Tapped Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Jeg er femten år gammel og har programmert i litt mindre enn 4 år. Jeg programmerer demoer og små spill i OpenGL. Jeg er også vant til å programmere med spill motorer. Jeg lagde denne tråden fordi at jeg har lyst til å dele min erfaring med andre og til å lære av andres erfaring. Dere kan poste hva som helst innen spillprogrammering/grafikk programmering. Jeg tenkte også at vi kunne diskutere de forskjellige spill motorene som finnes. Som foreksempel Panda3D, Irrlicht, TGE/TGEA, C4... Hversegod!!! Endret 7. januar 2011 av Tapped Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Hei, Jeg bommer kansje litt på trådemnet ditt, men jeg benytter alikevel anledningen til å spørre om hjelp her. Jeg har programert en del i Python og har nå kommet godt i gang med C++. Er begynt å bli relativt godt kjent med klasser og de objektorienterte prinsippene i C++, og selvsagt det meste grunnlegende før det. Jeg har programert litt grafisk i Python ved bruk av Tkninter og et mer high-level biblotek som bruker Tkinter, og likte veldig godt å lage simulasjoner og små grafiske programmer der. Jeg ønsker nå og begynne med grafisk programering i openGL med C++. Jeg bruker Ubuntu som operativsystem og leter egentlig etter en god toturial eller kansje en god bok til og med som kan få meg i gang med openGL. Jeg driver med fysikk og vil gjerne få simuleringene mine grafisk og til og med kansje lage et lite spill som fritids prosjekt. Så kan vi heller dele erfaringer når jeg har putlet med det en stund Endret 3. april 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 For en tutorial kan du jo se på: http://nehe.gamedev.net/ F For bok kan du jo se på the red book: http://www.amazon.com/OpenGL-Programming-Guide-Official-Learning/dp/0321552628/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1270395675&sr=8-2 og superbible: http://www.amazon.com/OpenGL-SuperBible-Comprehensive-Tutorial-Reference/dp/0321498828/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1270395675&sr=8-1 Jeg likte red book veldig godt hvertfall, har ikke kjøpt meg superbible enda, men burde vel muligens gjøre det også. Lenke til kommentar
Tapped Skrevet 5. april 2010 Forfatter Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Jeg har ikke lest red-book, men jeg har lest Beginning OpenGL Game Programming first edition og den er en veldig bra bok. Jeg har også begynt å lese oppfølger boken som heter "More on OpengGL", den er ikke den beste boken på markedet, men den lærer deg mange kule tekniker. Denne boken kan være grei etter du har lest "Beginning OpenGL...". En veldig viktig bok som du burde lese før du programmerer grafikk er "3D Math Primer for Graphics and Game development". Den lærer deg så og si all matten du trenger for å programmere grafikk. Lykke til! Endret 3. mai 2010 av Tapped Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg har tenkt å starte med en ny glorg implementasjon (C# men siden dette er en grafikk-diskusjon så tenkte jeg det var greit å nevne her) men jeg synes det er litt vanskelig å finne eksempler på hvordan OpenGL settes opp i X. For wgl finnes det tusen tutorials, men merkelig nok er det vanskelig å finne noen for linux... eller er det bare jeg som er dårlig til å bruke google eller dokumentasjon? Selv brukte jeg redbook, men den er litt utdatert nå tror jeg. Men noe av den kan sikkert fortsatt brukes, men vertex buffer objects og lignende blir vel neppe nevnt der. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 OpenGL direkte i X skal, etter hva jeg har hørt, være ett lite mareritt å sette opp. SDL og QT skal være mye greiere å jobbe med, og ikke ha store forskjeller i ytelse. Samtidig som SDL og QT er cross-platform. Tror red-book tar for seg vertex buffer objects, har den ikke her nå, men mener at jeg har lest om det der. Kan jo hende du har en gammel version? Siste versionen, den jeg linket til, skal ta for seg OpenGL 3.0 og 3.1. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Med glut er helt basic OpenGL-ting veldig enkelt i hvertfall. Kan ikke noe særlig OpenGL, så er ikke helt sikker, men. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) OpenGL direkte i X skal, etter hva jeg har hørt, være ett lite mareritt å sette opp. SDL og QT skal være mye greiere å jobbe med, og ikke ha store forskjeller i ytelse. Samtidig som SDL og QT er cross-platform. Tror red-book tar for seg vertex buffer objects, har den ikke her nå, men mener at jeg har lest om det der. Kan jo hende du har en gammel version? Siste versionen, den jeg linket til, skal ta for seg OpenGL 3.0 og 3.1. Ah, flott. Tror den jeg hadde var for 1.1 eller noe slikt. veldig gammel. Vel, jeg har fått til wgl, og jeg har fått til en felles klasse for å dynamisk laste biblioteker i Linux og Windows, så nå er det egentlig bare X igjen, så skal OpenGL være oppe og gå i cross-platfrom, any cpu konfigurasjon for .NET og mono Jeg vil ikke bruke SDL og lignende biblioteker, fordi jeg vil ha et bibliotek som støtter any cpu uten noe kluss (altså fungerer på både 32-bit og 64-bit uten rekompilering) Jeg har ikke satt meg inn i OpenGL 3.x enda, så tror jeg må kikke litt i redbooken din ^^ Endret 6. april 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Ok, fant du noe på X og wgl? Fikk litt lyst til å se på det jeg også. Satser på at Biblioteket på skolen din skal ha nyeste utgaven, eller i det minste kan skaffe. Min støtter dessverre kun 2.x kjøpe ny:D Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Det ligger en for X på OpenGL.org. Dessverre vet jeg svært lite om X, så kan ta litt tid før jeg får det til. OpenGL 3.0 tutorial for X Men foreløpig har jeg fått wgl til å funke med OpenGL 3.2 og implementert Vertex Buffer Objects. Jeg gjorde det slik at dersom programmet kjører under Windows, så blir alle extensions hentet gjennom wglGetProcAddress, men dersom programmet kjører under linux, blir de hentet fra dlsym. Jeg har ikke fått OpenGL contexten til å funke enda, men jeg synes det virker lovende. Jeg vet linkeren funker sømløst på både linux og windows... jeg får en litt sånn kriblende følelse når jeg kan bare kopiere et program fra Windows til Linux, både 32-bit og 64-bit og det funker uten noen som helst endringer Edit: Er det noen som har noen erfaring med glX her? Jeg tror jeg har oversatt de fleste funksjonene jeg trenger, men jeg er ikke helt sikker på noen ting: - Er Visual det samme som Window? - Hva er poenget med Display? Hvorfor trengs det for å opprette en GL kontekst? Jeg har en handle til et vindu (fra Windows Forms, GTK# e.l.) og vil lage et GL context for den, trenger jeg da sludre med Display og alt det greiene der da? Endret 6. april 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Tapped Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Jeg fant en annen tutorial for x programmering. Her er linken: http://www.opengl.org/wiki/Programming_OpenGL_in_Linux:_GLX_and_Xlib Jeg prøver å bruke denne tutorialen til å lage et crossplatform program eksempel som jeg vil poste her, om ikke så lenge. Endret 7. april 2010 av Tapped Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Integrasjon og numerisk beregning av differensialligninger er noe en må ha med om spillet ditt inkluderer posisjon, hastighet, og akselerasjon. Her er en nyttig side som enkelt forklarer numerisk beregning med Runge-Kutta, RK4. http://gafferongames...gration-basics/ Her finner du en annen nyttig side som omhandler fysikken bak kollisjoner (+ div.). Alle simuleringene på denne siden bruker RK4 som integrator. http://www.myphysicslab.com/collision.html Lenke til kommentar
Tapped Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Boken "Programming Game AI by example" har blitt solgt. Endret 14. april 2010 av Tapped Lenke til kommentar
Leif.ross Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 har prøvd å installere en plugin på c++ programmet mitt i over en uke nå for å kunne teste ut scriptene mine, men får det bare ikke til, det heter allegro btw, noen som har peiling? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Jeg har aldri prøvd allegro, men åssen feil får du? Hva får du ikke til? Lenke til kommentar
Leif.ross Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Jeg har aldri prøvd allegro, men åssen feil får du? Hva får du ikke til? basicly så har jeg aldri installert en plugin før, så vet ikke helt hvor jeg skal starte, er bare en haug med filer, og ingen instruksjoner på hvor det skal ligge og hva som skal gjøres med det! Endret 11. april 2010 av mr-taco Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Tror jeg har fått til X nå, men det funker ikke under virtualbox (OpenGL Warning: vboxCall failed with VBox status code) Så jeg lurte på om noen med linux installert skikkelig hadde giddet å prøve? Programmet skal startes med mono TestProject.exe. X tutorialen til Tapped hjalp, ettersom den forklarte hva forskjellige ting var, så takker! TestProject.zip Lenke til kommentar
Leif.ross Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 vell, vis noen vet om et annet programm til spillprogrammering så hadde det vært kjekt med et lite hint! Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Tror jeg har fått til X nå, men det funker ikke under virtualbox (OpenGL Warning: vboxCall failed with VBox status code) Så jeg lurte på om noen med linux installert skikkelig hadde giddet å prøve? Programmet skal startes med mono TestProject.exe. Kjører arch linux x86_64, fikk segfault. Da jeg kjører med mono -v får jeg kun meldinger om konvertering av metoder. Kjører jeg det under mdb stopper den ikke, men viser ett vindu som er blankt og det står 0 FPS, så kan dessverre ikke gi deg noen backtrace fra mdb. Lenke til kommentar
Tapped Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 (endret) vell, vis noen vet om et annet programm til spillprogrammering så hadde det vært kjekt med et lite hint! Jeg har aldri brukt allegro, men det høres greit ut. På wiki siden til Allegro finner du ut om hvordan du setter opp allegro. Her er linken til Wiki siden: http://wiki.allegro.cc/index.php?title=Category:IDE_configuration Allegro er en API( Application Programming Interface ) ikke en plugin. For å finne ut hva en API er, se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface Husk, ikke gi opp!!! Endret 12. april 2010 av Tapped Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå