Gå til innhold

Familie økonomi - Skatteklasse 1E vs 2

Parafan

Anbefalte innlegg

Hvordan kvalifiserer man til skatteklasse 2?

Sitter å ser over selvangivelsen til mine foreldre som ikke har så veldig stor peiling på dette med skatteklasse. Min mor, tjente 590 000 mens min far tjente 40 000. Dette er fordi han er 50% ufør, og uten jobb. De skatter begge i skatteklasse 1E.

Jeg har lest litt rundt, og funnet ut av familier i denne situasjonen kommer bedre ut i skatteklasse 2? Ettersom at ektefellene får slått sammen sin inntekt (590' + 40'), og slått sammen personfradrag og minstefradrag? 40800 + 40800 + 70350 (max) + 31800(min). Mens toppskatt forblir det samme 441 000 for 2009 ca? På denne måten vil min mor få mer fradrag mens min far får utnyttet det han ikke strekker til? (Noen rett meg om jeg tar feil)

Jeg klarer ikke å finne ut hvordan man kvalifiserer seg til denne klassen. Det virker som det er bare småbarns familier med barn under 18 år som gjør det? Mens noen plasser står at det er unntak dersom ene ektefellen ikke jobber? eller har veldig lav inntekt etc? Har også lest at skattetaten velger automatisk det skatteklasse som passer best for ektefeller... men det må jo være tull eller?

Endret av Parafan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil jo tro at dine foreldre kvalifiserer til skatteklasse 2.

"Foreldre som er alene om omsorgen for barn og forsørger i ekteskap hvor den andre parten tjener svært lite, er eksempler på personer som i skattesystemet betraktes å ha forsørgelsesbyrde." Har de barn under 18 år, burde de klasifisere her?

http://www.dinside.no/284379/slik-virker-skatteklasse-2

Jo, men det høres ut som barn under 18år er et kriterie? Yngste barn i huset er nå 19 år. Mister de retten til skatteklasse 2 pågrunn av det?

Lenke til kommentar

Vil jo tro at dine foreldre kvalifiserer til skatteklasse 2.

"Foreldre som er alene om omsorgen for barn og forsørger i ekteskap hvor den andre parten tjener svært lite, er eksempler på personer som i skattesystemet betraktes å ha forsørgelsesbyrde." Har de barn under 18 år, burde de klasifisere her?

http://www.dinside.n...-skatteklasse-2

Jo, men det høres ut som barn under 18år er et kriterie? Yngste barn i huset er nå 19 år. Mister de retten til skatteklasse 2 pågrunn av det?

Jeg vil tro at 40.000 kvalifiserer som at "den andre parten tjener svært lite", uten å vite konkret hvor grensa går...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...