finkk Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Jeg har et problem med en bærbar datamaskin. Den er hardt rammet av virus, men starter opp, og lar seg kontrollere til en viss grad. Skulle gjerne formatert den, men CD-rom er ødelagt, uavhengig av viruset. Får heller ikke "lov" å formatere via min datamaskin. Noen som kan hjelpe en ung jente i nød? Kan den reddes? Noen andre veier enn formatering jeg kan gå for å få bukt med problemene? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Legg OS på en USB pinne og installer derfra. Sett den opp som første bootenhet i BIOS. Lenke til kommentar
finkk Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Legg OS på en USB pinne og installer derfra. Sett den opp som første bootenhet i BIOS. Hei, og takk for svar! Jeg spør sikkert dumt, men hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Det spørs hva du skal ha av OS på maskinen. Du kan laste ned en Linux distro gratis, det blir litt vanskeligere med Windows om du ikke har original CD/DVD tilgjengelig. Lenke til kommentar
finkk Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Det spørs hva du skal ha av OS på maskinen. Du kan laste ned en Linux distro gratis, det blir litt vanskeligere med Windows om du ikke har original CD/DVD tilgjengelig. Jeg har recovery-CD'en ( Win. XP). Det er maskinen som ikke kan lese den av. Endret 3. april 2010 av finkk Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Det finnes flere programmer som kan brukes til å kopiere ed CD/DVD til en USB stick, men det forutsetter selvsagt at DVD enheten din virker. Dessuten er det ganske risikabelt å sette en USB stick i en infisert PC. Om du kan låne en USB DVD er nok det enklest for deg eller å lage USB sticken på en uinfisert maskin. Regner med at du har forsøkt programmer som Malwarebytes for å fjerne virusene. Lenke til kommentar
finkk Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Det finnes flere programmer som kan brukes til å kopiere ed CD/DVD til en USB stick, men det forutsetter selvsagt at DVD enheten din virker. Dessuten er det ganske risikabelt å sette en USB stick i en infisert PC. Om du kan låne en USB DVD er nok det enklest for deg eller å lage USB sticken på en uinfisert maskin. Regner med at du har forsøkt programmer som Malwarebytes for å fjerne virusene. Takk for tiden din! Jeg har to maskiner, hvorav kun den ene er syk. Jeg prøver å finne programmer som kan ta knekken på problemet,men er en smule usikker på hvor dypt problemet egentlig sitter. Ett av dem er i alle fall AntivirusXPpro2009. Prøvde å bli kvitt det gjennom et annet program som var beregnet på fjerning av nettopp dette, men ble nektet å installere. Jobber videre med saken. Maskinen har aldri vært formatert, og er vel om lag 5 år, og jeg kunne tenkt meg å formatere den uansett. Men det kan hende jeg hadde fått formatert harddisken gjennom "min datamaskin", dersom jeg hadde blitt kvitt antivirusxppro2009. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Du får ikke formatert systemdisken via min datamaskin, så det enkleste er vel å lage en USB pinne med recovery på. Kommer tilbake med en enkel oppskrift/program. Lenke til kommentar
finkk Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Du får ikke formatert systemdisken via min datamaskin, så det enkleste er vel å lage en USB pinne med recovery på. Kommer tilbake med en enkel oppskrift/program. takk Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Viss du følger denne guiden også poster du loggene guiden spør etter i "Antivirusprogrammer og datasikkerhet"-delen av forumet så kommer det noen med peiling og ser på de og veileder deg videre Rapport om flytting til "Antivirusprogrammer og datasikkerhet" er sendt.. Endret 3. april 2010 av Pizzaen Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Det er i grunnen liten vits i å kjøre antivirusprogrammer på maskinen siden du vil formatere disken på den uansett. Håper du har tatt kopi av det som er noe å ta vare på. Her er en guide på hvordan du kan overføre recovery CD til USB: http://sincitylife.net/default.aspx Endret 3. april 2010 av Ned Flanders Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Flyttet tråden til ett mer passende forum Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Jeg har recovery-CD'en ( Win. XP). Det er maskinen som ikke kan lese den av. Viss du skal bruke den må du boote med den i cd/dvd spillern(går ikke bruke den fra min datamaskin) Er det recovery-CD'en som fulgte med når du kjøpte den vil den legg i er ferdig oppsett + drivere som trengs. dersom jeg hadde blitt kvitt antivirusxppro2009. Denne kjenner vi godt til,Malwarebytes tar denne greit. Men viss du vil formatere så gjør du det,men husk følger du Veiledningen og poster logger kan alle maleware infeksjoner fjernes. Endret 3. april 2010 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
finkk Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Jeg har recovery-CD'en ( Win. XP). Det er maskinen som ikke kan lese den av. Viss du skal bruke den må du boote med den i cd/dvd spillern(går ikke bruke den fra min datamaskin) Er det recovery-CD'en som fulgte med når du kjøpte den vil den legg i er ferdig oppsett + drivere som trengs. dersom jeg hadde blitt kvitt antivirusxppro2009. Denne kjenner vi godt til,Malwarebytes tar denne greit. Men viss du vil formatere så gjør du det,men husk følger du Veiledningen og poster logger kan alle maleware infeksjoner fjernes. Hadde problemer med å installere antivirusprogrammer, da viruset overstyrte meg som administrator, og jeg ble nektet å installere. Jeg lyktes i å formatere maskinen gjennom USB. Brukte WintoFlash, noe som var veldig lett i forhold til en del annet jeg ble tipset om. Passer bra for meg, for jeg er ikke akkurat noe datageni Tusen takk for hjelpen alle sammen, forresten Endret 4. april 2010 av finkk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå