Gå til innhold

Jobbe og studere samtidig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min kjære mor studerer fulltid (ifht. antall studiepoeng, i alle fall) og er enhetsleder i kommunen i tillegg. Jobben som enhetsleder er en "særskilt fri stilling" som gjør at hun strukturerer arbeidsdagen sin selv, og i praksis er hun sin egen sjef (i tillegg til å være sjefen til mange andre), dette gjør at hun fint kan jobbe når hun har tid, og delta på forelesninger osv. når hun må. Det skal dog nevnes at dette er et masterstudie som i stor grad er erfaringsbasert (masterstudie i førskolepedagogikk), og alle forelesninger osv. er komprimert til 4-5 dager i uken. Hun hadde ikke fått det til å gå opp om hun hadde startet "fra scratch" på bachelor med vanlig timeplan.

 

Det er dog noen som gjør det. En bruker her på forumet studerer juss og jobber fulltid i tillegg. Han får det til. Jeg vil dog ikke anbefale det, det blir ekstremt mye jobb. Kan du ikke jobbe deltid?

Lenke til kommentar

Det er nok mulig, men kommer veldig an på studiet. Er det mange obligatoriske forelesninger og seminarer kan dette bli vanskelig, da kreves det nok en veldig fleksibel jobb.

 

Selv får jeg akkurat til en 50%-stilling, mye fordi jeg har mange obligatoriske forelesninger, og det er generelt mye lesning som kreves. Jeg hadde nok ikke klart en høyere stillingsprosent.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Sitter å tenker litt på dette, her er min case:

 

Jeg jobber i industri med 6 skiftavtale og har helt grei årslønn, det jeg lurer på er om det er mulig å kunne jobbe og samtidig gå på skole for videre utdanning? Tenker da først og fremst å få generell studiekompetanse samt de ekstra fag jeg trenger for det jeg vil komme inn på, og samtidig jobbe 100% som jeg gjør idag. I løpet av 6 uker så jobber jeg 5 formiddager i ukedagene, og jeg tror om jeg innstiller meg på det så bør dette gå. Vi har også 16 dager langfri etter 4 ukers jobbing..

Noen som har noen synspunkter og i det hele tett aner om dette lar seg gjøre ?

 

Kunne da tenkt meg å jobbet 2-3 år til , samt utdannet meg samtidig før jeg slår meg til med høyskole 100% uten jobb. Har ingen økonomiske forpliktelser for øyeblikket (utenom leilighet med 1 mnd oppsigelse og gratis sted å bo evt.)..

Lenke til kommentar

Sitter å tenker litt på dette, her er min case:

 

Jeg jobber i industri med 6 skiftavtale og har helt grei årslønn, det jeg lurer på er om det er mulig å kunne jobbe og samtidig gå på skole for videre utdanning? Tenker da først og fremst å få generell studiekompetanse samt de ekstra fag jeg trenger for det jeg vil komme inn på, og samtidig jobbe 100% som jeg gjør idag. I løpet av 6 uker så jobber jeg 5 formiddager i ukedagene, og jeg tror om jeg innstiller meg på det så bør dette gå. Vi har også 16 dager langfri etter 4 ukers jobbing..

Noen som har noen synspunkter og i det hele tett aner om dette lar seg gjøre ?

 

Kunne da tenkt meg å jobbet 2-3 år til , samt utdannet meg samtidig før jeg slår meg til med høyskole 100% uten jobb. Har ingen økonomiske forpliktelser for øyeblikket (utenom leilighet med 1 mnd oppsigelse og gratis sted å bo evt.)..

 

Når du skal ha generell studiekompetanse er det bare å melde seg opp som privatist, så kan du studere på egen hånd. Jeg tok 2MX og 3MX(matte) + 2FY(fysikk) som privatist, men jeg meldte meg i tillegg på et intensivkurs om kvelden. Det var 1 kveld i uken i hver av fagene i et halvt år, og kostet 5000,- pr stk, med unntak av 3MX, som var litt dyrere(6000 eller noe sånt). Det gikk fint for min del. Dersom du bor i Bergen kan du vurdere AOF som har kveldskurs, men det er også mange andre skoler.

Lenke til kommentar

Synes dere at det er mulig å jobbe fulltid og studere samtidig? Eller blir det for vanskelig?

