Ole3 Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Min trofaste CRT har begynt å få hjerteflimmer, så jeg vil gjerne ha forslag til en LCD som kan erstatte denne. Jeg er en ivrig hobbyfotograf, og trenger en skjerm til dette (pluss "surfing" og skriving"). Siden jeg kommer til å velge skjerm med hovedvekt på fotoegenskaper har jeg lagt denne posten i dette forumet. Jeg mener å vite at blant annet Eizo leverer brukbare skjermer til bildebehandling og har funnet ut at jeg kan få kjøpt en Eizo FlexScan S2433W til ca 5000.- Spørsmålet til dere er om dette er et bra kjøp eller om det er andre skjermer dere vil anbefale. Ole Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Sitter selv på en Eizo FlexScan S2431W (og en 22" LG som ekstra skjerm), og kan anbefale Eizo skjermen på det varmeste (dvs, jeg antar at S2431W er ganske så lik S2433W) Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Takk for svar! Etter litt mer leting fant jeg en hyggelig test på Dell U2410. Er det et alternativ? Jeg er dessverre usikker på hva jeg skal se etter. En undrende Ole Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Skjermmarkedet er delt i biter. Du har den store biten, billige skjermer med rask (påstått) responstid, de bruker billige dårlige TN-paneler. Og så har man en høyere klasse, for de som driver med bileredigering, eller har noe interesse av å ha gode skjermer som er avslappnende for øynene, disse inneholder varfiasjoner av IPS paneler, og PVA paneler. Det er dette du vil se etter. Den klassiske konkurransen mellom pva og ips er at pva har bedre sortnivå, og ips har bedre farger, og av det jeg har sett av dagens marked er det fortsatt slik. Så jeg hadde heller tatt en ips skjerm, enn en pva skjerm. Dell u2410 er en veldig billig s-ips skjerm, og ser ut til å gi enormt mye for pengene, du kan jo samtidig vurdere å skaffe en spydercolor fargekalibrator, som du kobler til pcen, den vil da stille inn fargene riktig for deg automatisk. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Takk for svar, Flimzes! Det var avklarende. Da er det bare å suge tak i en U2410, da. Eller? Ole Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg valgte skjerm for en stund siden. Jeg kjøpte først en såkalt wide gamut skjerm som skulle gi masse farger og det skulle bli så bra. Men den HP'en ble et mareritt å bruke utenfor photoshop. Så det kan være noe tenke på når du velger skjerm. Jeg og mange andre har valgt en Dell 2209WA da den gir bra farger til en OK pris uten alt styret i Windows. I tillegg kjøpe jeg en Spyder kalibreringspakke hos japanphoto til 1500,- Så til sammen skulle det bli en bra pakke som du trygt kan bruke til å redigere bilder mot utskrift. Det er en forskjell i oppløsning mellom de to dellene, men jeg har ikke følt behov for mer oppløsning. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Hei Ingardj! Så vidt jeg har forstått kan U2410 både brukes i sRGB og Adobe RGB modus. Jeg burde da unngå problemene du opplevde i Windows-miljøet? Du støtter dermed ideen om å kjøpe U2410 (kr 4100 hos Dustin)? Ole Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 U2410 bruker et dyrere panel enn 2209w, i tillegg til å være større. Hadde jeg ikke allerde hatt opp til flere s-ips skjermer fra før hadde jeg nok kjøpt en sånn Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hei Ingardj! Så vidt jeg har forstått kan U2410 både brukes i sRGB og Adobe RGB modus. Jeg burde da unngå problemene du opplevde i Windows-miljøet? Du støtter dermed ideen om å kjøpe U2410 (kr 4100 hos Dustin)? Ole Ikke hvis den er som HP sin wide gamut, noe jeg tror den er. Det er mange mange tråder på nettet som diskuterer hvordan disse skjermene fungerer til vanlig bruk også. HP'en jeg hadde først var dyrere enn Dell 2209wa, men jeg syntes ikke den var bedre. Jeg fikk aldri til å kalibrere den og fargene var så vanvittig lyse (bright på engelsk) at jeg ble sliten av å bruke den. Jeg ville brukt penger på et bra kalibreringsverktøy, for det må du ha, og heller kjøpt en skjerm som fungerer i praksis. Jeg tror 2209wa er et trygt kjøp, og den fungerer rett ut av boksen etter en kalibrering og driverinstallering. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Fra Wikipedia om Wide Gammut: The Wide Gamut RGB color space is an RGB color space developed by Adobe Systems, that offers a large gamut by using pure spectral primary colors.[1] It is able to store a wider range of color values than sRGB or Adobe RGB color spaces. As a comparison, the Wide Gamut RGB color space encompasses 77.6% of the visible colors specified by the Lab color space, whilst the standard Adobe RGB color space covers just 50.6% and sRGB covers only 35.0%. Den skal ha åtte tilgjengelige modus: Standard, Multimedia, Game, Warm, Cool, Adobe RGB, sRGB and Custom Color mode. Windows burde vel passe inn som "Standard"? Ole Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg skal ikke si noe mer da jeg ikke er noen ekspert på kalibrering og fargeprofiler, men du bør i hvertfall finne en butikk som lar deg sende tilbake uten noe styr. Så får du prøve hvordan du liker det først. Hvis du driver på hobbybasis sliter jeg litt med å se nødvendigheten i denne wide-gamuten. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Alle nettbutikker har lovpålagt 14 dagers returrett. