Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dette dekket lovlig?


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt bruktbil av forhandler og eg gløymte selvfølgelig og kontrollere sommerdekka som var nedepakka; men fekk garantier om at dekka varer lenge enda.

No har eg sett på de og er ikke imponert. Alle 4 dekka er slitt på innsida og dybda der eg har tegna en sirkel er 0 mm, altså nedslitt... Spora midt på dekka er 8-9 mm....

 

Er desse dekka godkjende?

post-103016-1270284665,2354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke godkjent det dekket der nei, og så vanvittig mye som det var slitt på siden, er det to alternativer til hva som har skjedd;

 

Kjørt veldig lenge med alt for lite luft (og sannsynligvis skade i dekket pga dette) eller

Veldig skjev hjulstilling på bilen, så den "spiser" dekk

Lenke til kommentar

Alle 4 dekka er slik. Dekka står på en bil som har vært i utleigebransjen. Bilen er en Touran 2008 modell og har vært på vegen i 2 år. Bilen er gått 42000 km så da har vel de kanskje gjort nytten sin og? Så jeg kan kreve nye dekk? Siden selger påstod at dekka varer lenge ennda? Skal ha bilen på en NAF kontroll.... må vel bli en "kjøpstest" det da?

 

Er det noen linker med dokumentasjon på hvordan dekk skal være for å være lovlige?

Lenke til kommentar

Tror det dekket skal være ok i forhold til regelverk, men ikke helt anbefalt, bare de hovedstripene i midten er over 1,6mm dype.

 

3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert.

 

Dekkene har vel sansynligvis vært kjørt med for lite lufttrykk, samt kanskje i kombinasjon med litt agressiv kjøring.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Er et Continental-dekk, vel? Mener at det er slitasjeindikatorer helt ut ytterst i dekkbanen, og disse er jo mildt sagt overskredet her ;)

 

Det som er litt "mistenksomt" er at det tilsynelatende er kun ytters de er veldig slitte, og dette kan tyde på at det er mer enn *litt* for lite lufttrykk som er årsaken til slitasjen.

 

Men NAF test bil nok komme med ganske klare anbefalinger hvis du stiller med disse dekkene, og da har du samtidig dokumentasjon å vise til bilselger :)

Lenke til kommentar

Det er vel i grunne jeg selv som er missfornød med dekka.... Men hvis NAF mener dekka har samme køyre-egenskap som om de var nye så får de vare noen sesonger til; er ekstra avhengig av "gode" dekk fordi jeg trekker campingvogn sommartida.... Skal få NAF-kontroll me bilen i mårga...

Lenke til kommentar

Er det mye mønsterdybde på yttersiden da? Vanskelig å se på bildet, men som nevnt tror jeg bare dekket har vært kjørt med for lite lufttrykk siden slitasjen ligger rett over sideveggen.

 

Du vil selvsagt ikke ha full ytelse av dekket når det er slitt. Det er stor forskjell på hvor godt grep et nytt dekk har vs. et gammelt dekk, selv om det er lovlig å bruke.

Lenke til kommentar

NAF konkl på dekk... merknad ® Nedslitt på cord......

Grunnen: Camber bak er utenfor fabrikkens data.... i tillegg er også spissing foran utenfor fabrikkens data...

---------------------------

Så da er verkstedtime bestillt samt nye dekk....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...