Gå til innhold

Hvordan kan Silmarillion filmatiseres?

Jakke

Anbefalte innlegg

Ettersom Ringenes Herre er filmatisert, Hobbiten er under filming, så må jo jeg spørre dette spørsmålet, for det er vel den naturlige neste filmen.

Silmarillion er en av de tyngste bøkene (IMO) å lese, og det er mye hopping fram og tilbake. Hvordan kan man egentlig filmatisere denne?

Det jeg ser for meg er f.eks tre deler av boken som har sammenheng som en film, og tre andre deler med tre andre historier med sammenheng. Selvfølgelig må starten av verden være med på enern, men jeg tror mye fortellerstemme må bli brukt for at det skal bli gjennomførbart.

Hva tror dere? (helst folk som har lest boka og vet hva de snakker som, ikke forståsegpåere som tror de kan alt om LOTR fordi de har sett filmene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språket i starten av Silmarillion er det tyngste jeg har lest iallefall. Men etterhvert så blir den litt lettere. Om man har lest Ringenes Herre så kjenner man igjen mange plasser og navn, og da kjenner man at man forstår så mye mer. Det er det som er vitsen med Silmarillion :)

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg leste Silmarillion nå, men jeg ble helt betatt da jeg gjorde det. Boka er en heidundrande miks av høyttravende mytologi og fresende action, spesielt delene med Melkor (Saurons herre, Tolkien-universets "Satan") og Ungoliant, den massive og umettelige ur-edderkoppen han allierer seg med for å drepe ur-trærne og få tak i silmarillene til Fëanor, alven som bl.a. lagde palantirene man f.eks. ser i LotR-filmene.

Om det går an å lage en fornuftig film av Silmarillion er jeg sannelig ikke sikker på. Det kunne nok ha blitt et veldig kult spill, God of War-style :D

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt med dette, The Silmarillion er jo som en bibel å regne for mange, og etter å ha lest The Silmarillion og Bibelen, så kan jeg umulig se for meg at det er lett å filmatisere noen av dem.

Det betyr ikke at jeg ikke kunne tenkt meg en full film(-serie) som følger bøkene ordrett. Både vår Bibel og de kristnes / jødeiskes bibel.

Om noen dog skulle gjøre det, er dette noe jeg er svært interessert i å høre mer om.

Lenke til kommentar

Er det ikke snart på tide å bli ferdig med dette alvegreiene?

Snart på tide? Om noe er på tide å bli ferdig med, må det være disse dyregreiene og menneskegreiene. Det er alt for få filmer om de andre rasene. Som f.eks. alver, dverger etc.

Og få, om noen, renrasete alve-filmer. De skal alltid putte inn et menneske som skal forelske seg i alven, eller noen dverger eller troll eller andre ting. Gah!

Ang. bibel-filmatisering, vet den er delvis filmatisert, men jeg gir meg ikke før hele greia er filmatisert fra første til siste side. ;)

Typ ... En hel sammenhengende film.

Det hadde vært fett å få LoTR som også.

Hørte om noen som hadde forska litt på det der og kommet frem til at det ville blitt en film som varte i ca 48 timer.

Jeg hadde glatt sitti og sett den uten pauser altså! :D

Lenke til kommentar

Hehe, prøvde meg først på Silmarillion på engelsk, men måtte gå over til norsk etterhvert. Det var lenge siden.. Gjøre et nytt forsøk på engelsk mon tro?

Har lenge tenkt på at det hadde vært herlig å få den som film, men er litt usikker på om det er mulig.. Noen får sparke Peter Jacksson bak og si han ikke er ferdig inni fuglekassa!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har også en drøm om en ultimat filmatisering av LOTR, fra første til siste side. En Silmarillion-filmatisering kan bli veldig vanskelig. Jeg vil ikke kalle det umulig. Det er nok en eller annen glup fyr som har en idé om hvordan det kan gjøres.

Lenke til kommentar

Det er tilnærmet umulig å filmatisere Silmarillion fordi det er for mange viktige karakterer som må holdes styr på. Du har selve hovedhistorien som omhandler Curufinwë (Fëanor), de 3 silmarillene og Morgoth. I Aman er det ikke noe problem fordi der er historien rett frem, men det er først når Fëanor sverger hevn over Morgoth og "The curse of Mandos" blir sagt etter at mer eller mindre hele Noldor folket forlater Aman til fordel for Middle-Earth at problemene starter.

Så har du da de 5 slagene mot Morgoth, Menegroth, Gondolin, Children of Hurin, Beren og Luthien, Nargothrond og hele den sulamitten som blir omfattet av "The curse of Mandos" samt de 4 sønnene til Curufinwë (Maedhros, Celegorm, Curufin og Amras) som har intredene roller i hele historien.

Den røde tråden er mer eller mindre "The curse of Mandos" og hvordan den sakte men sikkert river sammen Middle-Earth, men person galleriet er såpas omfattene at det vil bli en meget forvirrende film, samt tids spennet er godt over 500 år etter at Morgoth kommer til Middle-Earth og Fëanor leder Noldor folket ut av Aman.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...