Gå til innhold

Ny pc, ferdig bygget. Trenger ideer :)

Anbefalte innlegg

Hello.

Jeg ser at tiden snart er inne for kjøp av nye pc, ikke bare fordi den er litt gammel, men den er rett og slett sliten. Bluescreens hele tiden og error meldinger i fleng.

Jeg har funnet ut at jeg vil gå for en ferdigbygget pc. Det står mellom noe classic windows eller apple.

Skal bare bruke den til WoW, film, litt redigering på hobby basis osv. bare litt div pc arbeid. jeg har hat lyst på apple i lang tid, det som holder meg litt tilbake er prisen i fohold til andre pc'er og alt man må kjøpe i tillegg (programmer osv).

Så det jeg egentlig lurer på er om noen har noen ideer, kommentarer osv.

Er apple best for meg eller burde jeg gå for noe enklere?

Kom gjerne med spørsmål også, trenger litt hjelp her :)

PolarBearKBG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Både Apple og Windows er heilt greit og bruke. Eg sjøl he mi meining slik som alle andre og dei fleste er enig med meg i at mac er bedre til profesjonelt bruk, man får ikkje alle problema også går maskina som regel raskere, sjøl om eg har komt borti macer som er 2-3år gamle og går treigere enn mi snart 2 år gamle windows maskin.

Når du sei du berre skal bruke maskina til film og spel og redigering på hobby basis så ville eg heller gått for ei litt kraftigere windows maskin. Her er det selvfølgelig større sjangse for å få problemer, men da koster maskina en god del mindre enn ka ei apple maskin vil koste.

Og da er jo pc-byggeren på komplett ett godt alternativ når du ikkje vil bygge maksina sjøl.

Lenke til kommentar

Har gått litt tilbake til å kjøpe deler. Får en del mer for pengene :)

Så nå ser listen slik ut:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=790787&su=F65BDA76-DB8E-4222-9014-C210DA59EBAF

Jeg har 620W PSU, DVD spiller og Antec 900 fra før.

Noen kommentarer/innspill til oppsettet? Ser det greit ut? :)

jeg personlig har ikke sansen for OEM lisenser, skulle mot all formodning hovedkortet ditt ryke må du kjøpe deg ny windows (mener å huske at OEM lisenser er låst/beregnet for et hovedkort.)

Lenke til kommentar

Oppsette ser greit ut det, men veldig overkill for ditt bruk :roll:

Hvis du bare skal spille litt wow, film osv, kan du like gjerne gå for et mye rimeligere amd oppsett, og fortsatt få en veldig bra pc som kommer til å holde en tid fremover til dine formål ;)

Lenke til kommentar

Her mangler du skjermkort, som da fort vil være en 1 300 til 2 000 kr ekstra.

Personlig ville jeg ikke valgt i7 930 i det hele tatt til ditt bruk. Du betaler 1 900 kr mer enn enten i5 pakka, eller Phenom II pakka. Du finner også ei respektabel AMD Phenom II pakke til under 3 000 kr.

Klart at i7 930 vil gi noe mer ytelse, men til ditt bruksmønster vil du ikke ha noe igjen for de 1 900 til 2 500 kr ekstra. Du burde like gjerne vurdere en SSD for raskere respons.

Til spillinga bør det holde fint med et HD 5770 skjermkort til en 1 200 - 1 400 kr.

Windows 7 Pro har du i realiteten ikke behov for. Den har ingen fornuftig ekstrafunksjon for en hjemmebruker.

@bmund:

Om hovedkortet skulle rykke så er det uproblematisk å få ny aktiveringskode av Microsoft. For personer som trådstarter med tydeligvis lang levetid på sine PC-er, er OEM helt greitt. Dog er det mulig å få Home Premium til under 1 400 kr - og med bare en 400 kr i forskjell fra OEM er det heller ikke store argumenter for å la være.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Glemte å si at jeg har skjermkort (3870x2)

Ja, er jo egentlig enig i at det er litt overkill. Grunnen til at jeg har velgt det er at jeg vil ha en pc som vil vare i en del år fremover. Med mulighet for oppdatering av skjermkort hvis jeg skulle få lyst til å spille igjen, det kan jo skje.

Når det gjelder OS er det noe jeg tenke på selv, tro jeg kommer til å gå for Home 64 bit isteden. Det jeg ikke liker med i5 pakka er at det bare er 4GB ram. Jeg kan jo kjøpe nytt med da forsvinner litt av poenget med pakka. Jeg driver litt med film og tror jeg vil ha stor glede av de 6GB med ram :)

Takker for innspill og trenger fortsatt hjelp, så er bare å komme med sin kommentar. Jeg vil ikke haste noe kjøp, men ser for meg at jeg trykker på "kjøp" innen en ukes tid. :)

----

Heller nok litt mot i5 nå..

Endret av PolarBearKbg
Lenke til kommentar

4 GiB ekstra med minne koster ikke mer en knappe 1 000 kr, og min erfaring er at de ekstra 2 GiB fra 4 til 6 betyr mindre enn man tror. Du er i realiteten avhengig av 64-bit versjon av programvare for å få skikkelig effekt. Nå vet jeg ikke hva du bruker til redigering, men med "forbrukerversjonene" har mye minne liten hensikt.

Og uansett hva du velger er det kurant å kjøpe et nytt skjermkort i løpet av de neste årene. PCIe 2.0 ser ut til å holde stand en stund framover. Og om du velger i5 750, i7 930 eller et AMD oppsett så vil levetida være omtrent lik. Trolig vil det å velge AMD og da med nyeste brikkesett (890GX) være det lureste. Her kommer også sekskjerne til en rimelig pris i løpet av en del uker.

i7 - dvs 1366 plattformen er etter min mening ikke hakket mer fremtidsretta enn AM3 og 1156, samt at man betaler relativt mye for funksjoner man neppe trenger.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått litt ideer rundt om kring og har ramlet ned på denne listen:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=790867&su=07E442F5-34DF-4C1B-885F-AE1821166692

Hva syntes dere om den?

Lurer også på om 5770 er så mye bedre enn 3870x2 at der er verdt å bruke penger på det.

Noen som vet noe om det?

Nå fikk jeg vite av en som hjelper meg at PowerColor Radeon HD 5830 1GB GDDR5 er på tillbud på komplett.

Hva tror dere om det isteden for 5770 på lista mi?

Endret av PolarBearKbg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...