Gå til innhold

Hva er galt med NSB/Jernbaneverket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemene jeg snakker om kommer som sagt fra områder med både 2, 3 og 4 paralelle skinner.

 

Togene som står som jeg snakker om er av den gamle typen, som fungerer (jeg har sett dem i drift), men langt fra hver gang man hadde trengt dem.

 

At de endelig har begynt å gjøre noe med det er bra, men nye high-tec tog med lave driftskostnader og høy pålitelighet har jeg hørt flere ganger før ;)

Lenke til kommentar

1. Togene går til riktig tid

2. farvel til høyfartstog.............

 

Det kunne sikkert ha fungert, meg jeg har ikke troa.

Farvel til "høyhastighetstog" vil jeg nå ikke si. Staten ville da fortsatt gitt bevilninger til utbygging på de viktigste strekninger. Men noe ala. Japan eller Tyskland med monorails/maglev vil vi nok ikke se i Norge på et halvt århundre.

 

Og privatisering er IKKE løsningen. Man ser eksempler over hele Europa. Punktligheten for tog gikk ned i England. Bussene i Sverige ble "smutsigare".

Fokus på sikkerhet må vike til fordel for profitt.

Jeg har ikke lyst til å reise med tog fra Connex / Veolia.

Det kommer helt ann på hvordan det gjennomføres, og hvordan folk flest forholder seg til det. Får du flere aktører på markedet vil priser presses, komfort økes, punktlighet økes mm. Hvis folk er bevisste på dette ser jeg ikke hvordan det kan bli værre en hva det er for øyeblikket.

Men skal sies, husker jeg rett så kan hvertfall ikke busser/trikker/t-baner i hovedstaden drives med overskudd pga. befolkningstallet er for lavt i forhold til geografisk område, så statlig årlig bevilning er nok noe som kreves. Dog er Flytoget noe å gå etter skal det ikke være et altfor stort problem å få overskudd med god komfort, punktlighet og service da det selskapet siden det startet opp har sløst bort mye penger på diverse unødige ting.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

 

Noen påstod at NSB har for mange tog.

Jeg vet ikke hvilken verden du lever i... Du har sett et tog som står stille kanskje så lenge som et halvt minutt, og så tror du at NSB ikke har bruk for det?

Jeg kan fortelle at NSB har alt for få tog. Rutene er lagt opp med tanke på at ingen av dem skal gå i stykker. Går ett tog i stykker, må de turene som toget

burde ha kjørt innstilles.

 

 

Jeg vet ikke hvor i landet du befinner deg. Jeg vet heller ikke hvor ofte du benytter deg av jernbanen eller nsb sine tjenester. I rogaland hvor jeg kommer fra er det iallefall reserve tog. Dette vet jeg blant annet fordi dette toget blir brukt når noen tåg går i stykker. De 2 reserve togene som befinner seg i rogaland, blir også brukt i strekningen til og med kristiansand hvis dette skulle være nødvendig.

 

Det er veldig besynderlig at du utifra din lokalkunnskap vet at det ikke eksiterer reservetog i hele dette landet. Dette er egentlig noe alle burde klare og tenke seg til. Bare tenk hvordan det ville vært når et av togene hadde sviktet. Altså da ikke sviktet med bemmaningen men teknisk. Jo uten reserve tog kunne du risikere at rutene toget skulle kjørt hadde vært innstilt i ukesvis...

 

 

Og til alle som skal legge skylden på politikerene, skjerp dere alt løses ikke med mer penger. Nsb og jernbaneverket må effektivisere middlene de har fått tildelt, holder det ikke me effektivisering må de selv kreve mer penger. Det og skyve alle problemer over på storebror er helt feil. Bare se i stavanger, jo de er bygget et helt nytt dobbeltspor og et helt nytt signalsystem. Dette signalsystemer kostet ekstreme summer og sette opp. Men dette var ikke et system som ble eller kunne godkjennes av jernbaneverket.

Endret av dlarah
Lenke til kommentar

Her i Oslo er det ihvertfall altfor få reservetog. Jeg sier ikke at det bare er politkerne sin feil, men at skylden for det elendige tilbudet klanskje bør deles mellom NSB, Jernbaneverket og politkerne. Når NSB gjør dumme beslutninger eller ikke klarer å informere kundene sine på en skikkelig måte, så er det deres feil. Når Jernbaneverket ikke klarer å få skinnene eller signalsystemet til å virke er det deres feil.

