Rognalf Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Jeg ønsker å lese av den nåværende verdien i et CSS-dokument, i dette tilfellet "12px" fra font-size-attributtet. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å få til dette. Her er det jeg har prøvd og mislykkes med: var x = document.body.style.fontSize.value; alert ("Skriftstørrelsen er " + x + " piksler"); Hva må jeg gjøre for å få tak i verdien fra CSS-dokumentet? Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Hvis jQuery hadde vært et alternativ så hadde nok dette vært mye enklere. var fontsize = $("body").css("font-size"); alert("Skriftstørelsen er: "+ fontsize); Det burde fungere. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Takk for forslaget, men jeg skulle aller helst fått det til med vanlig JS. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Uten å sjekke noe som helst, tipper jeg at jQuery sin $("body") tilsvarer document.getElementsByTagName('body') Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Løsningen ble ikke like elegant som jeg hadde tenkt meg, men god nok foreløbig (Jeg har tre linker i en meny øverst i dokumentet (-a, reset, og +A). Onclick kaller denne funksjonen). Reset funker ikke helt som ønsket hvis man har forstørret eller forminsket dokumentet, men jeg skal nok finne ut av det.) var fontSize = 0.8; function resize() { if (this.innerHTML == "-a") { fontSize = fontSize - 0.1; document.body.style.fontSize = fontSize+'em'; } else if (this.innerHTML == "Reset") { document.body.style.fontSize = 0.8+'em'; } else if (this.innerHTML == "+A") { fontSize = fontSize + 0.1; document.body.style.fontSize = fontSize+'em'; } } Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Bra du fant ut av det. Her er forøvrig den mest korrekte metode for å finne stilen på et visst element: http://www.quirksmode.org/dom/getstyles.html function getStyle(el,styleProp) { var x = document.getElementById(el); if (x.currentStyle) var y = x.currentStyle[styleProp]; else if (window.getComputedStyle) var y = document.defaultView.getComputedStyle(x,null).getPropertyValue(styleProp); return y; } Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Takker, skal studere linken og eksempelet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå