bjornidar Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Hei! Trenger litt hjelp til å finne software som kan akksessere en "defekt" HDD. Tingen er den at jeg finner harddisken under "Enhetsbehandling" men den listes ikke opp i "Min Datamaskin". Har hørt fra en kompiss at han hadde gjort noe lignende for et par år tilbake, og lurte derfor om noen andre også har erfaringer med dette og kan gi meg noen tips? Det jeg trenger er et program som kan komme inn på harddisken og kanskje la meg hente ut en skolemappe eller to På forhånd, takk =) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Er den initiert og gitt en bokstav? Kan du leegge ut skjermdump av Diskmanagement? Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 sitter ikke ved PCen nå, så får ikke tatt skjermdump.. Men den er ikke tildelt noen stasjonsbokstav men finner den under enhetsbehandling Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Har du vært inne i Diskmanagement (som PerB spør)? Start - Kjør - skriv inn "diskmgmt.msc" og trykk på OK. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Se om du finner den under Diskbehandling, om du finner den der så tildel en bokstav til den, er nok det som mangler siden du ikke får den opp i min datamaskin. Du tildeler en bokstav ved å høyreklikke på den og velge "endre stasjonsbokstav" Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 Finner den ikke under diskmanagement ser jeg :/ Er det da noen håp? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Er den aktivert i Enhetsbehandling, høyreklikk den! Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Ja, den er aktivert. Problemet er at disken ikke er ved sine fulle fem og lager en "rrrrrrrr rrrrrrr"-lyd med jevne mellomrom. Jeg trenger nok et program som kan lese de delene av disken som ikke har skadede sektorer/ clustere om dette er mulig ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Det er ikke mulig hvis disken ikke lar seg koble til. Programmet er jo avhengig av å vite om disken. Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Misforstå meg rett.. Under enhetsbehandling finner jeg disken med navn, størrelse, ... Den vises bare ikke under Min datamaskin/ Diskmgmt. Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Høres ut som om disken er korrupt. Lydene du hører kan tyde på at det er noe galt med en eller flere av platene inne i harddisken. Dersom du absolutt må ha ut data fra disken, kan du prøve program sånn som feks. SpinRite (koster $89). Koble fra alle andre disker enn den som er korrupt og boot på disketten/USB/CDen du lagde med SpinRite og la den stå å jobbe (kan ta maaange timer). Når SpinRite er ferdig, kobler du til alle diskene som før og starter på vanlig måte. Sjangsen for at disken dukker opp og at du får kopiert ut data er stor. Det innebygde checkdisk programmet i Windows kan også hjelpe, men kan også gjøre ting verre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) OK, det er en noe uvanlig situsjon. Skal ikke si for sikkert hva som da skjer, men kan tenke meg at disken ikke kan rapportere status og størrelse pga alvorlig feil. Og når den ikke vises i Diskbehandling er den ikke tilgjengelig for noe Windows program. Det er mulig for et DOS program å jobbe på et lavere nivå, det er ikke avhengig av drivere. Kan jo prøve SpinRite. http://en.wikipedia.org/wiki/SpinRite Edit: covah hadde samme ide. Endret 2. april 2010 av Hårek Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Hårek: Bør jeg velge level 2 eller level 4? "Emergency data recovery" eller "Drive maintenance"? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Kan ikke huske om jeg noensinne har brukt SpinRite selv, så det kan jeg ikke svare på. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Jeg har god erfaring med GetDataBack fra runtime.org. Det er gratis å sjekke om det er noe å hente ut av disken, men om du skal redde noe derfra så må du nok skaffe deg en lisens på programmet. Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 (endret) valentino: Vil programet finne disken? *EDIT Avbrøt Spinrite og forsøker GetDataBack, og det er nå inne på disken og søker igjennom Så da er det håp! Endret 2. april 2010 av dreamastr Lenke til kommentar
valentino Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Det er bra at du har fått programmet til å søke på disken. Er programmet ferdig å søke og har du fått noen gode resultater? Husk at du må kopiere det du ønsker å redde over til en annen hardisk. Regner ikke med det skal være noe problem i ditt tilfelle da du ikke har tilgang til disken gjennom normale metoder, men greit å nevne det dersom du skal bruke programmet i fremtiden på disker som er OK. Jeg vil også anbefale at du sjekker de viktigste filene du har reddet, dersom du får hentet ut noe. Jeg har tidligere vært borti at jeg får reddet f.eks. bilder, men at de er korrupte og ubrukelige. Det var riktignok på en disk som var formatert, men kan være greit å sjekke det som er viktig for deg. Gi tilbakemelding på hvordan det går når du har noen resultater. Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Det gikk kjempefint! Det tok et par dager å skaffe listinga (siden tabellen på HD var skadet) men det gikk. Jeg er nå tilbake på skolen med mine filer i behold! Takker for hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå