Gå til innhold

Hva er galt med NSB/Jernbaneverket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å ha lest om to nye hendelser etter det som skjedde på Alnabru. Tragiskt! Angående NSB, alle togene ble innstilt for ikke så lenge siden. Konduktøren som skulle sende oss i taxier hjem ville ikke sende avgårde vår taxi vi var tre stk og taxien hadde plass til en til. Hun ville vi skulle vente til det kom en person til som skulle dit vi skulle. Hørt noe sånt?! Blir forbanna når jeg betaler for noe å skal måtte stå å føye meg etter NSB når dem driter seg ut på ting. (For 38431 gang)

Lenke til kommentar

Mener å ha lest om to nye hendelser etter det som skjedde på Alnabru. Tragiskt! Angående NSB, alle togene ble innstilt for ikke så lenge siden. Konduktøren som skulle sende oss i taxier hjem ville ikke sende avgårde vår taxi vi var tre stk og taxien hadde plass til en til. Hun ville vi skulle vente til det kom en person til som skulle dit vi skulle. Hørt noe sånt?! Blir forbanna når jeg betaler for noe å skal måtte stå å føye meg etter NSB når dem driter seg ut på ting. (For 38431 gang)

 

Vel, jernbaneutstyr ifra krigen er jo en ting...

Lenke til kommentar

Skinner er nå skinner, men jeg ser helt klart poenget ditt, signalsystemet bryter jo sammen minst en gang i uka i vinterhalvåret, er jo en dårlig vits alt sammen.

Jeg har ikke mye greie på signalsystemet, men fikk du med deg hvordan bremsesystemet fungerer (eller snarere ikke fungerer) for oppstillingsplassene for vognsettene (slik som på Alnabru)?

Dette sjokkerte meg når jeg så videoen som forklarer systemet. Helt utrolig at vognene ikke har egne parkeringsbremser (som fungerer uten lokk)!

Sinnsvakt at ingenting på selve vognene holder hjulene låst når de står uten lokk tilkoblet. Se hvordan tungtransporten (på veinettet) har løst dette. Mekaniske bremser som låser hjulene dersom styretrykket forsvinner....

Jeg påstår ikke at dette systemet kan kopieres direkte over på togvogner, men jeg forventer meg at vi kan finne en pålitelig løsning som er 100% idiotsikker.

 

Jeg er som sagt sjokkert over typen teknologi som er brukt i år 2010 :mad:

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Vel her er dere nok ute etter feil instanser. NSB/Jernbaneverket bruker de midlene de har fått tildelt på best mulig måte, men det er politikerne som ikke bevilger nok. Enkelt og greit.

 

Er også latterlig å høre uvitende nordmenn alltid bli sure på NSB. Blir dere sure på BMW når det er dårlige veibaner?

Lenke til kommentar

Nei, bmw kjøper ikke inn biler jeg må bruke, jeg kjøper selv bilen jeg vil bruke. NSB ansvarer ikke for skinnene, men de ansvarer for blandt annet tog.

 

Så egentlig er vel klagene felles mellom nsb og jernbaneverket.

 

Uansett er det skuffende dårlig, sammenlignet med alt annet i europa. Selv i england, der store deler av jernbanenettet er over hundre år gammelt er tilstandene langt langt bedre enn her.

Lenke til kommentar

Nei, bmw kjøper ikke inn biler jeg må bruke, jeg kjøper selv bilen jeg vil bruke. NSB ansvarer ikke for skinnene, men de ansvarer for blandt annet tog.

 

Så egentlig er vel klagene felles mellom nsb og jernbaneverket.

 

Uansett er det skuffende dårlig, sammenlignet med alt annet i europa. Selv i england, der store deler av jernbanenettet er over hundre år gammelt er tilstandene langt langt bedre enn her.

