Gå til innhold

BK: ut mot havet


Anbefalte innlegg

Hei!! :D

 

Var ute her om dagen for å prøve og fange det fine kveld- og vårlyset. På grunn av veldige vanskelige lysforhold, tvang det meg til å bruke HDR, for å i det hele tatt ha muligheten for fange litt detaljer i forgrunnen og sjøen. Men er likevel veldig usikker etter at jeg har sagt meg ferdig med grovarbeidet i PS. Det hadde derfor vært kjempe om dere kunne ha hjulpet meg! :)

post-161157-1270150961,438_thumb.jpg

 

Bildet er tatt med Canon 5d og canon 50mm f/1.4 på f/16 og ISO 100.

 

PS. må legge til at bildet kan virke veldig uskart om det blir nedskalert av nettleseren. Anbefaler dere derfor å zoome inn. :)

Endret av heggstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Heggstad!

Først og fremst vil jeg si at jeg ikke merker noe særlig til HDR-sammensetningen.

Men jeg har litt problemer med å like dette bildet.

Dvs; jeg har generelt problemer med bilder tatt rett mot sola eller so, og dette faller nok i den kategorien syns jeg.

Det blir så sterkt og lyst uten detaljer i skylagene.

Det er heller lite med detaljer i havet der sola treffer også, dessverre.

Hvor lange eksponering(-er) brukte du (eller er det "fake"-HDR av samme eksponering??

 

Og så har man jo lens flaren dessverre :whistle: Kan virke som om der er lens flare både utover i havet, men også nært der ditt ståsted, nede på marka..

 

Venstre side, der de fine rødfargene i himmelen og skyene kommer frem er det som i mine øyne drar bildet opp litt.

Det motivet er utrolig fint, jeg syns nesten det ligner på en plass like ved mitt oppvekststed, men det er det nok ikke, dette er vel sør i landet en plass?

 

Beklager slakten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for fin kritikk!! ;)

 

Må si meg veldig enig i din kritikk, da også jeg var veldig usikker på dette bildet, som jeg påpekte i første post. Solen brenner ut detaljene, samt som den gir meg mye lense flare (skulle bare sett ut hvordan den såg ut før redigering ;) )

 

Selv om du ikke kan se sikre tegn på HDR, er det faktisk det (3 eksponeringer med 1,25 trinn hver vei). Skulle jeg ha en bra eksponert forgrunn, ble himmelen automatisk utbrent. Men så skal det sies at jeg ikke er tilhenger av HDR-bilder der skyene er svarte, og der lyset ser veldig unaturlig ut.

 

Ja, landskapet kan fint ligne på noe nord på, men det er det ikke. Bildet er nemlig tatt nordvest-landet, nærmere bestemt hustadvika. Alltids greit å ha slike perler utenfor døra... ;)

 

Takk igjen, det er ved slike bilder og kritikker en lærer av. :)

Endret av heggstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...