Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tørr ikke å kjøre bilen ut av garasjen!


qiny

Anbefalte innlegg

Hjelp!!! jeg har ett lite problem. Det er kanskje kjekt med garasje, men jeg får ikke brukt den p.g.a at jeg ikke tørr å kjøre inn i den. Det ender med at jeg parkerer utenfor. Jeg synes det er ganske trangt og er derfor rett for å komme borti. Er det noen som har noe tips?

 

Og en ting til har alltid lurt på om man skal parkere i første gir eller om giret skal stå i fri? Er det skadelig om giret står i andre gir når den er parkert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Øvelse gjør mester (i lav fart)

 

Ikke skadlig å sette bilen i gir. Heller det enn håndbrekk på en slaskete og kald dag. (håndbrekk kan fryses fast)

Lenke til kommentar

Som hovedregel parkerer jeg alltid i første eller revers. Hvis jeg feks står på en bensinstasjon eller andre steder hvor det er flat mark hender det at jeg bruker håndbrekket.

Når det er frost er det greit å bruke gir, ettersom jeg har lært at brekket kan fryse fast.

 

Når det gjelder garasjeproblemet ditt, må du bare prøve. Jeg klarte det fint lenge før jeg fikk lappen.

Lenke til kommentar

Man skal altid parkere i gir. Skjer det noe og du har bilen i fri kan du risikere avkortning eller tap av forsikring.

Bare øv på å parkere, tør du ikke garasjen med en gang kan du prøve dette for å roe nervene:

mål opp plassen i selve garasjen, tegn opp eller bruk tau til å lage en "garasje" rundt bilen på utsiden, så ser du at det ikke er så gale.

Event. Sette opp tausperringer for å prøveparkere bilen i et område med tilsvarende dimensjoner :-)

Lenke til kommentar

Den skal parkeres med giret i første gir eller revers. Siden det er de langsomste girene bilen har, er det de som gir den mest efektive utvekslingen for motorbremsing, om bilen skulle finne på å rulle.

Jeg har for vane å alltid parkere med bilen i første gir, eller revers, alt ettersom hvilken vei må kjøre når jeg kjører bilen neste gang.

 

Håndbrekk bruker jeg alltid, og jeg har aldri opplevd fastfrysing. Men det kan vel kanskje skje, selv om det aldri har hendt meg.

 

 

Du ville bli skremt om du visste hvor ELENDIG de fleste parkeringsbremser er. Etter at du har parkert og låst døra, triller bilen ned mot et tre. Og du kan ikke stoppe den uten å først åpne døra, som jo er låst...

Har nesten opplevd det selv. Fra da av setter jeg alltid bilen i gir ved parkering.

(Jeg rakk å hoppe inn fordi døra stod åpen. Så smalt jeg den over i et gir)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at man skal bruke begge deler. Bilen skal kunne stå stille på håndbrekket i fri, og den skal kunne stå stille i gir uten håndbrekk, altså dobbeltsikring.

 

Jeg bruker å sette bilen i 1. gir om den står i nedoverbakke, revers om den står i oppoverbakke. På flatmark spiller det ingen rolle om den står i revers eller 1. gir. Grunnen til at jeg gjør det slik er for å hele tiden ha belastningen på motoren i korrekt retning. Jeg drar i tillegg alltid opp håndbrekket tilstrekkelig, uansett. Har aldri opplevd problem med at håndbrekket har frosset fast, vil tro slikt kan skje som følge av at håndbrekket brukes skjeldent/for lite og derfor er blitt tregt allerede, og kald temperatur ikke gjør det noe bedre.

 

Korrekt rekkefølge er viktig når man parkere i bakke:

1. Stoppe motor

2. Sette i 1. gir eller revers

3. Slippe clutchen

4. Slippe bremsen

5. Dra til håndbrekk

 

Dersom man ikke er tydelig nok med å legge belastningen på motoren før man drar opp brekket er det nyttesløst nærmest å sette bilen i gir. Den står da så løst at den kan slippe dersom brekket av en eller annen grunn skulle ryke (om det i det hele tatt er mulig..). Det er kun belastning på giret som holder giret på plass. Det er ingen annen lås.

 

I kraftig bakke kan det være verdt å sette på brekket først, sjekke at det holder mens motoren er frikoblet, så sette inn giret, slippe clutchen, slippe bilen til den stopper med brekket, og så dra brekket minst så langt det var da bilen sto på brekket.

 

En annen grunn til å dra til brekket tilstrekkelig er dersom man av en eller annen grunn skulle klare å glemme å frikoble motoren før man starter. Det at brekket er aktivert kan være det som skiller mellom ingen skade og større skade. Det samme gjelder om en eller annen feilkobling skulle koble inn startmotoren mens bilen står parkert (aldri hørt om at det har skjedd, men det er jo en potensiell mulighet)

 

Hvor hardt man må dra til brekket er veldig forskjellig fra bil til bil. Første bilen jeg hadde var det trommelbremser bak, og det skulle ingenting på brekket til før den sto godt stille.. De to siste bilene jeg har hatt har det vært skivebremser bak, og skivebremser krever mer kraft for å få tilstrekkelig bremsevirkning, og jeg merker at jeg faktisk må dra ganske hardt til på brekket for at det skal være tilstrekkelig.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Hjelp!!! jeg har ett lite problem. Det er kanskje kjekt med garasje, men jeg får ikke brukt den p.g.a at jeg ikke tørr å kjøre inn i den. Det ender med at jeg parkerer utenfor. Jeg synes det er ganske trangt og er derfor rett for å komme borti. Er det noen som har noe tips?