 

Leste du ikke noe av det jeg skrev? Det blir ikke bevilget nok penger, og dermed blir det ikke bedre tilstander, som du så fint betegner det. Den første setningen din gav kanskje stor mening i ditt hode, men for andre som leser den var den totalt verdiløs.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Sur og grinete i kveld?

Dersom Jernbaneverket hadde stoppet all togtrafikk pga manglende sikkerhet, mener du da at ingen penger hadde kommet trillende over bordet?

 

Er det ingen som setter foten ned og sier stopp vil ikke poltikerne (som lever i et eget univers) sette av mer midler til jernbanen i Norge.

Sånn er det verden fungerer!

Lenke til kommentar

Først og fremst, informasjonsbehandlingen kan bli bedre, det er vi enige om. Tog som ikke kommer derimot er ikke NSB sin feil, ei heller Jernbaneverket. Jernbaneverket og NSB får bevilget et beløp årlig, og dette blir brukt på best mulig måte. Nå kan det sikkert diskuteres om det blir brukt riktig ned til minste detalj, men hvis vi ser i den store helhet blir pengene forvaltet tilfredsstillende. Å lage en facegruppe som omhandler offentlig pisking av NSB-ansatte er fantastisk patetsik, selv om det er morsomt ment.

 

Sur og grinete i kveld?

Dersom Jernbaneverket hadde stoppet all togtrafikk pga manglende sikkerhet, mener du da at ingen penger hadde kommet trillende over bordet?

 

Er det ingen som setter foten ned og sier stopp vil ikke poltikerne (som lever i et eget univers) sette av mer midler til jernbanen i Norge.

Sånn er det verden fungerer!

 

Hvorfor skal jernbaneverket stoppe all togtrafikk? De kan fint drive jernbanen som de gjøre i dag. Nå kan du selvfølgelig si at det ikke er forsvarlig mtp det som skjedde på alnabru osv. men dette handler om menneskelig svikt, ikke at det er uforsvarlig driving av jernbaneverket.

Endret av tom waits for alice
Fjernet sitat av slettede poster
Lenke til kommentar

Du mener at det å kjøpe inn et antall nye togsett til mange millioner per stykk i 2004-2005 som ikke kan lukke dørene når det regner, som bryter sammen på vinteren, og som har alt for liten plass i forhold til størrelsen sammenlignet med de gamle togene er god bruk av pengene de får bevilget.

 

NSB og Jernbaneverket står fullt ansvarlige for sine produkter, om de ikke for nok penger til å levere sine produkter på en forsvarlig måte, så burde de ikke leveres. Og det er deres ansvar å si i fra, ikke politikernes ansvar.

Lenke til kommentar

Vel her er dere nok ute etter feil instanser. NSB/Jernbaneverket bruker de midlene de har fått tildelt på best mulig måte, men det er politikerne som ikke bevilger nok. Enkelt og greit.

 

Er også latterlig å høre uvitende nordmenn alltid bli sure på NSB. Blir dere sure på BMW når det er dårlige veibaner?

 

Og politikerne sier de bevilger det de kan, ikkesant?

 

Total ansvarsfraskrivelse/-pulverisering over hele linja. Alltid noen andre som har hovedskylda, ikke noe vi kan gjøre med osv, osv. DET er nok mesteparten av grunnen til alt dette. Man klarte seg jo bra helt fram til starten av 90-tallet! Hva skjedde egentlig? Mistet pengestøtten fra Sovjet??

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at skylden kan fordeles jevnt over hele linja. Når det feks er signalfeil eller NSB ikke evner å gi skikkelige beskjeder er det deres feil. Når skinnene svikter er det Jernbaneverkets feil. Når NSB ikke har nok tog er det politikerne sin feil.

Eller fordi NSB kaster bort milliarder på tog som ikke går.

Og fordi det ikke finnes noe godt system for å ta i bruk noen av de mange mange togene som alltid står stille i oslo og på diverse endestasjoner rundt om kring.

 

Hvis et tog er innstilt, så få inn personale på reservetog som står spredt. Men det skjer jo aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...