Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Transit uten start


Kles

Anbefalte innlegg

Hei, alle bil- og lavstrømsgenier!

Vi har et problem som vi håper noen på forumet kan hjelpe meg med. Vi er en gjeng russ som har en Ford Transit L '91. Denne har vi mekket litt på i det siste, og tydeligvis ikke til det bedre... Nå vil den ikke starte. Vi er litt på tuppa, siden det bare er et par uker til russetiden, så vi håper på konstruktive svar ;)

 

Jeg skal utdype litt hvordan dette har gått til:

Vi har nylig installert to forsterkere for å drive våre seks 6x9" og 14" sub. De to forsterkerne har hver sin signalkabel fra spilleren. Vi har trukket en strømkabel direkte fra batteriet og bak i bagasjerommet, hvor alt befinner seg. På denne kabelen har vi satt i en AGU sikring. Da vi installerte dette, koblet vi av batteriene for å unngå støt. Når batteriene kobles ifra, slettes all minne på spilleren, noe som dette førte til at volumet automatisk hadde skrudd seg opp en god del da vi igjen koblet alt til. Da vi skulle teste anlegget, hadde vi ganske høy lyd i anlegget i underkant av to sekunder før begge forsterkerne hoppet rett inn i "protect mode". Vi prøvde å koble alt på nytt, men nå skjedde ingenting. En av de andre i bilen påstod han så røyk komme opp av dashbordet idet forsterkerne gikk i "protect mode".

 

Etter dette har ikke bilen ville startet heller. Det virket som om hele bilen hadde gått inn i protect mode. Lysene i dashbordet funket ikke, og det kom bare en liten klikkelyd da vi prøvde å starte bilen. Vi har saumfart bilen med multimeter, og har funnet ut at det er kontakt mellom strømkabelen som går til sikringsboksen og minuspolen. Vi koblet denne kabelen av batteriet, og da funket plutselig anlegget.

 

Altså ser det ikke ut til å være et problem med anlegget, men en kabel under dashbordet. Spørsmålet mitt til dere blir da: Hvordan skal jeg finne og skifte denne kabelen og er det sannsynlig at anlegget har trigget problemet?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er hvilespenningen på batteriet?

Har dere demontert batteripolene og gjort dem rene? Sitter de skikkelig?

Sjekk om dere har skadet noen av kablene fra batteriet og sjekk om jordingskabelene sitter skikkelig, batteriet er vel prøvd ladet?

Lenke til kommentar

lite klikk når du prøver å starte høres jo ut som flatt batteri.

Kan det tenkes at dere har koblet litt feil på forsterkerne, slik at de har tømt batteriet?

 

"Protect mode" vil vel vanligvis bety at belastningen er litt feil for forsterkerne, men kan vel også muligens indikere at noe annet er galt. f.eks spenningen inn, pga flatt batteri, eller dårlig kontakt et eller annet sted.

 

Start med å koble fra forsterkerne, og lade batteriet.

Sjekk at det virkelig er god kontakt på batteripolene, og at det ikke er en ledning eller to dere har glemt. (Ofte mer enn bare en inn på batteriet)

Lenke til kommentar

Hvilespenningen er normal, altså rundt 12V. Vi har koblet alle kablene fra plusspolen og målt om det finnes kontakt mellom hver av kablene og minuspolen. Vi fikk et positivt utslag på kabelen som går inn til sikringsboksen. Alle sikringene er fine og skal fungere. Batteriet er fulladet, og leverer strøm til å drive anlegget (har som tidligere nevnt egen kabel til forsterkerne).

 

Litt kinkig situasjon, altså...

Endret av Kles
Lenke til kommentar

Høres jo ut som dere har kortsluttet noe... Hva er denne ledningen inn til sikringsboksen som du prater om? noe dere har koblet til, eller er den orginal? fra pluss og inn, eller fra minus og inn? Du skriver også at du sjekket om det var kontakt mellom kablene og minuspolen, hvilke kabler er det du snakker om da?? INGEN strømførende kabler skal ha kontakt med jord/minus, da er det jo krtsluttning...

 

Hvor i landet holder dere til?

Dere burde helt klart få noen som kan dette, til å se på det slik at det ikke begynner å brenne. Dere ville sikkert ikke (håper jeg) begynt å koble opp nye kurser hjemme i huset til mor og far, og dette er ikke noe annerledes, vet dere ikke hva dere gjør, så få noen andre til å gjøre det, evt assistere dere ;)

Lenke til kommentar

Ser at jeg har forklart meg litt dårlig. Prøver å forklare fra etter at anleggene gikk i protect mode på ny...

 

Vi målte at det var kontakt mellom pluss- og minuspol på batteriet. Vi koblet så av alle kablene på den positive polen for så å måle om det var kontakt mellom hver enkelt av kablene (som var koblet til positiv pol) og minuspolen. Vi fant at det var kontakt mellom kabelen til sikringsboksen og minuspol. Dette er original kabel, og ligger godt gjemt bar teip og plast. Denne har altså kontakt med jordingen en eller annen plass. I frykt for å gjøre vondt verre, har vi koblet denne av plusspolen. Da vi gjorde det, funket altså anlegget.

 

Det vi har, er altså en kortslutning som har oppstått en eller annen plass på kabelen som går fra batteriet til sikringsboksen eller i en av kablene som går ut av sikringsboksen. Hvordan skal jeg gå frem for å finne feilen?

 

Vi holder til i Stavanger. Har du noen anbefalinger om et verksted som har god greie på dette?

Endret av Kles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...