 

Og en ting til har alltid lurt på om man skal parkere i første gir eller om giret skal stå i fri? Er det skadelig om giret står i andre gir når den er parkert?

 

Hold garasjen så ryddig at det holder med å kjøre rett inn.

 

Legg f.eks en treplanke på tvers der du vil at forhjulene skal stoppe, da får du stoppet bilen akkurat langt nok inn i garasjen hver gang. Besteforeldrene mine bruker det trikset, og selv om det egentlig bør være unødvendig kan det være til hjelp i en mørk og/eller trang garasje.

 

Bruker ikke slike triks selv, men vet av erfaring at det kan være skummelt å parkere i garasje. En gang var det 3cm klaring mellom ekstralysene og en høysvans som sto forran bilen. Ikke gøy.

 

Lær deg å bruke speilene på vei ut. Er det trangt, så klarer man å manøvrere seg ut om man tar det sakte. Ser man ikke i speilet, og tar det sakte - så er det mindre som skal til før man sneier borti noe.

 

Selv må jeg passe ekstra på speilet ut av 2 av de 4 garasjene her hjemme, siden den meget gammeldagse porten har feste for å bli barrikadert med 2"x4" ved behov, selv om det aldri er et reelt behov for det. Disse festene stikker 5cm inn i åpningen på hver side, akkurat i høyde med speilet på min bil. dontgetit.gif

Lenke til kommentar

Da gjør du feil

første når du står i oppoverbakke og revers i nedoverbakke, hvis du da ikke missforstår hva opp og nedoverbakke er

 

Hvorfor? Jeg har hørt den også, men jeg ser ingen logisk forklaring på det, annet enn at kanskje noen tror at motoren gir mer brems om man belaster den motsatt vei.. noe jeg ser som veldig ulogisk.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Da gjør du feil

første når du står i oppoverbakke og revers i nedoverbakke, hvis du da ikke missforstår hva opp og nedoverbakke er

 

Hvorfor? Jeg har hørt den også, men jeg ser ingen logisk forklaring på det, annet enn at kanskje noen tror at motoren gir mer brems om man belaster den motsatt vei.. noe jeg ser som veldig ulogisk.

 

Ender vel opp med at det er selve motoren som går i revers.

 

Red.: Altså ingen effekt, det er nok cirka det samme inertialmomentet som må settes i gang.

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

Det eneste logiske er jo å velge samme gir som man ville valgt om man skulle begynt å kjøre nedover bakken slik bilen står der og da; ser for meg at det går hardt utover girkassen om bilen begynner å rulle motsatt av hva den er beregnet for.

 

Er det ikke et poeng å sørge for minst mulig skade på bilen om uhellet først er ute?

Lenke til kommentar

Det varierer nok sterkt. Er momentet fra drivakslingen(e) nok til å få stemplene til å gå i motoren så triller bilen. Som du sikkert vet er det enklere å akselerere i 1. gir enn 5. gir, dette gjelder både om motoren er opphavet til kraftmomentet eller om det er tyngdekraften.

 

Jeg har parkeringsplass på tomten her, og denne heller. Står jeg i "oppoverbakke" i 1. gir triller bilen bakover om jeg ikke tar på håndbrekk i tillegg.

Lenke til kommentar

Det varierer selvsagt ut fra utvekslingen, og ettersom utvekslingen på revers og 1. gir er ulik, så vil man forutsatt at motoren gir like mye bremsing i begge retninger, få ulik bremsing avhengig av om den står i 1. eller revers uansett om den står i oppoverbakke eller nedoverbake.

 

Såvidt jeg kan se det vil man i revers få innsug igjennom eksosventilen, altså friluft, og kompresjon igjennom forbrenningssteget, så den skal da bremse likt egentlig. Fremover blir det inntak som normalt, men forutsatt at det er en bensinmotor kan det være vakum i innsuget som gjør at kompresjonssteget gir mindre bremsing, men det burde gå opp i null i form av brems på innsuget. Jeg har ikke gjort noen matematiske beregninger på dette, men logikk skulle tilsi at det eneste som betyr noe her er utvekslingen på giret, og da velger jeg å la belastningen på motoren ligge i korrekt retning.

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått det så skal man ha 1.gir i oppoverbakke, og revers i nedoverbakke? Når det gjelder håndbrekket skal man kun bruke det når den står i fri? Altså at det ikke går ann å bruke håndbrekket om du setter bilen i gir?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...