Gå til innhold

Hobby eller Næringsvirksomhet? Salg vs Leie - en liten nøtt...

John-B

Anbefalte innlegg

Jeg har en hobby-nettside jeg vil kvitte meg med.

Dersom jeg selger den, vil salgsinntekten bli skattet privat som "Andre inntekter", dersom nettsiden har vært et privat/hobby-prosjekt. Det blir jo da bare 28% skatt.

Men pga et salg er veldig vanskelig å gjenommføre i praksis må jeg heller leie ut nettsiden. Og det er her problemet kommer - om jeg leier ut, er jo dette noe som er "egnet til å gi overskudd over tid" eller hva det er de definerer som skillet mellom hobby og næring.

Kan det stemme at om jeg selger er det hobby, mens om jeg leier ut er det næringsvirksomhet?

Jeg mener følgende kan være et godt kompromiss: Jeg betaler personskatt (28%) for leieinntekter inntil salgssummen er oppnåd (jeg har fått et konkret bud, som jeg ville akseptert om praktisk mulig), mens leieinntekter utover salgssummen oppretter jeg et firma som tar hånd om. Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ingen som har peiling?

Kan utleie av et privat domene sammenlignes med å leie ut en privat eiendom?

Andre kapitalinntekter

Definisjon: Nettoinntekt ved utleie av fast eiendom utenom næring, avkastning på "sparedelen" av livsforsikring, inntekter fra utlandet og andre uspesifiserte kapitalinntekter i løpet av kalenderåret.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Hvorfor er salget vanskelig å gjenomføer i praksis?

Er snakk om et subdomene. Jeg vil ikke selge hoveddomenet (kjøper har heller ikke interesse for det). Men det er umulig å selge (overføre eierskap) for kun et subdomene.

Lenke til kommentar

Men er det egentlig domenet du ønsker å selge, eller en web-løsning som ligger på dette domenet? (Feks en nettbutikk eller lignende).

Du kunne ikke solgt web-løsningen din (hvis jeg antar det er noe slikt det er snakk om) for en engangssum og deretter fremleid subdomenet som en helt separat tjeneste (som du egentlig ikke trenger tjene noe penger på).

Lenke til kommentar

Kun domene - "kjøper" har egen nettside/butikk. Jeg har selv aldri hatt noen nettbutikk/kommersiell virksomhet på dette domene.

Om det er slik at privatpersoner kan eie en eiendom, og leie den ut til f.eks. en butikkkjede og bare beskatte leieinntektene som kapitalinntekt (28%) uten å registrere et firma, kan ikke jeg se at det skal være så mye annerledes med et domene?

Med andre ord, jeg bør kunne leie det ut "resten av livet" uten at det skal anses som næringstinntekt?

(har sendt skattetaten mail, men har fremdeles ikke fått svar)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...