, og firefox.exe som kjøres av "Ny Eier" bruker 98% av CPU. Hvis en maskin går treigt, er første bud alltid å logge av alle andre brukere. Sørg for at de andre som bruker datamaskinen er inneforstått med dette, og alltid lagrer det de driver med før de forlater maskinen, i tilfelle du trenger å logge dem av (slik at maskinen i det hele tatt lar seg bruke).

Du kan logge av andre brukere i samme vindu som du har tatt screenshot av. Gå inn på "brukere"-taben, velg brukeren du vil logge av, og klikk "Logg av". Da vil alle prosessene merket "Ny Eier" forsvinne (altså dersom du er Torbjørn, og du logger av Ny Eier).

Du har altså en hel del programmer som kjører ved oppstart, og hvert av disse programmene krever x antall MB RAM. Noen av disse programmene er brukerspesifikke, altså startes de kun for en viss bruker, mens enkelte (f.eks. "jusched.exe", Java sitt oppdateringsprogram) startes for hver enkelt bruker. Dette ser ut til å gjelde flertallet av programmer som kjøres på din maskin, altså bruker de fleste programmer dobbelt opp med minne fordi du har to brukere pålogget som stort sett kjører de samme programmene.

Imidlertid bør du se bort ifra programmer merket SYSTEM, NETTVERKSTJENESTE og LOKAL TJENESTE. Du kan se hva som skjer dersom du f.eks. prøver å avslutte alle prosesser med navnet "svchost.exe", men da anbefaler jeg sterkt å lagre alle åpne dokumenter først. :)

Hvis du ikke klarer å logge av andre brukere, kan du rett og slett restarte maskinen.

Hm..

Takk for langt svar. Har så lite peiling at jeg dessverre datt av lasset rimelig fort.. :-)

Hvor finner jeg ut hvor mye RAM vi har?

Men vi er altså 2 bruker av maskina. Når jeg logger meg på (Ny eier) så tar det ikke lang tid før maskina begynner å jobbe, og CPU-en fyker til værs.

Hvis jeg logger meg av er alt normalt.

Har dette med vilke sider jeg besøker? Er stort sett inne på de samme hver dag.

Lenke til kommentar

Tror ikke at Opera er så mye bedre enn Firefox når det gjelder CPU-bruk.

Du har 1GB RAM som er litt i grenseland for dagens maskiner, det er ikke umulig at du hadde fått merket en forskjell om du hadde fått litt mer RAM.

Din laptop har en enkeltkjerneprosessor som er ganske utdatert, så det er nesten ikke så rart at du får så høy CPU-bruk.

Som nevnt over så kan du prøve å logge av den andre brukeren så du slipper å bruke så mye ressurser. Det er også mulig å prøve andre nettlesere og se om du får noe lavere CPU-bruk. Jeg har ikke helt troen på dette, men det skader vel ikke å prøve. Opera og Google Chrome er vel greie alternativer her.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig din bruker som vil ta opp mer prosess ved å bruke Firefox, men den andre brukeren vil bl.a. bidra til å bruke opp RAM med andre applikasjoner, noe som kan unngåes om du logger av den andre brukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...