 

Men når hverken NSB eller Jernbaneverket har nok ressurser til å opprettholde en nødvendig standard på skinnegang eller signalsystem, eller ikke har råd til å ansette nok personale eller råd til å drifte et nødvendig antall tog er det et spørsmål om midler. Dette er politikerne sin feil.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg strekninger med både 2 og 4 skinner i samme retning, vi snakker 3-4 timer mellom tågene i noen retning.

Altså, hvem som helst er velkommen til å forklare hvorfor det ikke går noen tog på 3-4 timer på en nevnt strekke, med dobbelt-spor, og plasser med 3-4 spor der andre tog kan kjøre forbi, som står helt ubrukte i flere timer. På denne strekken går det gjerne 4-5 tog i timen, om ikke mer. Vi snakker altså minst 15 tog som er forsinket/innstillt på denne tiden.

Da går jeg ut i fra at det er Osloområdet vi snakker om? Selv om det er enkelte strekninger der det er opptil 4 skinner er kapasiteten mer eller mindre sprengt, Oslotunnellen er fremdeles bare tosporet og det setter en stopper for hvor mange tog som kan gå igjennom denne flaksehalsen per døgn, dessuten er den så slitt også så de har ikke lov til å bruke full kapasitet. Det blir forhåpentligvis bedret i sommer.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

På å svare på det med reservetog, så vet jeg at det ikke er å oppdrive. Hvertfall når det er snakk om midtnorge og nordover. NSB har for lite tog, og de togene som står inne som "reserve" er mange tog som må utføres forskjellige ting på, f.eks vedlikehold.

NSB har kuttet ned på tog, fordi det ikke lønner seg rett og slett ikke å ha tog stående inne som reserve.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg strekninger med både 2 og 4 skinner i samme retning, vi snakker 3-4 timer mellom tågene i noen retning.

Altså, hvem som helst er velkommen til å forklare hvorfor det ikke går noen tog på 3-4 timer på en nevnt strekke, med dobbelt-spor, og plasser med 3-4 spor der andre tog kan kjøre forbi, som står helt ubrukte i flere timer. På denne strekken går det gjerne 4-5 tog i timen, om ikke mer. Vi snakker altså minst 15 tog som er forsinket/innstillt på denne tiden.

Da går jeg ut i fra at det er Osloområdet vi snakker om? Selv om det er enkelte strekninger der det er opptil 4 skinner er kapasiteten mer eller mindre sprengt, Oslotunnellen er fremdeles bare tosporet og det setter en stopper for hvor mange tog som kan gå igjennom denne flaksehalsen per døgn, dessuten er den så slitt også så de har ikke lov til å bruke full kapasitet. Det blir forhåpentligvis bedret i sommer.

Feil side av oslo. Dessuten forklarer ikke dette hvorfor flere strekker, f.eks ski-oslo eller lillestrøm-oslo blir ekstremt forsinket, og det ikke går tog på mange timer, selv ikke de togene som bare skal til oslo.

Lenke til kommentar

De fleste togene blir forsinket pga av signalfeiler, kjøreledninger som detter ned osv. Oslo-Ski er vel en av de absolutt mest trafikkerte strekningene i Norge siden det også fraktes mye gods her, så man har neppe mye å gå på her. Men du mener altså at man skal sette inn enda fler tog på disse strekningene som har et signalanlegg som knapt fungerer? Skrekk og gru, da tror jeg togulykker hadde blitt vanlig nytt.

 

Får trøste deg med at nettopp Follobanen er i oppstartsfasen, med en mulig ny rekord lang tunnel som vil øke kapasiteten stort.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å svare på et innlegg du ignorerer? :roll:

 

DET GÅR IKKE TOG PÅ MANGE TIMER. Tydelig nok for deg?

Har flere ganger måttet vente i over en time på et forsinket tog, og sporene har stått ubrukte hele tiden.

 

Greit nok at signalanlegget har problemer ved stasjon x, men å sende ett og ett tog gjennom hadde vel ikke vært døden, de har vel andre former for kommunikasjon?

