Gå til innhold

Hvillken hund? Søt, kosete og leken

Anbefalte innlegg

hei.

jeg er 13 år og vil velldig ha en hund.

ingen er allergiske.

jeg vil ha den til å være min beste venn, den må være kjempe søt.

jeg har aldri hatt hund før, men jeg har gått på hundestylistenkurs.

håper velldig at hunden er kosete, men også velldig gla i å leke.

om den er en liten engel som bare står der hele tiden blr det litt kjedelig.

jeg har tid til å gå en del turer også.

jeg tenkte jeg skulle spørre dere som har erfaring. hehe.¨

ja forrsten, kanskje jeg hadde drivd agility og bittelitte granne utstlillig. bare for å ha prøvd det.

må være en hund som kan bli min beste venn og må være snill, men ikke en statue som står og ikke gjuør noe.

samme høyde bare ikke så liten at du tråkker på den. ( stakaaar =,3 )

Endret av ttt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg er 16 og vokst opp med rasen DACHS. Og dette er nok en rase jeg alltid vil drive med :o)

Vi fikk opprinnelig hunden vi har nå fordi vi(familien) trenge en ny(en til) jakthund. Men, det viste seg snart at denne bikkja var noe HELT annet enn en jakthund, men faktisk en dott av kjærlighet, "lekenhet" og energi.

Denne hunden er blitt min bestevenn; den sover med meg om natten, den vandrer etter meg uansett hvor jeg går, lydig som få og snill mot absolutt alt og alle.(Her er såklart sommerfugler et unntak, hun spiser dessverre disse nydelige vesnene.)

Det er alltid logring fra hennes side. Dersom vi kjefter på hun, legger hun seg på ryggen og logrer. Smisketriks, vet du. Ingen klarer å kjefte på en hund som gjør slik.

Velger å legge med et par bilder av hunden min, jeg. Så vet du hva slags hund du har å gjøre med utseendemessig. Ikke verdens vakreste hund, men trolig verdens skjønneste!

10erktd.jpg

2duw4rp.jpg

11guh4o.jpg

Alle som besøker oss, mener og tror at dette må være verdens lykkeligste hund. Vet ikke om det ligger i rasen, eller om denne hunden(og hundene av samme rase vi har hatt før) er spesiell. Synes det synes igjennom bildene at hun er lykkelig.

Jeg trener agility med hun, og kan bare si at bikkja hopper 67 cm(eller 57, har ikke hoppet siden sommeren). - Og det er MYE for en dachs! Utstilling blir også satt på prioriteringslisten min nå til sommeren.

Forresten, som personen før meg: http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=10

Her kan du finne ut hva slags hund som passer deg, bare på norsk :-)

Endret av mrsbiotherm
Lenke til kommentar

Hva mener du med søt? Det er jo så mange forskjellige oppfatninger av det, hehe....

Noen liker langhårete, noen liker korthårete osv. Og valper er jo søte uansett da.

Jeg har Coton De Tulear, og synes de er verdens søteste og morsomste. De liker agility, elsker å leke og er flinke til å apportere, og er veldig lærevillige. Og selvsagt kjempekosete. Og en mer snill hund skal du lete lenge etter. Også prater de en masse.

Min hannhund smiler faktisk også, veldig morsomt. Havanaisen er også en utrolig trivelig og morsom rase med mmye av de samme egenskapene. Og de er i flere farger, fra hvitt, forskjellige beige og brun-nyanser (også med hvitt) til helt sort. Og sort med hvite tegninger.

Lenke til kommentar

Jeg er 16 og vokst opp med rasen DACHS. Og dette er nok en rase jeg alltid vil drive med :o)

Vi fikk opprinnelig hunden vi har nå fordi vi(familien) trenge en ny(en til) jakthund. Men, det viste seg snart at denne bikkja var noe HELT annet enn en jakthund, men faktisk en dott av kjærlighet, "lekenhet" og energi.

