Vizla Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det krever en stor mengde penger, men ikke så mye som du antar her. Vi drar i gang og bygger ut alle strekninger omtrent samtidlig, resultate blir at det ikke vil ta flere år men at vi sannsynligvis har oppgradert over et ikke for stort tidsrom. Bare strekningen Etterstad - Eidsvoll alene kostet 5 milliarder kroner. Mao. vi prater i størrelse av billion+. Jo, det vil ramme den norske krone, husk at det ikke er jernbanen alene som krever penger i dette landet. Men "behovet" er der, ergo det vil lønne seg om noen faktisk gidder. Det er en grunn til at noen leverandører får en god del profit. Det går ikke på om noen gidder, det går på kostnad. Nå den dag i dag har et par selskaper blitt så store at de kontinuerlig kan bygge ut, men det har tatt lang tid å komme seg dit. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Men som en artig løsning - hos Aftenposten og Dagbladet blant annet, leser jeg at planen for å løse dette er: Innstille flere tog - altså ferre tog som er plnlagt å gå....I England kalles det vel Reduced service. Utsette planlagte prosjekter Nå - jeg er ikke akkurat kjent med tilstanden i nasjonen, men min første tanke er jo - hvis mange skal ta tog, og man setter inn ferre tog for å begrense antall forsinkelser, vil ikke det: 1. Utsette de tog som går for unaturlig mengde passasjerer 2. øke biltrafikken katastrofalt 3. Utsette problemet 4. Statistisk sett gjøre ting penere ved rett og slett ungå at antall fallgroper (les: tog som går og kan få feil) Syns dette virker egentlig som er billig løsning, og bedre kunne vært sagt; vi greier ikke løse problemet....og utredninger (som som regel tar år) må til? Dummeste spøken var jo at de ikke evner å jobbe fortere i Oslo? - Minnes jeg rett har både Flytoget, NSB og transportørene sagt ja til å stenge ned Oslotunnelen for en sommer feks, slik at en kunne jobbe i fred? *sukk* inkompetanse lang vei - glad jeg har Ruter og 10 busser i timen hjem i Rushen med noen min forsinkelse i værste fall (som hovedsak) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Vizla: http://kart.gulesider.no/m/pTrtV Jeg sier ikke mye mer. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 For min del har NSB gjort en vesentlig bedre jobb i dag enn bussen. Har ingenting å klage på ang. NSB akkurat nå bortsett fra at det var en bedre ordning med en fast arbeider i kantinevognen enn av konduktøren går til og fra. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Vizla: http://kart.gulesider.no/m/pTrtV Jeg sier ikke mye mer. Vær nå snill, jeg har ikke sagt at man ikke kan bygge ut over flere tiår. Du pratet om over natta/et par år. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Jeg syns Ruter gjør mye fra for tia ihvertfall. Endret 6. april 2010 av Bjarnemann Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Vizla: Unnskyld for ufin debatt teknikk, men litt av poenget er der. Vis det kostet 5 milliarder, hvorfor kostet det for mye? 5 milliarder er ikke store penger, og spørsmålet er egentlig hva pengene ble brukt på. Vis de måtte sprenger seg i vei igjennom og grave, for å ikke snakke om å kjøpe jord mens de først var i gang tenker jeg det var mye tøv. Men vis vi skal fornye over "natta", altså prøve over en litt kortere tidsperiode(prøve å bli ferdig for 2 år har gått) tror jeg vi kan klare å gjøre mye. Vi har allerede sprengt en del, litt av kostnaden å gjøre forarbeidet vil gå bort. Vi kan om vi vil, penger er det egentlig nok av. Tror jeg sier unnskyld for å bruke et så svakt utrykk som jeg gjorde. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Vizla: Unnskyld for ufin debatt teknikk, men litt av poenget er der. Vis det kostet 5 milliarder, hvorfor kostet det for mye? 5 milliarder er ikke store penger, og spørsmålet er egentlig hva pengene ble brukt på. Vis de måtte sprenger seg i vei igjennom og grave, for å ikke snakke om å kjøpe jord mens de først var i gang tenker jeg det var mye tøv. 5 millarder var ikke inklusive den notoriske tunnelen de slet så lenge med, er det inkludert var kostnaden 9 milliarder+ hvis jeg husker rett. Det er ikke mye i seg selv, men hvis du ganger det med antall km spor vi har her i landet blir det fort veldig, veldig mye penger. Ergo hvorfor jeg sier at det ikke kan gjøres over et kort tidsrom, pengene som kreves fra oljefondet er for mye. Jord kjøpte de nok ikke så mye av, men grus og stein måtte legges, akuratt som man må de fleste andre steder i landet da det er essensielt for stabilitet til sporet. Endret 7. april 2010 av Vizla Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Hmmmm, så hvor mye antar du å "erstatte" hele vil koste? Edit: skrifeleif Endret 7. april 2010 av del_diablo Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Estimatet mitt på 1 billion var litt vell optimistisk. For at nettet skal bli oppgradert til samme standard som Oslo-Eidsvoll vil det kreve ca et statsbudsjett (2008) på 750 milliarder kroner. Her har jeg selvfølgelig ikke tatt høyde for at det på noen strekninger ikke trengs like omfattende arbeid, og likeså andre veien at det kansje er strekninger som krever ekstra mye arbeid. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvilken tilstand er Oslo-Eidsvoll da i? Hvor oppdatert? Og finnes det nye nyere teknologi på banen? Dette begynner å virke ganske tvilsomt, vis det er så dyrt hvordan kan noen andre en virkelig små land ha rå til å ha en moderne jernbane? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvilken tilstand er Oslo-Eidsvoll da i? Hvor oppdatert? Og finnes det nye nyere teknologi på banen? Dette begynner å virke ganske tvilsomt, vis det er så dyrt hvordan kan noen andre en virkelig små land ha rå til å ha en moderne jernbane? Også kjent som gardemobanen er jo veldig bra. Flytoget går jo så det suser. Dette er jo eksemplet på hvordan det skal gjøres, banen er 64 kilometer og ble bygget på 5 år. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Hvilken tilstand er Oslo-Eidsvoll da i? Hvor oppdatert? Og finnes det nye nyere teknologi på banen? Dette begynner å virke ganske tvilsomt, vis det er så dyrt hvordan kan noen andre en virkelig små land ha rå til å ha en moderne jernbane? Den beste strekningen i Norge så vidt jeg kjenner til. Flere grunner. Jevnlig god insprøytning av penger til jernbanen, riktig valg av materiale tidlig (Underlag/fundament) så kostnader ble sterkt redusert ved oppgradering til nye spor, og vesentlig større kundebase. Endret 8. april 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) For at nettet skal bli oppgradert til samme standard som Oslo-Eidsvoll vil det kreve ca et statsbudsjett (...) Omtrent det samme som Bergensbanen i sin tid kostet, med andre ord... Endret 8. april 2010 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå