Gå til innhold

Fargeproblemer med ekstern skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har en MacBook som jeg bruker til fremkalling av råfiler/bilderedigering. Til dette formålet har jeg Aperture 3 og en ekstern Eizo-skjerm. Problemet mitt er at fargene på den eksterne skjermen blir alt for mettede. Dette gjelder ikke alle programmer, men Aperture (som jo er mest kritisk) har dette problemet.

 

Jeg fant tidligere en løsning på dette. ColorSync-verktøy og velge den eksterne skjermen som default før jeg åpnet Aperture. Nå har jeg imidlertid oppgradert til Snow Leopard, og finner ikke denne muligheten. Noen som har noen tips? Er jeg bare blind? Hvordan setter jeg den eksterne skjermen som standard skjerm? Er det mulig å gjøre det én gang for alle, så jeg slipper å måtte gjøre det hver gang jeg kobler den til? Skjermen på MacBooken blir automatisk standard når jeg kobler fra den eksterne; det er greit nok, men går det an å få den til å automatisk skifte når jeg kobler den til igjen?

 

Takker for svar...

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke kalibreringen som er problemet. Fant en gang en side som beskrev problemet og kom med en løsning (sette den eksterne skjermen som stadard skjerm). Mener de på den siden også sa at det var en bug, og ikke hadde noe med fargeprofiler å gjøre.

 

Nå er altså problemet at jeg ikke finner ut hvordan jeg endrer på hvilken skjerm som skal være standard i Snow Leopard.

 

For at det ikke skal være tvil, så legger jeg ved et kjapt bilde som viser problemet.

 

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Det er ikke kalibreringen som er problemet. Fant en gang en side som beskrev problemet og kom med en løsning (sette den eksterne skjermen som stadard skjerm). Mener de på den siden også sa at det var en bug, og ikke hadde noe med fargeprofiler å gjøre.

 

Nå er altså problemet at jeg ikke finner ut hvordan jeg endrer på hvilken skjerm som skal være standard i Snow Leopard.

 

For at det ikke skal være tvil, så legger jeg ved et kjapt bilde som viser problemet.

 

 

Sjekka du ut Proofing i Aperture? Proofing gjør om bildets nåværende fargerom til et annet for å sjekke hvordan det oppfører seg etter eksport. For eksempel til CMYK ved utskrift eller andre kjente fargeprofiler. Aner ikke hvordan jeg kan forklare det bedre. Jeg måtte stille inn min til Adobe sitt RGB fargerom for at det skulle se ut som slik jeg ville ha det.

 

Høres ut som et sykt irriterende problem egentlig :p

post-212640-1270310263,9878_thumb.png

Lenke til kommentar

Takker uansett for hjelp.

 

Skal nok få fikset det. På Leopard var det bare å endre på hvilken skjerm som var default, mens på Snow Leopard finner jeg ikke denne instillingen. Føler egentlig at det er jeg som er blind og den er rett foran øynene mine.

 

Edit:

Har nå søkt litt rundt og funnet ut at det er mange som har samme problem som meg. Noen snakker om at en kan dra bildet fra den ene skjermen til den andre og tilbake igjen, men dette funker ikke for meg. Andre forteller om metoden jeg brukte før jeg gikk over til Snow Leopard...skulle ønske jeg fant ut hvordan jeg gjorde det med 10.6.3.

 

Flere har sendt inn spørsmål til Apple om dette problemet, og det er visst nok en bug de jobber med. Problemet er bare at kildene jeg fant er gjerne et par år gamle. Jeg har Aperture 3 og OSX 10.6.3, ser ikke akkurat ut som om de har jobbet så hardt med dette.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...