Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tørr ikke å kjøre bilen ut av garasjen!

qiny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder parkering i garasje kan du for eksempel finne ut hvilken høyde bilen er breiest (stikker mest ut) og lime skummatte eller isopor på den veggen du parkerer inntil. I tillegg kan det være lurt å montere noen speil på veggen som du vinkler slik at du kan se siden av bilen både framme og bak. Har gjort dette selv og er ikke lengre redd for å skrape opp lakken når jeg rygger inn i garasjen. Bilen min er ikke lett å rygge sakte og forsiktig med, så det kommer godt med å ha god kontroll underveis ;) . Fikk tak i slikt skummateriale man bruker i verktøykister og flighter til studioutstyr og intrumenter. I tillegg har jeg en tennisball som henger akkurat så høyt at den tar i bakruta når det er 30-40cm igjen til veggen bak. Den ideen med planke foran dekkene var heller ikke dum. Prøver du da å kjøre inn og ut av garasjen noen ganger (gjerne med noen med deg til å se hvor nærme du er veggen) vil du etter hvert få trening nok til å parkere som en general :D.

post-123074-1270261073,541_thumb.jpg

post-123074-1270261089,5914_thumb.jpg

post-123074-1270261103,4372_thumb.jpg

post-123074-1270261114,0156_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da gjør du feil

første når du står i oppoverbakke og revers i nedoverbakke, hvis du da ikke missforstår hva opp og nedoverbakke er

900ern min hadde reverslås på tenningslåsen, altså fikk jeg ikke ut nøkkelen uten å parkere den i revers. Oppoverbakke, nedoverbakke, uansett hadde jeg aldri problemer. Motoren hadde kompresjon til å holde igjen.

Lenke til kommentar

Kona strever også endel med å parkere i garasjen i borettslaget. Porten er ikke så veldig bred. Vi bor slik at det er mest gunstig å rygge inn.

Til hjelp har vi ryggesensor på bilen, en planke på tvers hun skal stoppe mot når bakhjulene kommer dit, og en hvit strek på bakveggen å sikte mot i speilet. Det har gått bra så langt.

Jeg setter bilen i 1. gear når jeg parkerer, og bruker kun håndbrekk når jeg ikke parkerer på flatmark.

Lenke til kommentar

Når det gjelder parkering i garasje kan du for eksempel finne ut hvilken høyde bilen er breiest (stikker mest ut) og lime skummatte eller isopor på den veggen du parkerer inntil. I tillegg kan det være lurt å montere noen speil på veggen som du vinkler slik at du kan se siden av bilen både framme og bak. Har gjort dette selv og er ikke lengre redd for å skrape opp lakken når jeg rygger inn i garasjen. Bilen min er ikke lett å rygge sakte og forsiktig med, så det kommer godt med å ha god kontroll underveis ;) . Fikk tak i slikt skummateriale man bruker i verktøykister og flighter til studioutstyr og intrumenter. I tillegg har jeg en tennisball som henger akkurat så høyt at den tar i bakruta når det er 30-40cm igjen til veggen bak. Den ideen med planke foran dekkene var heller ikke dum. Prøver du da å kjøre inn og ut av garasjen noen ganger (gjerne med noen med deg til å se hvor nærme du er veggen) vil du etter hvert få trening nok til å parkere som en general :D.

Skummateriale var ikkje så dumt, har dunka borti betongen i garasjen eit par ganger når eg har opna døra. Har du noko "navn" på skummaterialet så ein veit kva ein skal spørja etter på byggjevaren ? Nokon tips til kva eg skal feste skummaterialet på betongveggen med ?

Lenke til kommentar

Vet ikke hva skummet heter, men det er som sagt slikt skum man bruker inni instrumentflighter og kasser til studioutstyr og PA. Skummet har lukket boblestruktur og en glanset overflate på hver side. Går sikkert fint med andre typer også, men fordelene med dette skummet er at det tåler en del + at det er lett å feste med kontaktlim. Jeg kjøpte skummet mitt hos Ryfylke Aluminium på Forus ved Stavanger.

Lenke til kommentar

Hjelp!!! jeg har ett lite problem. Det er kanskje kjekt med garasje, men jeg får ikke brukt den p.g.a at jeg ikke tørr å kjøre inn i den. Det ender med at jeg parkerer utenfor. Jeg synes det er ganske trangt og er derfor rett for å komme borti. Er det noen som har noe tips?

Og en ting til har alltid lurt på om man skal parkere i første gir eller om giret skal stå i fri? Er det skadelig om giret står i andre gir når den er parkert?

Her har vi et klassisk eksempel på den dårlige kjøreopplæringen i norge....

Reis til nærmeste trafikkstasjon eller politistasjon, og lever inn førerkortet ditt. Så reiser du til kjøreskolen du en gang brukte, og klager over kjøreopplæringen din, og sier at du ikke er klar for trafikken ennå, og at du trenger mere opplæring.

Når man ikke tør å kjøre inn i en garasje, og heller ikke vet om det er greit å parkere bilen i gir, da har man ikke noe bak rattet å gjøre ;)

Lenke til kommentar

Nå må du rulle inn.......

Folk flest er mer nervøs for å parkere i garasjer en på parkeringsplasser, og dette er selv om en parkeringsplass er nesten altid mindre en en garasjeplass.

Dette har med at barrierer er byttet ut fra striper i 2D til vegger i 3D....

Tror det er heller du som burde levere inn førerkortet da du har så lite forståelse om medtrafikkanter at det grenser til det absurde...

Endret av AllFather
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg har forstått det så skal man ha 1.gir i oppoverbakke, og revers i nedoverbakke? Når det gjelder håndbrekket skal man kun bruke det når den står i fri? Altså at det ikke går ann å bruke håndbrekket om du setter bilen i gir?

Oppoverbakke og nedoverbakke er jo det samme da :!:

Lenke til kommentar

Folk flest er mer nervøs for å parkere i garasjer en på parkeringsplasser, og dette er selv om en parkeringsplass er nesten altid mindre en en garasjeplass.

Tror det er heller du som burde levere inn førerkortet da du har så lite forståelse om medtrafikkanter at det grenser til det absurde...

Så du synes det er greit at man ikke kan kjøre bil, og parkere osv når man får førerkortet?

Og at man vet så lite om bil at man må spørre noen om man kan parkere bilen i gir??

Da tipper jeg du er ca 18år du også ;)

Lenke til kommentar

Så du synes det er greit at man ikke kan kjøre bil, og parkere osv når man får førerkortet?

Og at man vet så lite om bil at man må spørre noen om man kan parkere bilen i gir??

Da tipper jeg du er ca 18år du også ;)

Er du virkelig så lite oppegående som postene dine skulle tilsi?

har trådstarter sagt noe om problemer med å parkere andre plasser en sin egen garasje? Tror du trådstarter dermed bare kjører bilen sin frem og tilbake til garasjen ?

Og nei, jeg har hatt førerkort siden 91, og med grunnleggende matte ( hvis dere fortsatt har matte på skolen) så skulle det tilsi at jeg er 18+...

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått det så skal man ha 1.gir i oppoverbakke, og revers i nedoverbakke? Når det gjelder håndbrekket skal man kun bruke det når den står i fri? Altså at det ikke går ann å bruke håndbrekket om du setter bilen i gir?

Oppoverbakke og nedoverbakke er jo det samme da :!:

Oppoverbakke er når du står og ser opp bakken, altså med fronten pekende oppover. Nedoverbakke er når du ser nedover bakken og har da også fronten pekende nedover. For når du går opp et fjell så sier du ikke at du går i nedoverbakke før du har vært på toppen og snudd :p

Lenke til kommentar

Hjelp!!! jeg har ett lite problem. Det er kanskje kjekt med garasje, men jeg får ikke brukt den p.g.a at jeg ikke tørr å kjøre inn i den. Det ender med at jeg parkerer utenfor. Jeg synes det er ganske trangt og er derfor rett for å komme borti. Er det noen som har noe tips?

Og en ting til har alltid lurt på om man skal parkere i første gir eller om giret skal stå i fri? Er det skadelig om giret står i andre gir når den er parkert?

Reis til nærmeste trafikkstasjon eller politistasjon, og lever inn førerkortet ditt. Så reiser du til kjøreskolen du en gang brukte, og klager over kjøreopplæringen din, og sier at du ikke er klar for trafikken ennå, og at du trenger mere opplæring.

Når man ikke tør å kjøre inn i en garasje, og heller ikke vet om det er greit å parkere bilen i gir, da har man ikke noe bak rattet å gjøre ;)

Okey. Så du mener at jeg skal levere inn førerkortet? Hørt noe så dumt!Klassisk eksempel på dårlige kjøreopplæringer i Norge? Jeg skal si deg! Norge er ett av de landene som har stramme tøyler når det gjelder trafikken!!! Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Okey. Så du mener at jeg skal levere inn førerkortet? Hørt noe så dumt!Klassisk eksempel på dårlige kjøreopplæringer i Norge? Jeg skal si deg! Norge er ett av de landene som har stramme tøyler når det gjelder trafikken!!! Skjerp deg!

Og likevel visste du ikke om man kunne la håndbrekket stå på hvis bilen var i gir :p

Lenke til kommentar

Stramme tøyler på kjøreopplæringen er ikke nødvendigvis bra - i Brasil får de f.eks. ikke lov til å kjøre fortere enn 30 under føreropplæringen. Det er stramme tøyler det, men de som får lappen har jo ikke snøring på hvordan man skal kjøre på landeveien, eller hvordan kjøre bilen over 3. gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...