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 @Ingardj: Jeg setter STOR pris på ditt engasjement! Jeg ser at Dell 2209wa, som du foreslår har fått gode anmeldelser. Det er klart et alternativ! JEG LYTTER! Jeg forstår også at du har hatt dårlige erfaringer med "Wide Gamut" utenfor PS. Du prøver å advare meg, noe jeg setter stor pris på! Grunnen til at jeg fremdeles vurderer U2410 er 30% flere skjermpunkter, og at den er fabrikk-kalibrert. Jeg har forestilt meg at kalibrering av skjerm kan gjøres en gang for alle, men det er kanskje ikke riktig? Jeg innbiller meg også at "Standardmodusen" til U2410 bør fungere godt til vanlig PC bruk? Dette er et område jeg ikke vet mye om, og jeg er veldig åpen for flere tilbakemeldinger. Dere har erfaringer - Jeg er fremdeles i CRT-verden. Flimzes, Ingardj eller andre: Kan dere hjelpe meg videre? Ole Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 LCD, som CRT, degraderes over tid, og programmet som følger med spyderen min påstår at man burde gjøre det annenhver uke, men det er nok litt overkill, en skjerm som har blitt kalibrert en gang vil uansett være langt bedre enn en ukalibrert skjerm. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Ja, uansett hva slags skjerm du anskaffer så må du bruke et kalibreringsverktøy. Og det ser ut til at både jeg og Flimzes er fornøyd med spyder. Jeg så stor forskjell etter at skjermene ble kalibrert. Den uka jeg brukte HP'en, som er lik den dyrere Dell'en, la jeg merke til flere ting: - Utrolige innsynsvinkler. Du kan se på skrått og opp og ned. Dette er ikke like bra på 2209wa. - Farger blir veldig overdrevne utenfor photoshop. Og da mener jeg ikke "jaja, litt sterke farger har vi bare godt av", men veldig overdrevne! Og den erfaringer går igjen på nettet. - Generelt vanskelig å kalibrere. Man er nødt til å sette seg inn i vanskelige ting. Jeg kunne gjerne tenkt meg innspill fra folk som har og bruker wide-gamut skjermer. Det er igrunn de som burde svare her. Her er en tråd jeg fant: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1093922 Her er min tråd når jeg hadde samme dilemma, men jeg fikk ikke mange svar: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149260&st=0&p=14306524entry14306524 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Nåvel, jeg er egentlig ikke så fornøyd med min spyder, den var veldig god i starten, men den er nå gammel, og kalibrering resulterer i brun skjerm. En gammel spyder2, derimot har jeg sett litt på de nye spyder3, og kommer nok til å skaffe meg en slik etterhvert, de er virkelig virkelig gode Jeg mener, har tross alt nærmere 20 000kr i skjerm stående (hengende) over bordet, så en tusenlapp i ny kalibrator kanskje man burde investert Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Jeg vurderer det dithen at en 22" gir mindre oppløsning enn jeg ønsker meg, så U2410 ser i utgangspunktet ut som et suverent kjøp. Imidlertid har jeg lest meg frem til at U2410 har en del barnesykdommer og at det ikke er mulig å bytte firmware selv. Det er kanskje disse du har vært borti, Ingardj. Jeg tror derfor at jeg prøver å leve med CRTen (eller håper at den vil leve med meg) en liten stund til. Takk for hjelpen så langt! Jeg har lært noe, og det er jeg alltid takknemlig for. Ole Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg tror derfor at jeg prøver å leve med CRTen (eller håper at den vil leve med meg) en liten stund til. Takk for hjelpen så langt! Jeg har lært noe, og det er jeg alltid takknemlig for. Jeg satt med to 19-tommer CRT skjermer, en Eizo og en annen også av rimelig bra kavalitet. Så byttet jeg ut den dårligste CRT-skjermen i 2004 med en Ok 20-tommers Lacie LCD-skjerm, og da så jeg hvor dårlig den andre (beste) CRT-skjermen var i forhold. Et knapt år senere byttet jeg ut den andre CRT-skjermen også (med en Dell 2405). Det har skjedd mye siden 2004/2005, og selv om ikke alt har blitt bedre (ref billige TN-skjermer) så vil en middels bra LCD-skjerm sannsynligvis være ekstremt mye mer behaglig å jobbe på enn en eldre CDT-skjerm. Jeg har ikke brukt Dell U2410, men etter kritikkene å dømme er det et veldig bra kjøp. Ellers har du Eizo S2233W, 22-tommer med 1680x1050. Var innom Foto&Video i Oslo for noen uker siden og de hadde den utstilt. Jeg ville imidlertid ikke kjøpt en med så lav oppløsning. S2243 er like stor, men har 1920x1200 oppløsning og det er et bedre valg synes jeg, selv om noen kanksje synes at pikseltettheten blir vel høy. Eizo-skjermene har også bra justeringsmuligher (fysisk) av skjermen, men er litt dyre i forhold til f. eks. Dells modeller. Personlig ville jeg ikke kjøpt mindre oppløsning enn 1920x1200 (til nød 1920x1080) og helst 24-tommer hvis den skal brukes med for eksempel Photoshop eller Lightroom. Men jeg ville ikke nølt med å kjøpe! Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Takk for fyldig svar se#! Dell U2410 gir 1920 x 1200 oppløsning. Dustin skal ha 4' for den, så det ser ut som et godt valg. Jeg har finlest kritikken til U2410 og ser at enkelte har hatt vesentlige problemer. I en del tilfelle feiler logikken i bildebehandlingen og gir mindre gode bilder. Dette skal være utbedret i en firmware-oppdatering. Jeg tenkte å vente til skjermene i butikken har fått denne oppdateringen. Ole Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Du vurderer ikke denne da? Den er testet på Hw.no også. Det hadde vært min favoritt, hvis jeg skulle ha bare en skjerm og ikke hadde hatt råd til en 30-tommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå