Gå til innhold

Oppgraderbar stasjonær og skjerm til bildebeh./tungregning/litt spill, stillegående, max 15000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe ny stasjonær og skjerm. PCen skal brukes til:

bildebehandling (Adobe Photoshop evt. Lightroom)

tungregning og grafisk fremstilling (Athena)

litt spilling (mest strategispill, Civilization etc.)

 

Jeg kan ikke så mye selv, men jeg har en kamerat som kan hjelpe meg å sette sammen PCen for meg, så jeg trenger ikke nødvendigvis å bestille en pakkeløsning. Jeg vil helst ha en PC som er så oppgraderbar som mulig, så kan gjerne overdimensjonere strømforsyning og kabinett om det er lurt. :p Vil ha en god skjem. :)

 

Forslag skjerm: DELL U2410 http://www.dustinhome.no/pd_5010330369.aspx

 

Forslag stasjonær:

 

kabinett: Fractal Design Define R2 Black Pearl (vil gjerne ha en stillegående PC)

kjøling: noe stillegående..

Strømforsyning: Jeg vet ikke hvor mange watt jeg trenger, men vil gjerne ha PCen oppgraderbar.

Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 Socket-1366

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 - Er det verdt å investere i i7-930, eller er i5 bra nok?

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 - Jeg er usikker på hvor mye minne jeg trenger, vil heller kjøpe det jeg behøver og oppgradere etterhvert.

Grafikk: Trenger jeg eget grafikk-kort?

Harddisk: Lurer på om jeg bør ha SSD? Er det verdt pengene til mitt bruk? Evt en liten rask (min 7200rpm) disk til operativsystem. Trenger også helst 1 Tb til lagring.

Må ha kortleser og DVD-brenner.

Mus og tastatur er ikke nødvendig, men om noen har forslag til ergonomisk godt tastatur/mus setter jeg pris på det. Sliter litt med musearm...

Trenger operativsystem, Win 7 ultimate evt. pro.

Trådløst nettverkskort hadde vært fint. :)

 

Jeg har sett på oppsett på komplett.no, men er usikker på om jeg trenger alt som er inkludert der. http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10397

 

Max pris 15 000 inkludert skjerm, men håper å komme under det.

Endret av Mitza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden at du skal bruke datamaskinen til bilde redigering anbefaler jeg å kjøpe AMD prosessor. De nyeste AMD prosessorene er bedre enn de nyeste Intel prosessorene i både ytelse og pris.

 

Når det gjelder hovedkort så liker jeg ASUS sine.

 

Du burde ha minst 3 gb ram, siden de nye hovedkortene støtter DD3 ram som er det raskeste typen du får nå, anbefaler jeg deg å kjøpe to DD3 ramer selv om det koster 100kr mer. Grafikkkort anbefaler jeg ati sine kort som jeg synes har best bildekvalitet.

 

Siden at du ville ha en bra PSU, anbefaler jeg deg Cooler master sine.

 

Ikke vits å betale mye for eleganse, derfor burde du kjøpe en bra og kjølig kabinett fra Cooler.

 

Du burde ha ganske mye harddisk plass når du jobber med bilderedigering derfor bør du kjøpe to harddisker med 500gb plass.

 

Jeg ville ha kjøpt en grei DvD brenner fra Samsung.

 

Når du holder på med bilderedigering er det fint å ha to middel store skjermer, når du bruker to skjermer med Windows kan du gjøre desktopen større. Se på bilde:

 

dualmonitor_07.jpg

 

Jeg tenkte det ville være smart og ha en ekstern minnekortleser, som du kan ta med deg overalt.

 

 

Anbefaler dette:

AMD ATHLON II X4 630; Pris 800kr

ASUS M4A78T-E; Pris 1000kr

Kingston ValueRAM DDR3 PC10600 1333MHz 2GB; Pris for to 800kr

XFX HD 5770 1GB; Pris 1500kr

Cooler Master Silent Pro 700W;Pris 900kr

Cooler Master Dominator; Pris 600kr

Western Digital Scorpio Blue 500GB SATA2; Pris for to 1300

Samsung SH-S223L/RSMN;Pris 300kr

Samsung SyncMaster P2050; Pris for to 2800

König Cardreader 45-I-1 +SDHC; Pris 120kr

 

Tilsammen koster datamaskinen da 10120kr og da får du mye for pengene. :thumbup:

Endret av Tapped
Lenke til kommentar

 

Western Digital Scorpio Blue 500GB SATA2; Pris for to 1300

 

 

Dette er vel en 2.5" disk?Mye bedre å gå for fex 2 x Samsung F3 1TB til ca 650kr pr stk( Raid 1 for datasikkerhet?)

Samt en SSD for OS og programmer,litt usikker på størrelsen til programmene du skal bruke,men,en Intel 80gb ssd burde holde. (Ca pris 1700)

 

Her er et lite utkast,med grafikk på hovedkortet,Civ 1-3 burde gå fint..

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=790494

Er kansje litt billigere på dustin,siden du allerede handler skjerm der.(Har samme skjermen,meget fornøgd)

 

Edit:1GB lagring er ikkje mye i disse dager + handleliste komplett.no

Endret av Koss1
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill. :)

 

Satte opp dette fra Dustin:

DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT TCO-03 (4099kr) - fant ikke den skjermen Tapped anbefalte, lurer på om jeg evt skal kjøpe 2 x 22"

AMD ATHLON II X4 630 2.8GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX (789kr) - kan gjerne gå for AMD om det gir like god ytelse. Er usikker på hva som er viktige egenskaper for bildebehandling og tungregning; antall kjerner, frekvens??

ASUS M4A78T-E 790GX AM3 ATX (939kr)

2 x KINGSTON 2GB KIT DDR3 - KVR1333D3E9S/2G (totalt 1178kr)

COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 700W (869kr) - kostet bare en 50kr ekstra for 700W vs 600W, tenkte kanskje det kunne vere bra dersom jeg vil oppgradere senere?

COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK (569kr) - passer hovedkortet i denne?

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA (179kr)

INTEL X25-M 80GB 2.5" SATA/300 MLC 34NM (1 690kr) - litt usikker på om jeg skal ta meg råd til SSD :p Jeg synes imidlertid totalt 1TB er litt i minste laget. Kan evt kjøpe flere HD senere.

DELTACO RAM FOR 2.5# HDD I 3.5# PLATS (49kr)

2 x SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB (totalt 1298kr)

 

Totalt 11758kr med frakt fra Dustin (er student og får kanskje rabatt)

 

Trenger nettverkskort og minnekortleser (edit)

 

Samt en SSD for OS og programmer,litt usikker på størrelsen til programmene du skal bruke,men,en Intel 80gb ssd burde holde. (Ca pris 1700)

Her er et lite utkast,med grafikk på hovedkortet,Civ 1-3 burde gå fint..

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=790494

Er kansje litt billigere på dustin,siden du allerede handler skjerm der.(Har samme skjermen,meget fornøgd)

 

Koss1, fikk ikke linken til komplett.no til å virke. Må jeg være registrert for å se handlelisten du satte opp?

Jeg kan gjerne droppe grafikk kort for å spare litt penger. :p

 

Photoshop CS4 extended og Lightroom krever minimum:

1.8GHz eller raskere processor, Win XP/Vista/7, 1GB RAM, 2GB HD (ved installasjon), 1,280x800 anbefalt oppløsning med 16-bit videokort, grafikkstøtte for Shader Model 3.0 og OpenGL 2.0

 

Athena (ifeffit) krever ikke stor diskplass, men jeg har problemer med ytelsen (programmet henger, lang responstid etc) når jeg kjører programmet på Dell Vostro 1700 bærbare med disse spesifikasjoner:

Prosessor Intel® Core2 Duo CPU T7250 @ 2.00GHz, 2GB RAM, NVIDIA GeForce 8400M GS, 49GB ledig HD, Win Vista 32 bit.

Endret av Mitza
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill. :)

 

Satte opp dette fra Dustin:

DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT TCO-03 (4099kr) - fant ikke den skjermen Tapped anbefalte, lurer på om jeg evt skal kjøpe 2 x 22"

AMD ATHLON II X4 630 2.8GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX (789kr) - kan gjerne gå for AMD om det gir like god ytelse. Er usikker på hva som er viktige egenskaper for bildebehandling og tungregning; antall kjerner, frekvens??

ASUS M4A78T-E 790GX AM3 ATX (939kr)

2 x KINGSTON 2GB KIT DDR3 - KVR1333D3E9S/2G (totalt 1178kr)

COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 700W (869kr) - kostet bare en 50kr ekstra for 700W vs 600W, tenkte kanskje det kunne vere bra dersom jeg vil oppgradere senere?

COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK (569kr) - passer hovedkortet i denne?

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA (179kr)

INTEL X25-M 80GB 2.5" SATA/300 MLC 34NM (1 690kr) - litt usikker på om jeg skal ta meg råd til SSD :p Jeg synes imidlertid totalt 1TB er litt i minste laget. Kan evt kjøpe flere HD senere.