Denne hunden er blitt min bestevenn; den sover med meg om natten, den vandrer etter meg uansett hvor jeg går, lydig som få og snill mot absolutt alt og alle.(Her er såklart sommerfugler et unntak, hun spiser dessverre disse nydelige vesnene.)

Det er alltid logring fra hennes side. Dersom vi kjefter på hun, legger hun seg på ryggen og logrer. Smisketriks, vet du. Ingen klarer å kjefte på en hund som gjør slik.

Velger å legge med et par bilder av hunden min, jeg. Så vet du hva slags hund du har å gjøre med utseendemessig. Ikke verdens vakreste hund, men trolig verdens skjønneste!

10erktd.jpg

2duw4rp.jpg

11guh4o.jpg

Alle som besøker oss, mener og tror at dette må være verdens lykkeligste hund. Vet ikke om det ligger i rasen, eller om denne hunden(og hundene av samme rase vi har hatt før) er spesiell. Synes det synes igjennom bildene at hun er lykkelig.

Jeg trener agility med hun, og kan bare si at bikkja hopper 67 cm(eller 57, har ikke hoppet siden sommeren). - Og det er MYE for en dachs! Utstilling blir også satt på prioriteringslisten min nå til sommeren.

Forresten, som personen før meg: http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=10

Her kan du finne ut hva slags hund som passer deg, bare på norsk :-)

først: tusen tusen takk for at du hjelper meg med mitt dyrevalg.

Den hunden er jo SØT (=^__^=)*

Den så utrolig flad og fornøyd ut også X3

Utrolig vakker hund du har.

Lenke til kommentar

Hva mener du med søt? Det er jo så mange forskjellige oppfatninger av det, hehe....

Noen liker langhårete, noen liker korthårete osv. Og valper er jo søte uansett da.

Jeg har Coton De Tulear, og synes de er verdens søteste og morsomste. De liker agility, elsker å leke og er flinke til å apportere, og er veldig lærevillige. Og selvsagt kjempekosete. Og en mer snill hund skal du lete lenge etter. Også prater de en masse.

Min hannhund smiler faktisk også, veldig morsomt. Havanaisen er også en utrolig trivelig og morsom rase med mmye av de samme egenskapene. Og de er i flere farger, fra hvitt, forskjellige beige og brun-nyanser (også med hvitt) til helt sort. Og sort med hvite tegninger.

Di hundene var utrolig vakre!

Jeg googla begge rasene ^^

Jeg tror det blir utrolig mye pelsstell.

Jeg tror det blir litt mye.

Di så utrolig søte og det er nok en rase med skjønn personelighet.

Lenke til kommentar

Anbefaler at din familie anskaffer hund, da dette er et stort ansvar med tanke på oppdragelse. Om du tror det er bare å skaffe seg en hund å forvente at den er kjempesøt å snill tar du feil. En hund må oppdras rett for at den skal bli slik du ønsker at den skal være. Mange skaffer seg en valp bare fordi de synes at den er søt, men det du må tenke på er at du skal ha den i mange år fremover.

Mange oppdrar hundene med vold, noe som ikke funker særlig bra. Jeg ser med en gang jeg treffer en hund hvordan den er oppdradd. Jeg har selv vokst opp med labrador retriever, som er en fin familiehund, de trenger ikke bånd når vi er ut å går, de kan gå fritt uten å stikke av. Det er jo selfølgelig noe som du/dere må lære hunden til.  Skal du skaffe deg hund må du ikke bare se på utseende, men egenskaper. Du vil ikke ha en hund som bjeffer for en minste ting eller som desperat må ut hele tiden for så å skal inn igjen heller ikke en stresset hund

Hvis ingen i din familie har oppdratt en valp før, ville jeg ikke ha skaffet noen hund før jeg har vært sikker på at jeg  hadde taklet det.

Å skaffe seg hund er ikke slik som på film, de blir ikke snille av seg selv. 

Lenke til kommentar

Joda, det blir endel pels-stell dersom de skal ha lang pels. Men man kan jo alltid holde de kortklippte! De ser ganske fine ut med kort pels, nesten litt valpeaktige.

jeg er klar over at det er styr men det er noe jeg ser frem til. å lære meg å ta annsvar. jeg har lest masse om alle utfordringene med hund.

Hvis hunden bare hadde levd et år hadde jeg ikke skaffet meg. det ville være trist.

Hunden døe etter ett år :'(

JAJA bra det ikke er sånn ^^

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg beklager, idatherese, men her synes jeg du og dine foreldre skal sette dere ned og tenke over hva dere vil gjøre.

Du har enkelt og greit ikke lov til å ha ansvar for dyr alene. Skal noen skaffe seg hund hos dere, må det være en av dine foreldre, og de skal ha det endelige ansvaret.

Dette med den forutsetning at jeg forstår deg riktig - det virker som det er du som ønsker deg hund, og du som planlegger å skulle ha ansvaret for den.

Om jeg misforstår, må du for all del overse dette ;)

Når det er sagt, er det også slik at om det finnes grunn til å tro at personer under 16 år har selvstendig ansvar for en hund, eller et hvilket som helst annet dyr, plikter en å melde fra til Politiet eller Mattilsynet.

§ 6. Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.

Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.

Så håper jeg selvfølgelig at dere blir enige om å skaffe dere en hund sammen, som du kan få ansvaret for når du blir gammel nok.

Det er fint å ha hund, hunder er herlige dyr, men de er så innmari mye mer enn bare søte og kosete.

EDIT:

Men selvfølgelig skal jeg jo også foreslå en rase for dere, siden det jo egentlig er det du spør etter.

Old English Sheepdog er ikke bare utrolig søte og kos-bare, men også - slik jeg har opplevd dem - både lekne og morsomme. Kjenner flere som driver med agility med OES også.

Her må man bare huske at de er opprinnelig gjeterhunder, og gi dem hva de trenger deretter.

Hannah%20natural.jpg

old-english-sheep-dog-picture.jpg

alistaire1.jpg_w450.jpg

oldenglishsheepdog.jpg

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg beklager, idatherese, men her synes jeg du og dine foreldre skal sette dere ned og tenke over hva dere vil gjøre.

Du har enkelt og greit ikke lov til å ha ansvar for dyr alene. Skal noen skaffe seg hund hos dere, må det være en av dine foreldre, og de skal ha det endelige ansvaret.

Dette med den forutsetning at jeg forstår deg riktig - det virker som det er du som ønsker deg hund, og du som planlegger å skulle ha ansvaret for den.

Om jeg misforstår, må du for all del overse dette ;)

Når det er sagt, er det også slik at om det finnes grunn til å tro at personer under 16 år har selvstendig ansvar for en hund, eller et hvilket som helst annet dyr, plikter en å melde fra til Politiet eller Mattilsynet.

§ 6. Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.

Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.

Så håper jeg selvfølgelig at dere blir enige om å skaffe dere en hund sammen, som du kan få ansvaret for når du blir gammel nok.

Det er fint å ha hund, hunder er herlige dyr, men de er så innmari mye mer enn bare søte og kosete.

EDIT:

Men selvfølgelig skal jeg jo også foreslå en rase for dere, siden det jo egentlig er det du spør etter.

Old English Sheepdog er ikke bare utrolig søte og kos-bare, men også - slik jeg har opplevd dem - både lekne og morsomme. Kjenner flere som driver med agility med OES også.

Her må man bare huske at de er opprinnelig gjeterhunder, og gi dem hva de trenger deretter.

Hannah%20natural.jpg

old-english-sheep-dog-picture.jpg

alistaire1.jpg_w450.jpg

oldenglishsheepdog.jpg

den var en skikkelig nuppin pelsball!

jeg synes di er kjempe søte, men mamma synes det blir for mye pels. hehe, men vi vurderer sheltie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...