Gå til innhold

Jesu oppstandelse

Anbefalte innlegg

Sjekk ut denne artikkelen angående påståtte Jesus-kopier før Ham: http://gotquestions.org/jesus-myth.html

En annen ting jeg synes indikerer at det heller er de andre "gudene" som har kopiert Jesus er at de er at de er født 25. desember. Egentlig er det ingenting som er spesielt med 25. desember siden vi ikke vet hvilken dato Jesus ble født. Skyter ikke bare disse konspirasjonsteoriene seg selv i foten ved å hevde sine "guder" ble født da? Beviser de ikke med dette at de bare har kopiert Jesus senere enn 300-tallet?, siden det ikke fantes noe spesielt religiøst med 25. desember før det. Og dette basert på misforståelsen at Jesus ble født 25. desember.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut denne artikkelen angående påståtte Jesus-kopier før Ham: http://gotquestions.org/jesus-myth.html

En annen ting jeg synes indikerer at det heller er de andre "gudene" som har kopiert Jesus er at de er at de er født 25. desember. Egentlig er det ingenting som er spesielt med 25. desember siden vi ikke vet hvilken dato Jesus ble født. Skyter ikke bare disse konspirasjonsteoriene seg selv i foten ved å hevde sine "guder" ble født da? Beviser de ikke med dette at de bare har kopiert Jesus senere enn 300-tallet?, siden det ikke fantes noe spesielt religiøst med 25. desember før det. Og dette basert på misforståelsen at Jesus ble født 25. desember.

Hvordan kan de herme etter Jesus hvis alle de nevnte gudene er ELDRE enn Jesus? Eneste grunnen til at man feirer Jesus fødsel på julaften den 24/25 desember er fordi det skulle være lettere for paganister å konvertere til kristendommen. Paganister har alltid sett på 25 desember som en høytid og feirer ulike tradisjoner den dagen. (Saturnalia, Solverv osv)

Som sagt er Jesus og kristendommen en dårlig kopi av andre religioner, guder og høytider.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

At Jesus Kristus gikk inn og overtokk plassen til alle verdens

falske guder og ofringer. Er vel ingen nyhet, Myagos

At du oppfatter dette bakvendt, kommer av at du ikke er omvendt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Alt du kommer med er svada. Har nå kommet fram til en konklusjon og bestemt at det er bortkasta tid å diskutere med deg. Du er uvillig til å føre en sikkelig samtale, du ignorerer det meste, er like sta som en halvdøv geit og nekter å lære enda empiriske bevis peker mot deg. Fundamentale kreasjonister er så virkelighetsfjerne og totalt blottet for fornuft at jeg får mer ut av å snakke med en vegg.

Det er ikke vi som snekrer kista til kristendommen, vi vil aldri klare å påføre like mye skade som det du og dine likesinnede trosvenner gjør... Fortsett med det du gjør!

Takk for meg.

(/rant over - måtte få sagt det.)

Lenke til kommentar

Fine innlegg, Myagos.

Jesus er den eneste religiøse lederen som har hevdet han var Gud og overbevist en stod del av verden at han var det! Noe han beviste med sin oppstandelse og mange mirakler! Ingen andre mennesker har påstått at de var Gud og overbevist mange om at de var det, de skjønte vel før de prøvde at ingen ville tro dem hvis ikke de kunne bevise det!

Jesus må nok se seg slått når det kommer til hvor mange han personlig overbeviste. Man har bl.a. TV, radioprogrammer og internett i dag, og fortsatt ingen mangel på lettlurte mennesker. Selv denne gjøken har nok langt flere tilhengere enn godeste Kristus hadde: http://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Luis_de_Jes%C3%BAs_Miranda.

Dessuten: List of people who have been considered deities

Jesus hadde "flaks". At han ble stor skyldes at sterke krefter har ønsket det. Litt som at Schwarzenegger ikke ville ha blitt verdenskjent om ikke noen hadde hatt tro på at en kroppsbygger med begredelig aksent kunne brukes med hell i filmer. Mange har altså benyttet Jesus som rollefigur, til sin fordel i høyst virkelige drama. Det er grunn til å tro at Jesus er mer fiksjon enn virkelighet.

Oppstandelsen slik den fremstilles fra kristent hold ser jeg altså ikke grunn til å feste lit til. Men fantastiske overlevelseshistorier har man flere av også i moderne tid. Og så har man dette interessante foredraget:

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Oppstandelsen slik den fremstilles fra kristent hold ser jeg altså ikke grunn til å feste lit til. Men fantastiske overlevelseshistorier har man flere av også i moderne tid. Og så har man dette interessante foredraget:

Oppstandelsen er ikke en overlevelseshistorie. Men foredraget er interessant.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Alt du kommer med er svada. Har nå kommet fram til en konklusjon og bestemt at det er bortkasta tid å diskutere med deg. Du er uvillig til å føre en sikkelig samtale, du ignorerer det meste, er like sta som en halvdøv geit og nekter å lære enda empiriske bevis peker mot deg. Fundamentale kreasjonister er så virkelighetsfjerne og totalt blottet for fornuft at jeg får mer ut av å snakke med en vegg.