DELTACO RAM FOR 2.5# HDD I 3.5# PLATS (49kr)

2 x SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB (totalt 1298kr)

 

Totalt 11758kr med frakt fra Dustin (er student og får kanskje rabatt)

 

Trenger nettverkskort og minnekortleser (edit)

 

Samt en SSD for OS og programmer,litt usikker på størrelsen til programmene du skal bruke,men,en Intel 80gb ssd burde holde. (Ca pris 1700)

Her er et lite utkast,med grafikk på hovedkortet,Civ 1-3 burde gå fint..

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=790494

Er kansje litt billigere på dustin,siden du allerede handler skjerm der.(Har samme skjermen,meget fornøgd)

 

Koss1, fikk ikke linken til komplett.no til å virke. Må jeg være registrert for å se handlelisten du satte opp?

Jeg kan gjerne droppe grafikk kort for å spare litt penger. :p

 

Photoshop CS4 extended og Lightroom krever minimum:

1.8GHz eller raskere processor, Win XP/Vista/7, 1GB RAM, 2GB HD (ved installasjon), 1,280x800 anbefalt oppløsning med 16-bit videokort, grafikkstøtte for Shader Model 3.0 og OpenGL 2.0

 

Athena (ifeffit) krever ikke stor diskplass, men jeg har problemer med ytelsen (programmet henger, lang responstid etc) når jeg kjører programmet på Dell Vostro 1700 bærbare med disse spesifikasjoner:

Prosessor Intel® Core2 Duo CPU T7250 @ 2.00GHz, 2GB RAM, NVIDIA GeForce 8400M GS, 49GB ledig HD, Win Vista 32 bit.

 

Du burde ikke droppe grafikkort, siden at de ny redigerings programmene

krever Shader 3 model og OpenGL3.0.

Selv om du kjøper deg en bra skjerm så må du ha et grafikkkort som støtter HD, Shader 3 Model, OpenGL 3.0 og Directx 11 for å få best bildekvalitet.

 

Og når det gjelder CPU så er det både frekvens og kjerner som spiller inn.

AMD har de billigste prosessorene på markedet, den dyreste er for 1500.

Intel sin dyreste er 5000. Det er bare de dyreste av Intel som slår AMD, men har du lyst til å betale 5000 kr for en intel kan du gjerne gjøre det.

Itillegg koster hovedkortet som støtter Intel, mer.

Jeg bruker AMD og elsker den.

Jeg har Photoshop, 3ds max, masse spill som Crysis, CS source og Call of Duty modern warfare 2. Jeg har aldri opplevd at datamaskinen har hengt seg opp og jeg bruker datamaskinen min 3 - 4 timer om dagen.

 

Jeg ser du har glemt å ta med operativsystem i handlelisten din, Windows 7

Ultimate koster 2000 og Windows Pro koster 1700. Jeg har Windows 7 Ultimate og har aldri prøvd Pro versjonen, men jeg elsker hvor rask Windows 7 er til filbehandling, jeg kan overføre 15gb på 10 min.

Endret av Tapped
Lenke til kommentar

Ang skjerm så vil jeg anbefale den Dell'en,bør ikkje gå for 22" i 1920*1080,da det er stor forkjell på arbeidsflate fra det til 24" med 1920*1200. (Har Dell 24" og Benq 22",og regelrett hater benq'en :) )

 

Hovedkort: http://www.dustinhome.no/pd_5010330567.aspx har HD 4200 integrert.(Shader Model 4.1,OpenGL 3.2 support,DX10.1) Hk koster 689,så om det integrerte ikke holder mål,så er det ingen penger tapt.

 

Skjermkort:DHD 5770 kan vere et godt valg om du vil spille det nye Civ som kommer Til bilderedigering må noen andre svare på hva som er bra til hva.

 

Minne:Ser du har valgt 2x1gb kit,velg heller et 2x2gb kit,så har du ledige slots til neste oppgradering.

 

PSU:Har ingen erfaringer med Cooler Master,kjører kun Corsair selv på 4 pc'er.Er vel smak og behag.(VX 450watt på server/mediesenter med [email protected],8disker+1 ssd,ATI Radeon 5670, så gå heller for en lydløs med kansje mindre max effekt,enn en "billigere og større" , spesielt om støy er viktig)

 

OS:Ingen vits i å gå for Ultimate medmindre du trenger den "XP-modus", samt kjøp en OEM lisens istedenfor full.( 975 kr for Pro vs 1375) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=500040

 

Edit. Ang SSD,er igrunnen ingenting å stusse i,har ssd til os i 3 av mine maskiner,og kan aldri tenke meg å gå tilbake til snurredisk..Om pris er et tema,kan en gå for den 40gb til Intel,kun til OS.Men,ville gått for Intel 80. (Har 2*64 Kingston Gen 1,og en Corsair P128 selv.)

Endret av Koss1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...