Nå jobber jeg fulltid og har veldig lyst til å gå på universitetet, men vil ikke låne penger.

Hva synes dere og hva er deres erfaring?

 

Både ja og nei, det avhenger veldig av hvilket studie og hvor mye obligatorisk undervisning du har. I det siste har jeg jobbet tilnærmet 100% ved siden av studiene (jeg har ingen fast hundreprosentstilling), og det har gått helt greit. Har selvsagt nedprioritert skole på grunn av det, men jeg har vært på alle forelesninger. Nå har jeg en jobb hvor jeg kan jobbe på kveldstid + helger, så det lar seg kombinere godt med skole, men jeg hadde aldri i verden ofret så mye for å ha en fulltidsstilling. Til vanlig jobber jeg et sted mellom 50-60%, og det er akkurat passe i kombinasjon med studier. I lengden hadde det vært litt for hektisk med fulltidsstudier + fulltidsstilling, nettopp fordi det ikke åpner for fritid og livskvalitet - blir bare jobb og skole.

 

Hadde heller tatt opp studielån, brukt stipenddelen (altså, det som omgjøres til stipend), og satt resten inn på høyrentekonto. Jobber du 50-60 prosent vil du fint kunne leve på det.

Lenke til kommentar

Jeg jobber 30-50% utenom ingeniørstudier, og det går fint. Har lite fast jobbing, men det ender stort sett med denne stillingsprosenten.

 

Det skal dog nevnes at jeg har en sjef som sier at jeg må prioritere skole, så jeg har det veldig fleksibelt mtp. timeplan. F.eks. hvis jeg har en obligatorisk labdag plutselig på en torsdag, slik at jeg ikke kan jobbe, spør han bare når det eventuelt passer i stedet. Jeg får òg fri rundt eksamenene.

 

Jeg prioriterer selvfølgelig òg skolen, og har godt karaktersnitt (A). Det eneste minuset er at hverdagene og søndagene stort sett går med til jobb og skole -- så det blir bare full, faenskap og sosialt på lørdager. :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg jobber 30-50% utenom ingeniørstudier, og det går fint. Har lite fast jobbing, men det ender stort sett med denne stillingsprosenten.

 

Det skal dog nevnes at jeg har en sjef som sier at jeg må prioritere skole, så jeg har det veldig fleksibelt mtp. timeplan. F.eks. hvis jeg har en obligatorisk labdag plutselig på en torsdag, slik at jeg ikke kan jobbe, spør han bare når det eventuelt passer i stedet. Jeg får òg fri rundt eksamenene.

 

Jeg prioriterer selvfølgelig òg skolen, og har godt karaktersnitt (A). Det eneste minuset er at hverdagene og søndagene stort sett går med til jobb og skole -- så det blir bare full, faenskap og sosialt på lørdager. tongue.gif

30-50% hvor mange timer tilsvarer det i uken? jeg har satt meg opp på juss, og hvis jeg kommer inn skal jeg prøve å jobbe ved siden av, er det for mye med for eks 10 timers jobbing?
Lenke til kommentar

Jeg jobber 30-50% utenom ingeniørstudier, og det går fint. Har lite fast jobbing, men det ender stort sett med denne stillingsprosenten.

 

Det skal dog nevnes at jeg har en sjef som sier at jeg må prioritere skole, så jeg har det veldig fleksibelt mtp. timeplan. F.eks. hvis jeg har en obligatorisk labdag plutselig på en torsdag, slik at jeg ikke kan jobbe, spør han bare når det eventuelt passer i stedet. Jeg får òg fri rundt eksamenene.

 

Jeg prioriterer selvfølgelig òg skolen, og har godt karaktersnitt (A). Det eneste minuset er at hverdagene og søndagene stort sett går med til jobb og skole -- så det blir bare full, faenskap og sosialt på lørdager. tongue.gif

30-50% hvor mange timer tilsvarer det i uken? jeg har satt meg opp på juss, og hvis jeg kommer inn skal jeg prøve å jobbe ved siden av, er det for mye med for eks 10 timers jobbing?

100% stilling er ca 40 timer i uken. så 10 timer jobb er da ca 25%. Og er forsåvidt veldig mulig å få til.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...