Det er ikke vi som snekrer kista til kristendommen, vi vil aldri klare å påføre like mye skade som det du og dine likesinnede trosvenner gjør... Fortsett med det du gjør!

Takk for meg.

(/rant over - måtte få sagt det.)

Du må tåle å bli motsagt, Myagos

Lenke til kommentar

Stod virkelig Jesus opp fra døden etter han ble dødsdømt, korsfestet og drept? Hvordan er det mulig?, går det ikke imot alle naturlover?

Hvis, og bare hvis Jesus var den han sa han var. Ville det da vært noe problem for ham å ha et avslappet forhold til naturlover?

Endret av celebra
Lenke til kommentar

Stod virkelig Jesus opp fra døden etter han ble dødsdømt, korsfestet og drept? Hvordan er det mulig?, går det ikke imot alle naturlover?

Hvis, og bare hvis Jesus var den han sa han var. Ville det da vært noe problem for ham å ha et avslappet forhold til naturlover?

Rent personlig tror jeg du stiller dette spørsmålet fordi du ønsker at kristne skal komme og svare og så kan du si at det er storfeavføring og at kristentro er eventyr og diktning fra maktsyke mennesker. Du lurer vel egentlig ikke på dette gjør du vel??

Ehhh, du tar feil, jkrist er en kristen... Blodkristen nesten tror jeg.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ehhh, du tar feil, jkrist er en kristen... Blodkristen nesten tror jeg.

Jeg såg det, litt for sent bare. Jeg blir veldig glad hvis du fjerner quoten av det jeg har slettet fra innlegget mitt. Siden jeg har slettet det selv.

Og til Jkrist. Beklager på det sterkeste rabuleringen min. Neste gang skal jeg lese gjøre litt mer research før jeg griper etter kanonen og tillegger folk hensikter i øst og vest.

Lenke til kommentar

Er enig med Cyberfrog, veldig informative og fine innlegg Myagos :-)

Uheldigvis for Myagos så hjelper det ikke å vise til empiriske bevis når det gjelder IHS.

IHS vet allerede "sannheten", og småting som kalde harde fakta er bare utfordringer i så måte.

Tross alt er jo bibelen den eneste sannheten en kristen trenger å forholde seg til.

Fordelen med å argumentere for religion er at dersom man kunne opprettet en test for å påvise gud, og den viste seg å være negativ, så kan man jo lett avfeie dette med at "den allmektige gud valgte å ikke vise seg denne gangen" - han er jo tross alt omnipotent.

Lenke til kommentar

Men dersom Jesus er sannheten, og ikke bibelen, hvordan kan du stole på at bibelen stemmer? (ref. ditt eget sitat fra bibelen)

Hvem sier at bibelen stemmer i et og alt ? Hvorfor skulle den gjøre det ? Og hvilken relevans har det til hva Jesus Kristus er ?

Lenke til kommentar

Du siterer bibelen som påstår at Jesus er sannheten.

Ergo må bibelen være sann (på det punktet) i dine øyne fordi du selv tror at Jesus er sannheten. Men du sier at bibelen ikke i seg selv er sannheten.

Så hva er greia her? Dersom bibelen kun er delvis riktig, hvordan vet du hva som stemmer?

Lenke til kommentar

Ergo må bibelen være sann (på det punktet) i dine øyne fordi du selv tror at Jesus er sannheten. Men du sier at bibelen ikke i seg selv er sannheten.

Så hva er greia her? Dersom bibelen kun er delvis riktig, hvordan vet du hva som stemmer?

Bibelen er jo selvfølgelig alltid korrekt, utenom der hvor den er symbolsk (bestemmes ut i fra om påstanden kan motbevises eller ei)

Er det ikke det du mener IHS?

Lenke til kommentar

Men dersom Jesus er sannheten, og ikke bibelen, hvordan kan du stole på at bibelen stemmer? (ref. ditt eget sitat fra bibelen)

Hvem sier at bibelen stemmer i et og alt ? Hvorfor skulle den gjøre det ? Og hvilken relevans har det til hva Jesus Kristus er ?

Blir det samme som å spørre: Hva er riktig Ferrarien eller instruksjonboka ?

Ferrari-California-2009.jpg

Lenke til kommentar

Uten biblen ville ikke folk hørt om jesus. Så uansett om det som står der stemmer eller ikke så har den relevans.

Hva skjer med ferrarien om du ikke følger instruksjonboka da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...