Bjarnemann Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Problemet er at NSB ikke har nok tog. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Problemet er at NSB ikke bruker i nærheten av alle tog de har. Lenke til kommentar
playreader Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Ble selv rammet av "3-timern" her om dagen og er generelt lite imponert over NSB. Men jeg har vanskelig for å tro at et seriøst selskap ville tillatt fiasko etter fiasko slik vi har sett til nå. Problemet er nødt til å ligge oppover i systemet (ja, jeg sikter til politisk fallitt). Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Problemet er at NSB ikke bruker i nærheten av alle tog de har. Du mener at de lar tog stå ubukte bare for moro skyld? Eller at de muligens ikke får brukt dem fordi de ikke er i god nok stand? Tviler på at det er førstnevnte, og sistnevnte er i såfall en konsekvens av for lite penger. Ergo politikerfeil. Har selv en ganske god vennine som jobber i NSB. Hun er frustret fordi de ikke har nok tog. Eller, de har akkurat nok tog, men det funker dårlig når tog fra tid til annen blir ødelagt eller må inn på service. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har vel vært opp til flere artikler om tog som står og ikke blir brukt fordi det ikke er nok personale. Har selv stått i flere timer og ventet på manglende personale. Flere ganger. I Ski f.eks står det et tog og venter noen hundre meter bortenfor perrongen, jeg har sett det blitt brukt to-tre ganger. Men aldri når andre tog har vært innstillt, da har det stått der pent og ventet i time etter time. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Å herre! Alle tog blir ikke brukt. De har ikke nok personale. Bare å komme med flere eksempler. Det som forundrer meg er at du klarer å trekke den konklusjonen at dette er NSB sin feil. Man bruker de ressursene man har, og når det er tomt må man la tog stå stille, og stoppe ansettelsen av flere folk. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 At the end of the day står det da vitterlig "NSB" på disse togene, ergo NSB er ansvarlig for om toget kommer eller ikke. Er det problemer med skinnene er det Jernbaneverket som står ansvarlig. EOD! Med alt det oppstyret rundt jernbanen i Norge de siste årene nekter jeg å tro at ingen politikkere ville brukt det som smøring for velgere med mindre NSB og Jernbaneverket er et bunnløst hull hvor penger forsvinner og ingenting blir forbedret uansett hvor mye penger du slenger på problemet. Sett ut jernbanen i Norge til private aktører og få bort NSB. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Problemet er at NSB ikke har nok tog. Problemet er at NSB ikke bruker i nærheten av alle tog de har. Problemet er at envher som noensinne har ventet på et tog er helt sikker på å ha hele løsningen på et latterlig enkelt problem. Problemet er at virkeligheten er irriterende sammensatt. Det vet hver av oss om det hver av oss kjenner best, men ALT annet har vi en løsning for, en løsning som er så enkel at det er HELT UTROLIG at ikke X har gjort det for lenge siden. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Sett ut jernbanen i Norge til private aktører og få bort NSB. Og det skulle gi suksess?Har du lagt merke til hva som skjedde med veistandarden (vedlikeholdet) av det norske veinettet etter at vedlikeholdsarbeidet ble satt ut på anbud? Jeg tror du trekker litt for raske konklusjoner. Jeg tror ikke flere selskaper nødvendigvis vil gi et bedre tilbud, tvert i mot. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Jeg tror ikke flere selskaper nødvendigvis vil gi et bedre tilbud, tvert i mot. Et privat selskap tenker profitt kontra NSB/Jernbaneverket, som det virker som til tider består av idioter med verken øyne eller hjerne. Sikter her til innkjøp, vedlikehold, kampanjer mm. Et privat selskap ville aldri gjort den feilen NSB gjorde ved innkjøp av nye vogner, på lik linje med Oslo Sporvognsdrift som for en del år siden kjøpte inn totalt ubrukelige vogner fra Italia med grasalt høy vedlikeholdskostnad, elendig oppetid og dårlig komfort kontra andre valg man hadde. I tillegg ødelegger vognene sporene i Oslo sentrum. Høres det kjent ut ? Her hadde man valget mellom uprøvde, dyre vogner fra Italia med høy vedlikeholdskostnad som ved kjøp var kjent, eller vogner fra Nederland som var prøvd i flere år, godt likt, lav vedlikeholdskonstnad og minimalt kjente feil. Kan også dra frem (Hold tunga rett i munnen nå!) Kollektivtransportproduksjon AS med sine flotte T2000 t-bane vogner som på lik linje med "Italieneren"(trikk) som kjører rundt i sentrum, har elendig vedlikeholdskostnad, dårlig komfort og som det har vist seg i senere tid har en del problemer med bremser/brannfare(4 branner på et år) og feil i det elektriske anlegget. I alle tilfeller her har jeg hørt detaljerte historier om bestikkelser/svindel rundt kjøpet av disse vognene, men det har ikke blitt utredet. Jeg var lenge i mot at slikt skal privatiseres, men jo mer jeg ser på det jo mer overbevist blir jeg om at Staten ikke kan forvalte slikt her i Norge. Uansett hvilket statlig transportselskap du ser på vil du se stort svinn av penger i alle sektorer som du ikke ville sett i et privat firma. Endret 2. april 2010 av Vizla Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har vel vært opp til flere artikler om tog som står og ikke blir brukt fordi det ikke er nok personale. Har selv stått i flere timer og ventet på manglende personale. Flere ganger. Det er ikke så enkelt. I Norge har vi knapt nok dobbeltsporet jernbane, derfor må togene vi har gå med et visst mellomrom for at det skal gå. Jeg tviler på at det er mulig å sette inn noen flere, om noen tog i det hele tatt på sentrale Østlandet. Nå tar jeg svært sjeldent toget så jeg vet ikke egentlig hvordan det er i Norge, men jeg så et program om togproblemene i Sverige og der var ofte problemet at, siden lokaltogene er forholdsvis treige (dvs. stopper på alle stasjoner), kunne ikke ekspresstogene gå ofte nok til å betjene alle reisende. I tillegg til at, om togene får problemer vil alle andre tog også bli innstilt. Siste problemet er hvert fall helt sikkert årsaken til mange av problemene på jernbanen i Norge. Årsaken til de problemene er jo mangel på vedlikehold over mange år. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har vel vært opp til flere artikler om tog som står og ikke blir brukt fordi det ikke er nok personale. Har selv stått i flere timer og ventet på manglende personale. Flere ganger. Det er ikke så enkelt. I Norge har vi knapt nok dobbeltsporet jernbane, derfor må togene vi har gå med et visst mellomrom for at det skal gå. Jeg tviler på at det er mulig å sette inn noen flere, om noen tog i det hele tatt på sentrale Østlandet. Nå tar jeg svært sjeldent toget så jeg vet ikke egentlig hvordan det er i Norge, men jeg så et program om togproblemene i Sverige og der var ofte problemet at, siden lokaltogene er forholdsvis treige (dvs. stopper på alle stasjoner), kunne ikke ekspresstogene gå ofte nok til å betjene alle reisende. I tillegg til at, om togene får problemer vil alle andre tog også bli innstilt. Siste problemet er hvert fall helt sikkert årsaken til mange av problemene på jernbanen i Norge. Årsaken til de problemene er jo mangel på vedlikehold over mange år. Nå snakker jeg strekninger med både 2 og 4 skinner i samme retning, vi snakker 3-4 timer mellom tågene i noen retning. Altså, hvem som helst er velkommen til å forklare hvorfor det ikke går noen tog på 3-4 timer på en nevnt strekke, med dobbelt-spor, og plasser med 3-4 spor der andre tog kan kjøre forbi, som står helt ubrukte i flere timer. På denne strekken går det gjerne 4-5 tog i timen, om ikke mer. Vi snakker altså minst 15 tog som er forsinket/innstillt på denne tiden. At det ikke er mulig å slippe gjennom 1-2-3-10 tog på denne tiden er helt ubegripelig. Vi snakker tre lokaltog som går frem og tilbake, det er da helt umulig at samtlige skulle havne med så lite personale at man ikke får satt sammen til et tog en gang. Problemet er at uten konkuranse kommer ingen fremdrift, og nsb får lov til å gjøre grasalt dumme beslutninger igjen og igjen og igjen, uten konsekvenser. Eneste straffen de kan få er strupet pengebevilgning, og det går ut over to grupper, konduktører/lokførere, og de reisende. Nå har det vel vært forsøkt av private selskaper på blandt annet strekken oslo-stockholm. Som klarte denne strekken dobbelt så raskt som SJ sin løsning, oftere avganger og til samme pris. Eneste var at ikke nok reiste til at de klarte å betale ned gjeld, og endte med at SJ kjøpte dem opp. Linx om noen lurer. Med flere reisende hadde dette vært lønnsomt, og flere reisende er det på de korte strekkene. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har vel vært opp til flere artikler om tog som står og ikke blir brukt fordi det ikke er nok personale. Har selv stått i flere timer og ventet på manglende personale. Flere ganger. I Ski f.eks står det et tog og venter noen hundre meter bortenfor perrongen, jeg har sett det blitt brukt to-tre ganger. Men aldri når andre tog har vært innstillt, da har det stått der pent og ventet i time etter time. Men manglende personale er igjen et produkt av for lite midler. = Polikerne sin feil OGSÅ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har vel vært opp til flere artikler om tog som står og ikke blir brukt fordi det ikke er nok personale. Har selv stått i flere timer og ventet på manglende personale. Flere ganger. I Ski f.eks står det et tog og venter noen hundre meter bortenfor perrongen, jeg har sett det blitt brukt to-tre ganger. Men aldri når andre tog har vært innstillt, da har det stått der pent og ventet i time etter time. Men manglende personale er igjen et produkt av for lite midler. = Polikerne sin feil OGSÅ NSB ansvarer for sine egne varer, ikke politikerne. NSB sin feil. Hadde det stått AP på vognene, hadde det vært APs ansvar. Om NSB ikke får frem behovet for mer penger, eller bruker pengene dårlig, så er det NSB's feil, og NSB alene. Ta for eksempel de franske togene kjøpt inn 2003-2005. Ubrukelige tog, lav komfort, liten plass, funker dårlig i regn, funker dårlig i snø, og selv i perfekt vær har de problemer. For ikke å snakke om at de bryter sammen titt og tett og har enorme kostnader i vedlikehold. Men dette er vel også politikernes feil? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 At the end of the day står det da vitterlig "NSB" på disse togene, ergo NSB er ansvarlig for om toget kommer eller ikke. Er det problemer med skinnene er det Jernbaneverket som står ansvarlig. EOD! Med alt det oppstyret rundt jernbanen i Norge de siste årene nekter jeg å tro at ingen politikkere ville brukt det som smøring for velgere med mindre NSB og Jernbaneverket er et bunnløst hull hvor penger forsvinner og ingenting blir forbedret uansett hvor mye penger du slenger på problemet. Sett ut jernbanen i Norge til private aktører og få bort NSB. Vel: 1. Togene går til riktig tid 2. farvel til høyfartstog............. Det kunne sikkert ha fungert, meg jeg har ikke troa. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har vel vært opp til flere artikler om tog som står og ikke blir brukt fordi det ikke er nok personale. Har selv stått i flere timer og ventet på manglende personale. Flere ganger. I Ski f.eks står det et tog og venter noen hundre meter bortenfor perrongen, jeg har sett det blitt brukt to-tre ganger. Men aldri når andre tog har vært innstillt, da har det stått der pent og ventet i time etter time. Men manglende personale er igjen et produkt av for lite midler. = Polikerne sin feil OGSÅ NSB ansvarer for sine egne varer, ikke politikerne. NSB sin feil. Hadde det stått AP på vognene, hadde det vært APs ansvar. Om NSB ikke får frem behovet for mer penger, eller bruker pengene dårlig, så er det NSB's feil, og NSB alene. Ta for eksempel de franske togene kjøpt inn 2003-2005. Ubrukelige tog, lav komfort, liten plass, funker dårlig i regn, funker dårlig i snø, og selv i perfekt vær har de problemer. For ikke å snakke om at de bryter sammen titt og tett og har enorme kostnader i vedlikehold. Men dette er vel også politikernes feil? Det jeg sier er at det er begge sin feil NSB er til tider udugelige, og polikerne evner ikke gi penger til en instutisjon som burde driti penger. