Gå til innhold

Busslappen (klasse D)

Thommisen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nå snart 17 år, og til neste år skal jeg gå Vg2 Transport og logistikk. Har planer om å ta busslappen, og så har jeg det problemet med øvingskjøring.

Statens Vegvesen sine krav om øvingskjøring er:

* du må være 19 år.

* ha førerett i klasse B.

* ha med deg førarkortet når du øvingskjører (det finst unntak frå dei to siste punkta).

Dette er unntaket:

Unntak frå kravet om førerett:

• Dersom du er elev som gjennomgår yrkesopplæring i det offentlege skoleverket i samsvar med direktiv 76/914/EØF, er det ikkje krav om førerett i klasse B for å øvingskjøre i klasse D.

Vil det da si at når jeg er 17 år og går på skole, så kan jeg øvingskjøre buss?

Takk på forhånd :)

Link til Statens Vegvesen

Endret av Thommisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får den ikke før du er 21 år. Du må forøvrig skille mellom privat øvelseskjøring, å kjøring i regi av skole. Det er kun kjøring i regi av skole du har lov til før du er 19 år, dvs at så fryktelig mange kjøretimer vil nok ikke skolen spandere på deg før oppkjøringa nærmer seg.

Kan jeg få spørra om hva som gjør at du vil bli buss-sjåfør istedefor lastebilsjåfør? (for all del...du har sikkert ei god forklaring, men tankegangen virker så stikk i strid med alt jeg har sett og erfart, så blei litt nysgjerrig :) )

Lenke til kommentar

Det har med interesse å gjøre. Akkurat slik som noen liker Volvo, mens andre liker Mercedes (tenker da på bilene). Slik er det med meg, men jeg liker generelt busser.

Vet ikke akkurat hvorfor jeg vil bli bussjåfør, men det har nok garantert med interessen å gjøre. Møter mange personer i yrket osv.

Det negative er at det er dårlig betalt, og at lappen koster flesk.

Lenke til kommentar

Er buss-sjåfør sjøl jeg, å kan vel kalle meg lidenskaplig inntresert i akkurat busser. Men etter å ha kjørt buss snart et år, sitter jeg igjen me at det må værra et av de stussligste yrkene som finnes. Kjørt lastebil i 2-3 år også, å det er jeg aldri blitt lei (med unntak av dager som jule-kvelden, nyttårskvelden osv hvor man er mile-vis hjemmefra...da lurer man gjerne på åffer man gidder å kjøre lastebil). Men for all del...har du interessen, så kjør på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...