Gå til innhold

Ny stasjonær PC - AMD fra Komplett.no vs. HP Pavilion i5

Anbefalte innlegg

Jeg driver stadig og kikker meg rundt etter en ny stasjonær PC som skal brukes til videoredigering, spill (ikke hardcore gaming) og diverse kontorarbeid/programmering. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg et oppsett med i5-750, men budsjettet er noe begrenset, så jeg kikker litt rundt på andre løsninger også

Først hadde jeg sett meg ut en Acer hos Lefdal med i5-750 og 8 GB RAM til 8000, men helst skulle jeg hatt noe som er noe rimeligere. Jeg forsøkte å ta utgangspunkt i Dinside April-PCn fra Komplett.no, som er et "AMD-bygge" med Athlon X4 630:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10425

Ved å fjerne skjermen fra oppsettet, bytte ut skjermkortet med et 9800GT skjermkort, bytte hovedkort til et med Firewire, øke til 4 GB Ram og bytte ut CPU med en Phenom II X4 955BE havnet jeg på rundt 6900 kroner ink. frakt.

Så ser jeg at Datakjeden har en HP Pavilion med i5-750 og 6GB RAM til ca. 7300:

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2909153;c:36161

Antar jeg kan hente ut denne i en av butikkene, og dermed spare frakten. Sistevnte blir altså 3-400 kroner dyrere, men med en kraftigere CPU, større HD og mer RAM (men dårligere grafikkort, Radeon HD 4650 ).

I utgangspunktet ser jeg for meg at det er verdt å legge i de ekstra pengene for den kraftigere Intel-løsningen, men som vanlig når det er "branded"-PCer så tenker jeg på hvor oppgraderbare disse er for framtiden. Kjøper jeg den fra Komplett kan jeg vel i framtiden smette inn et nytt standard moderkort om jeg mot formodning skulle ha behov for det. Jeg sier mot formodning, da det aktuelle moderkortet støtter opptil 16GB RAM og AMD X6-prosessorer. Når det gjelder boksen fra HP er jeg mer usikker. Antar det er plass til max 8GB RAM her, og moderkortet er sannsynligvis proprietært, og strømforsyningen er sikkert sånn akkurat passe stor til dagens konfigurasjon etc.

Hva ville dere kjøpt i min situasjon? Finnes det enda rimeligere løsninger der ute i samme ytelses-klasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ikke gått for HP pcen. Bare crap og ork med HP og tro meg jeg har erfaring. den er også dårlig i ytelse vil jeg tro i forhold til den andre.

Trenger du skjerm? Vist ikke sparer du mye på april pcen. Har et oppsett til 6,5k som funker bra (rundt 8k med skjerm):

Varenr.:592768

Ahead Nero 9 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

Støtsikker PC-eske

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

Cooler Master Elite 310 Sort/Orange

Silver Power SP-SS500 500W PSU

ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3

AMD Athlon II X4 630 AM3

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

MS MANUAL Win Home Premium 7 NO

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

Lagerstatus:1 stk. på lager

Lenke til kommentar

Hadde ikke gått for HP pcen. Bare crap og ork med HP og tro meg jeg har erfaring. den er også dårlig i ytelse vil jeg tro i forhold til den andre.

Trenger du skjerm? Vist ikke sparer du mye på april pcen. Har et oppsett til 6,5k som funker bra (rundt 8k med skjerm):

Støtsikker PC-eske

ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3

AMD Athlon II X4 630 AM3

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Garanti 3 år - Sende inn

Trenger ikke skjerm nei, men tastatur og mus må jeg ha (sønnen skal arve den gamle PCn min, men jeg har ekstra skjerm). Athlon II, er det kraftig nok, mon tro? Jeg hadde som nevnt et oppsett basert på Phenom II:

Støtsikker PC-eske

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, Socket-AM3

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Gainward GeForce 9800GT 1GB PhysX CUDA

Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP

Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler

Garanti 3 år - Sende inn

Er vel dårligere motherboard og grafikkort enn i ditt oppsett, antar jeg, men dette oppsettet kommer seg på 6646 + frakt, med crappy tastatur og mus (antar jeg, siden det koster 149 tilsammen :-).

Takk for tipset angående HP, skal ihvertfall styre unna det merket.

Lenke til kommentar

Vist du ser på den jeg tok med så er det to PCI-E kontakter. Jeg tenkte at vist du skulle oppgradere senere med et ekstra skjermkort er det kjekt og slippe å oppgradere HK samtidig. Det er ikke et must bare for og si det sånn, men 700 kroner spart vist du en gang finner ut av at du skal ha et til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...