Lenke til kommentar

DET GÅR IKKE TOG PÅ MANGE TIMER. Tydelig nok for deg?

Har flere ganger måttet vente i over en time på et forsinket tog, og sporene har stått ubrukte hele tiden.

Ingen grunn til å bli nesevis. Du spurte hvorfor det skjer forsinkelser, da går jeg ut i fra at du mener forsinkelser på over 15 minutter som i de fleste tilfeller skylles feil eller rettere sagt slitasjer på alt mulig. Stopper et tog blir det forsinkelser på andre og da forflyttes hele rutetidsystemet.

 

Greit nok at signalanlegget har problemer ved stasjon x, men å sende ett og ett tog gjennom hadde vel ikke vært døden, de har vel andre former for kommunikasjon?

Dette blir styrt fra et sted. Togtrafikken i hele Norge sto jo stille i fjor da en ledning til sentralen i Oslo ble skadet i en brann. For noen dager siden skjedde noe lignende da kommunikasjonssytemet brøt sammen. Systemet er med andre ord ekstremt sårbart og utdater.

 

Og hvorfor det tok timer mellom togene fra Ski til Oslo aner jeg ikke, det kan muligens ha vært feil? Ser på rutetabellen nå at det vanligvis går rundt 3 tog i timen på denne strekningen.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

DET GÅR IKKE TOG PÅ MANGE TIMER. Tydelig nok for deg?

Har flere ganger måttet vente i over en time på et forsinket tog, og sporene har stått ubrukte hele tiden.

 

Greit nok at signalanlegget har problemer ved stasjon x, men å sende ett og ett tog gjennom hadde vel ikke vært døden, de har vel andre former for kommunikasjon?

Du må ha hatt ekstremt uflaks. Jeg tar tog mellom Ski og Oslo hver dag hele uka, og det er virkelig skjelden at det er større forsinkelse. Jeg tar tog innover mellom halv sju og halv ni, og tilbake mellom tre og halv seks.

 

En ting jeg har lagt merke til, er at for endel mennesker så er 50 presise avganger glemt av én 10 minutters forsinkelse. Det er normalt, men ikke noe fruktbart utgangspunkt for å finne realistiske løsninger.

 

Selvfølgelig har de andre former for kommunikasjon enn signalanlegget, og det bruker de også. Kan det ha vært i forbindelse med det løpske vognsettet fra Alna til fjorden at det tok over en time? Det var jo også en temmelig spesiell situasjon. På hver vår stasjon ser ting håpløst amatørmessig ut, men det er ingen isolerte øyer i jernbanesystemet, nesten ALT skal gjennom et begrenset sett med linjer inn mot/ut av Oslo.

 

Å late som det finnes en enkel løsning som kan settes ut i livet og gi full effekt på et par år er optimistisk, men neppe særlig realistisk.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt positivt overasket om jeg hadde gått en hel uke uten forsinkelser, det tror jeg aldri har skjedd på den strekken når jeg har tatt den. Det går tre lokaltog i timen + evt rushtrafikk, + 1-2 tog fra moss, og et tog fra halden/gøteborg + diverse godstog, kanskje et annenhver time?

 

EDIT: Jeg har aldri spurt hvorfor tog blir forsinket, jeg har spurt hvorfor det ikke går tog på en rimelig tettpakket strekke på flere timer.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Er selv mektig irritert over hvordan NSB fungerer i dag. Tog som ikke kommer, tog som er for sene, dårlig informasjon. Det er rett og slett for dårlig.

 

Syns folk skal joine gruppa mi på Facebook :p:thumbup:http://www.facebook.com/?sk=2361831622#!/group.php?gid=104445502928290

Om noen skulle bli pisket offentlig burde det være Jens Stoltenberg som fakisk er den øverste ansvarlige for kaoset vi har idag. Han skyver foran seg en fullstendig inkompetent lærer som samferdselsminister som ikke aner hvordan hun skal angripe et system av ukultur og underfinansiering.

 

-Hvordan tror du det går når politikerne kun bevilger penger til å bytte ut halvparten av signalanlegget på en sentral stasjon som Skøyen?

-Hvordan tror du det går når man år etter år må starte og stoppe utbyggingen av dobbeltspor på de mest traffikerte strekningene i Norge fordi man ikke vil bevilge alle pengene med en gang?

-Hvordan tror du det går når politikere fantaserer om høyhastighetsbane, men ikke klarer å bevilge nok penger til engang å holde tjenesten på 60-tallsnivå?

-Hvordan tror du det går når politikere bruker mange tiltak for å tvinge folk til å reise kollektivt uten å gi NSB nok midler til å ta unna den økte trafikken?

Lenke til kommentar
Farvel til "høyhastighetstog" vil jeg nå ikke si. Staten ville da fortsatt gitt bevilninger til utbygging på de viktigste strekninger. Men noe ala. Japan eller Tyskland med monorails/maglev vil vi nok ikke se i Norge på et halvt århundre.

 

Dagens definisjon er nettop maglev, ergo farvel. Vel den enda fordelen statenlig eid gir er at vi kan ta til fornuft og prøve å oppgradere over natta(vi har pengene og ressursene til det), noe som ikke på noe som helst vis er lønnsomt(men det er ofte nyttig).

Med det private blir det sakte oppgradert med at det slite blir erstatte med state of the art tingtang, over lang tid. Det samme skjer med det offentlige, men det offentlige kan finne på å oppgradere hele greia.

 

Jeg har ikke lyst til å reise med tog fra Connex / Veolia.

 

Du skal ikke dra frem skrekkeksempler, det er værste tenkelige situsjon du prater om her.

Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt positivt overasket om jeg hadde gått en hel uke uten forsinkelser, det tror jeg aldri har skjedd på den strekken når jeg har tatt den. Det går tre lokaltog i timen + evt rushtrafikk, + 1-2 tog fra moss, og et tog fra halden/gøteborg + diverse godstog, kanskje et annenhver time?

 

EDIT: Jeg har aldri spurt hvorfor tog blir forsinket, jeg har spurt hvorfor det ikke går tog på en rimelig tettpakket strekke på flere timer.

 

Når jeg tenker meg om så får jeg følgende tog:

 

Oslo S - Halden/Gøteborg + eventuelt tog i rushtiden

Spikkestad - Moss

Skøyen - Mysen som går forbi Ski og Kolbotn så vidt jeg husker

Skøyen - Ski + innsatstog i rushen

 

Det blir vel minst 4 tog i timen, hvor jeg meget sjelden opplever at samtlige feiler. Nå bor jeg riktignok ikke i Folloområdet, men bruker togene dit ganske ofte, men selv i vinter var kaos sjelden for meg.

Lenke til kommentar

Dagens definisjon er nettop maglev, ergo farvel. Vel den enda fordelen statenlig eid gir er at vi kan ta til fornuft og prøve å oppgradere over natta(vi har pengene og ressursene til det), noe som ikke på noe som helst vis er lønnsomt(men det er ofte nyttig).

Med det private blir det sakte oppgradert med at det slite blir erstatte med state of the art tingtang, over lang tid. Det samme skjer med det offentlige, men det offentlige kan finne på å oppgradere hele greia.

Ergo hvorfor jeg skrev "høyhastighetstog".

Som jeg skrev tidligere er man avhengig av statlig støtte for utbygging av infrastruktur, det ser man på så og si alle områder hvor private har ansvar. Spesielt fiber-nettet her i Norge er et godt eksempel. Avkastningen tar for lang tid.

 

Nei, staten kan ikke over nattet oppgradere hele nettet. Det vil kreve for stor innsprøytning av penger og ødelegge den norske krone.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Spesielt fiber-nettet her i Norge er et godt eksempel. Avkastningen tar for lang tid.

 

Men "behovet" er der, ergo det vil lønne seg om noen faktisk gidder. Det er en grunn til at noen leverandører får en god del profit.

 

Det vil kreve for stor innsprøytning av penger og ødelegge den norske krone.

 

Det krever en stor mengde penger, men ikke så mye som du antar her. Vi drar i gang og bygger ut alle strekninger omtrent samtidlig, resultate blir at det ikke vil ta flere år men at vi sannsynligvis har oppgradert over et ikke for stort tidsrom.

Teknisk sett kan vi ikke oppgradere over natta, men likevel så kan vi(vis vi ikke bruker utrykket bokstavelig). Og vil du krangle er det alltid en mattelærer eller 2 som benekter og bekrefter virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...