Gå til innhold

HJELP Kjøpe ny 46"+ tv til max 15000! (led?)

Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny tv til max 15000!

Har ikke så mye peiling på LED og tver generelt så tar imot all hjelp! :)

Tven må være minst 46 tommer stor.

Helst LED.

Kommer til og bli brukt til spilling, filmer og fotball :)

Noen som har no peiling på de beste led-tvene i denne prisklassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig syns jeg Samsung og LG var de beste når jeg var innom elkjøp for en mnd siden. LG var en del bedre på bilde, men samsung har bedre sortnivå. Selv valgte jeg bilde, som kunne sammenlignes med en philips ambilight til det dobbelte.

Det beste er egentlig å gå til en butikk og se etter hvem du liker best.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at innstillingene på TVer i butikken som regel er satt til "shop mode", dvs. at alt er stilt på maks og gir et veldig overdrevent og urealistisk bilde som ikke vil være optimalt hjemme. Mest sannsynlig vil du ikke engang få det samme bildet hjemme, siden du under oppstart blir bedt om å velge mellom "shop mode" og hjemmemodus (det skjedde i alle fall da jeg startet min TV for første gang) :)

Lenke til kommentar

Fordelen med elkjøp her er at de lar fjernkontrollene ligge foran tvene, sånn at man kan stille inn det man har lyst til.

Lysstoffrørene kommer man ikke unna, men jeg stillte alle tver jeg så på til hjemmemodus for å få langt bedre bilder. Og prøvde å stille inn farger og litt av hvert. Og samsung og lg kom ut som de klart mes interesante av dem. Philipsen hadde sortnivået til samsungen, og fargene til lg'en, men til 28 000 var den ikke så veldig interesant sammenlignet med 10 og 12 for lg og samsung.

Lenke til kommentar

Jo, det er helt klart en god start, selv om det å stille inn farger på gefühlen ikke nødvendigvis blir spesielt bra. Øynene våre er elendige på objektiv fargebedømmelse. Se f.eks. dette eksemplet:

200802081629-2.jpg

De "blå" rutene på toppen av kuben til venstre har nøyaktig samme farge som de "gule" rutene på toppen av kuben til høyre, mens vi (i alle fall jeg) oppfatter fargene som svært ulike.

Se http://boingboing.net/2008/02/08/color-tile-optical-i.html for et par andre bilder, det øverste viser en gråskala-illusjon.

Lenke til kommentar

Forskjellige lysforhold vil gi forskjell på hva du oppfatter som riktige farger og riktig sortnivå, så jeg ville ikke ha stolt på at en TV som ser bra ut i iskald og skarp lysstoffrør-belysning ser like bra ut i varm og dus hjemmebelysning. Du vil selvsagt stille inn TVen annerledes hjemme, men om man f.eks. bruker Philipsen som eksempel påstås det at den har en merkbart kald fargebalanse som er umulig å stille bort (både påpekt i Flatpanels.dks test og i NRKs blindtest). Jeg vil tro at dette ikke merkes under lysstoffrør, men er merkbart hjemme i stua.

Uansett er det som sagt en fordel at man kan stille på TVene selv, jeg er enig i det. Jeg er bare skeptisk til resultatene man får, som helt sikkert ser veldig bra ut der og da, men som neppe vil være særlig korrekte om man ikke er spesielt dyktig eller heldig.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på sortnivået slik det oppfattes når det er mørkt og slik det oppfattes når det er lyst. Og "mer fargerikt" trenger ikke å være mer riktig - det kan godt være at det som er blassere egentlig er riktige farger, og at det mer fargerike vil bli altfor fargerikt under andre forhold. Eller for å si det på en annen måte, selv om en TV lar seg stille lenger inn i fargeland er det ikke dermed sagt at det er den den hører hjemme, det kan være at den egentlig må skrus ned for å gi et korrekt bilde.

Det er vel dette som er mye av grunnen til at plasma gjør det bra i tester, mens det ofte ser ræva ut i butikk. Jeg har selv sett på noen Panasonic- og LG-modeller i butikk nylig som så helt forferdelig dårlige ut, spesielt sammenlignet med LED-LCDene til Samsung som stod ikke så langt unna. Skjermene var grå og fargene utvaskede. Likevel var dette modeller som regnes som minst like gode som min Samsung B850 plasma (mener at Panasonicen var en G10, usiker på LGen), og jeg vet at denne er utrolig bra hjemme i stua, riktig kalibrert - minst like bra som det LED-LCDene til Samsung ga inntrykk av å være i butikken.

Så nei, jeg er ikke enig i at "blasshet" vil være den samme under alle lysforhold. Jeg ser da også på min TV at det jeg oppfatter som sortnivå langtfra er konstant, det varierer med belysning. I et svakt belyst rom (mørkt ute, har på et par smålamper i stua) er sortnivået veldig bra, men om det blir mørkere blir sortnivået dårligere. Dette har såvidt jeg vet mye med belegget/filteret på skjermen å gjøre. Slik sett mener jeg at du vil kunne få forskjellig innbyrdes forhold i sortnivå mellom to TVer basert på hvordan du varierer lyset i omgivelsene.

Lenke til kommentar

Panasonic G10 har faktisk bedre bilde enn Samsung sine Edge LED skjermer. Samsungs sortnivå kommer ikke helt uten problemer. Blant annet bruker skjermen autodimming som er synlig hvis det er harde overganger mellom mørke og lyse scener.

I tillegg forsvinner en del av detaljene i de nørkeste områdene av bildet.

Plasmaskjermene har en stor fordel siden de ikke benytter baklys på samme måte som en lcd skjerm. Dette skaper større dybde og ikke minst et høyere detaljnivå i de mørkeste delene av bildet. Bildet ser rett og slett mer levende ut, men den må hjem i stuen din før de ser det.

Lenke til kommentar

Tja, her var det jo mye uenigheter.. ble ikke mye klokere jeg nå :p

Led-tv er vel kanskje ikke no spesielt bra enda siden det er såpass nytt?

Ser at noen her på forumet har hatt litt problemer med noen av modellene til samsung.

Hva med de andre tvene? Er dem bedre eller dårligere enn Samsung sine?

Bør jeg velge led eller gi f og kjøpe en lcd/plasma?

Endret av TommyGavin
Lenke til kommentar

Led er på ingen måte nytt, det er vanlige lcd skjermer, der de bruker lysdioder (gammel teknikk) sammen med lcd-skjermer (gammel teknikk) i stedenfor lysstoffrør. Lysdioder er langt bedre på å levere jevnt og hvitt lys.

Jeg valgte en LG 42sl9000 fordi den hadde klart best farger av alle de jeg så på, selv om enkelte her mener at det er fysisk umulig å sammenligne farger.

sl9000 kommer også i størrelser større enn 42", jeg er meget fornøyd med min.

Lenke til kommentar

Led er på ingen måte nytt, det er vanlige lcd skjermer, der de bruker lysdioder (gammel teknikk) sammen med lcd-skjermer (gammel teknikk) i stedenfor lysstoffrør. Lysdioder er langt bedre på å levere jevnt og hvitt lys.

Jeg valgte en LG 42sl9000 fordi den hadde klart best farger av alle de jeg så på, selv om enkelte her mener at det er fysisk umulig å sammenligne farger.

sl9000 kommer også i størrelser større enn 42", jeg er meget fornøyd med min.

Selvsagt er det mulig å se forskjell på farger.

Sett en Sony ved siden av en Samsung! Det som kan være verd å merke seg da er at Sony vil fremstå som blass i forhold til Samsung, men det er faktisk Sony som presenterer den mest korrekte fargebalansen. Riktig eller galt så handler det faktisk en del om smak også...

LG SL9000 er en meget bra lcd skjerm som kommer litt i skyggen av de mest populære merkene. Riktignok faller den litt tilbake når det gjelder sortnivå, men dynamikken i bildet er meget bra. Fargene er klare og ikke minst virker de svært naturlige.

Lenke til kommentar

Nå overdriver du. Selvsagt kan du sammenligne farger, poenget er bare at forholdene du sammenligner under har mye å si for resultatet, slik at det som ser best ut under visse forhold kan se dårligst under andre forhold. Dermed blir "butikktesten" mindre interessant enn den burde være, siden butikker ikke har sett verdien ved å ha en mer "hjemme-aktig" belysning i TV-rommene sine.

Lenke til kommentar

Nå overdriver du. Selvsagt kan du sammenligne farger, poenget er bare at forholdene du sammenligner under har mye å si for resultatet, slik at det som ser best ut under visse forhold kan se dårligst under andre forhold. Dermed blir "butikktesten" mindre interessant enn den burde være, siden butikker ikke har sett verdien ved å ha en mer "hjemme-aktig" belysning i TV-rommene sine.

Men det er det beste man får, og jeg må si, forskjellen mellom butikken og hjemme, var at fargene var enda et hakk bedre hjemme på min 42sl9000, hvis du ikke har noen poeng med diskusjonen, ikke ta den. Eneste alternativet for de aller aller aller fleste er å sammenligne dem i butikk.

Lenke til kommentar

Samsung B7070 er en meget bra led lcd, men du burde ta en titt på overnevnte LG SL9000. Siden LG ikke selger så mye på bare navnet så får man langt mer for pengene. Smak og behag...

Var innom ein tv butikk og eg såg på LG SL9000 og Samsung 7070 og her var det ihvertfall Samsung klart best ang. bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
hvis du ikke har noen poeng med diskusjonen, ikke ta den.

Syns poenget mitt var ganske lettforståelig, mulig jeg tar feil - i såfall beklager jeg :p

Poenget ditt er at det ikke er mulig å sammenligne i butikk, poenget mitt er at det er eneste alternativet for de aller fleste av oss, som leder til hva var poenget med å ta diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...