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har vel vært opp til flere artikler om tog som står og ikke blir brukt fordi det ikke er nok personale. Har selv stått i flere timer og ventet på manglende personale. Flere ganger. I Ski f.eks står det et tog og venter noen hundre meter bortenfor perrongen, jeg har sett det blitt brukt to-tre ganger. Men aldri når andre tog har vært innstillt, da har det stått der pent og ventet i time etter time. Men manglende personale er igjen et produkt av for lite midler. = Polikerne sin feil OGSÅ NSB ansvarer for sine egne varer, ikke politikerne. NSB sin feil. Hadde det stått AP på vognene, hadde det vært APs ansvar. Om NSB ikke får frem behovet for mer penger, eller bruker pengene dårlig, så er det NSB's feil, og NSB alene. Ta for eksempel de franske togene kjøpt inn 2003-2005. Ubrukelige tog, lav komfort, liten plass, funker dårlig i regn, funker dårlig i snø, og selv i perfekt vær har de problemer. For ikke å snakke om at de bryter sammen titt og tett og har enorme kostnader i vedlikehold. Men dette er vel også politikernes feil? NSB er en offentlig eid institusjon, og er dermed under offentlig ledelse. Når det offentlige blir styrt av AP er det til syvende og sist AP som er ansvarlig for NSB. Tror du ikke NSB og Jernbaeverket evner å forklare at de trenger mer ressurser? Dette handler ene og alene om politikernes prioriteringer. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Må nok buste noen myter her... Signalfeil er IKKE NSB sin feil. Signalene er en slags trafikklys med rødt og grønt som togene må følge. De er tett integrert med sporet. Jernbaneverket, ikke NSB, er ansvarlig for sporet og signalene. NSB er bare et selskap som driver kollektivtrafikk, omtrent som et busselskap. Signalfeil er ikke deres feil. Noen påstod at NSB har for mange tog. Jeg vet ikke hvilken verden du lever i... Du har sett et tog som står stille kanskje så lenge som et halvt minutt, og så tror du at NSB ikke har bruk for det? Jeg kan fortelle at NSB har alt for få tog. Rutene er lagt opp med tanke på at ingen av dem skal gå i stykker. Går ett tog i stykker, må de turene som toget burde ha kjørt innstilles. Det funker... såvidt... sålenge ingen av togene får en feil. Husk også at det går flere tog i rushtiden enn midt på dagen. ALT som er godkjent for trafikk er i bruk i rushtiden. Det er selvsagt ikke behov for å kjøre like mange tog på andre tider av døgnet. Og privatisering er IKKE løsningen. Man ser eksempler over hele Europa. Punktligheten for tog gikk ned i England. Bussene i Sverige ble "smutsigare". Fokus på sikkerhet må vike til fordel for profitt. Jeg har ikke lyst til å reise med tog fra Connex / Veolia. Vær glad du i det hele tatt fikk taxi eller buss på NSBs regning. I andre land sier de bare "sorry, toget kommer ikke videre. Lykke til" Dette toget er fremtidens lokal- og mellomdistansetog i NSB: Veldig high-tech, og veldig pålitelig. Endret 2. april 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Jeg snakker om tog som står i flere uker ubrukte. Og som blir stående ubrukte selv når det er et stort behov av dem. Som sagt har det vært oppe i aviser flere ganger at nsb har ubrukte tog pga manglende personale, og manglende planlegging for bruk av dem. Ikke at de har for mange, men at de bruker de de har veldig dårlig veldig ofte. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Det stemmer at noen togsett har blitt stående lenge. Dette skyldes at det er vanskelig å skaffe deler fra Italia, og togene blir stående, evt. ribbet for å holde andre togsett i gang. Mangelen på personale er i ferd med å bli løst. NSB utdanner og ansetter for tiden hundrevis av lokførere og konduktører. Og i 2012 kommer de nye togsettene. Da er en del av problemet løst. Men størstedelen av problemene er infrastruktur, som ikke NSB rår over. Særlig når man har enkeltspora drift, og ett tog er forsinket, eller står fast. Det forplanter seg resten av dagen, fordi rutene, som utgis av Jernbaneverket, er så stramme at de ikke har margin for at et tog er litt forsinket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå