Svampebob Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Har i det siste hatt litt problemer med bilen, har to batterier ett syre batteri og et celle batteri, den starter med celle batteriet, men etter å ha kjørt 30-40min så begynner lys å slutte og funke, og til slutt så begynner bilen å hakke akkurat som om man løser den feil selv om jeg trykker pedalen i bånn og til slutt stopper den helt opp. Med syre batterie så starter den ikke i det hele tatt, selv om det lyser grønt. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Har du prøvd å måle spenninga på batteriet når den går på tomgang? Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Har desverre ingenting å måle med her :/ Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Finnes multimeter til 150 kr på biltema eller clas ohlson, er veldig kjekt å ha i slike situasjoner. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Joda, hadde ting bare vært åpent :/ jeg har jo liggende i leiligheten, men er hjemme hos foreldrene mine nå i påsken. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Du har difeinitivt mistet ladinga på bilen og når spenninga på batteriet er for lavt så kutter tenninga og insprøytninga på bilen og den stopper. Det grønne "lyset" på batteriet er kun til å se syrenivået i batteriet på. Selv om væskenivået på batteriet er høyt nok kan det alikavel være utladet. Problemet er at når batterispenningen faller under 10V er batteriet i praksis ødelagt permanent. For mye av blyplatene er løst opp i syren og kan ikke gjennoppbygges tilstrekkelig ved lading. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Det er derfor man har ladelampe i bilen Tipper den lyser, eller egentlig skulle lyst Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Om børstene er utslitt i dynamoen er det slettes ikke sikkert at ladelampa lyser. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Okei, har funnet ut at hele dynamoen var kuket, Diodebroen var svidd, og fra børstene gikk det strøm til jordingen Men hva skjer vis jeg setter inn en større dynamo en den som var der orginalt? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Du kan godt sette inn en generator som kan levere mer strøm enn den som var der - hvis det er plass. Spørsmålet er om det har noen hensikt. Generatoren skal stort sett levere den strømmen bilen trenger under drift, samt noen Ampere ekstra for å lade batteriet. Hvordan vet du at generatoren du har i bilen er "kuket"? Ole Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Var inne hos åsane start og dynamo i bergen og han sa den var totalt ubrukelig, og ny var det eneste valget, var ikke vits i å fikse den. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Var inne hos åsane start og dynamo i bergen og han sa den var totalt ubrukelig, og ny var det eneste valget, var ikke vits i å fikse den. Så det! Hvis du vil spare penger kan du se om Biltemas får plass (800 kr). Alternativt har en del av rekvisitaforretninger en innbytteordning slik at det koster deg ca 2000 kr for en overhalt generator av rett type. Har du noe ide om hvorfor den gamle feilet? Lykke til! Ole Endret 24. april 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Han kan skaffe meg en til 1600 da, men har en kompis som skal vrake en mitshubishi, og den dynamoen jeg hadde var vist laget av mitshubishi så tenkte jeg skulle ta den, men kan jo være den er større får ikke vite det før på mandag :/ Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Kjøp deg til 1600.- da har du nyoverhalt dynamo som fungerer lenge istedenfor en godt brukte en fra et vrak. Du kan spare deg for problemer ved å gjøre det for du vet aldri når en dynamo streiker. Den slutter bare å lade og bryr seg ikke om du befinenr deg i oppkjørselen din eller midt i ødeste Østerdalen vinterstid og da står du der. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Kjøp deg til 1600.- da har du nyoverhalt dynamo som fungerer lenge istedenfor en godt brukte en fra et vrak. Du kan spare deg for problemer ved å gjøre det for du vet aldri når en dynamo streiker. Den slutter bare å lade og bryr seg ikke om du befinenr deg i oppkjørselen din eller midt i ødeste Østerdalen vinterstid og da står du der. Jeg er ikke enig. Med unntak av børstene varer en generator lenge. En plutselig feil (igjen med unntak av børstene) er lite sannsynlig. Lagerskader skjer, men de høres og synes. Dersom børstene blir utslitt under kjøring er det fremdeles mulig å kjøre noen timer uten lading på batteriet. Det kan være en god ide å bytte børstene på generatoren fra "skrapbilen" dersom den passer og lagrene virker solide. De koster bare et par hundrelapper. Selvsagt ender dette opp i et spørsmål om økonomi og hvor gammel bilen er. Ole Endret 24. april 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 prøver å gjøre det mest mulig billig med denne bilen siden den uansett skal bossens om et halv års tid, og om bilen streiker igjen er egentlig ikke et stort problem, da blir den boss og jeg kjører firma bil til jeg finner meg en ny en. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Skal bilen skrapes så tar du den gamle, enkelt og greit. Har opplevt utslitte børster på dynamo 3 ganger og det kommer som julekvelden på kjerringa hver gang og på en bil med insprøytning tar det ikke lang tid for batterispenningen er for lavt til å drive styringen til motoren og den stopper. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Da fikk jeg dynamoen fra han på jobben og den var kliss lik min Så da fikk jeg meg en gratis en, men får ikke testet den før til helgen. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Har du noen ide om hvorfor den gamle feilet? Ole Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 jess, var vist en olje lekasje som hadde ødelagt diodebroen, og fra børstene så gikk det strøm gjenom jordingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå