Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en ny PC om kort tid, har ventet til Fermi/5870EE ble lansert og venter nå egentlig bare på at komplett skal få varene inn på lager.

Pcen skal brukes stort sett til wow (fem wow-vinduer/kontoer på samtidig) og spill på vekselvis stormskjerm og Eyefinity 3x1 1920x1200 LCD'er.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=782228&su=83C17B4E-054C-415E-AA0E-76BEFDB7F49A

I linken ovenfor ligger oppsettet jeg har plukket ut, egentlig er jeg ganske fornøyd med det men jeg lurer på om jeg "trenger" det hovedkortet? UD3 koster nesten 1000kr mindre og har samme funksjoner? Samme gjelder PSU, jeg regner med at 750w blir minimum men også der er det prisforskjeller på samme mengde watt.

Grafikkortet er det siste jeg er usikker på, det står på om 5970 er stabilt og kjapt nok for World of Warcraft (hvor Crossfire må disables og kortet da vil bli forbigått av et enkelt 5870). Samtidig er det flere som klager over micro-stuttering med dual-gpu kort, noen merker det ikke mens andre ikke holder det ut.

Noen som har innspill eller forslag angående de komponentene jeg ikke er helt trygg på?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort noen endringer i oppsettet..

Skiftet ut Rampage 3 med ASUS P6X58D Premium, dette er ATX (Rampage 3 var E-ATX) og da kunne jeg skifte til et annet midi-tower kabinett også. Samtidig sparer jeg litt på at rammen ikke trenger å ha røde kjølere for å matche Rampage =p

Dette er basert på at hovedkortet faktisk støtter 980x ut av boksen, noe jeg ikke føler meg helt sikker på at det gjør uten en oppdatering? Eller kommer alle disse kortene med bios 0703 eller nyere?

Lenke til kommentar

Hei.

For det første.. 980X er veldig overkill, du treng ikkje den;) kjør 960 i stedet, 3600kr billigere og blir ca like kraftig som 980X med en liten overklokk.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587218&view=detailed#ProductTabs

Og kjør på me bedre RAM brikker;) CAS latencyen e på 7! kjør brikker med 9;)

Her har du bedre brikker til billigere pris!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=483496

Og da har vi spart nesten 4000kr;)

Strømforsyneren bør ver litt kraftigere;)650W blir litt lite, det går akkuratt og det er ikkje bra, da kjører du heller 750W; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922

Den koster 200kr meir, så da ende vi på ca 3500kr mindre enn utgangspunktet ditt.

Dei fe du bestemme sjøl ka du vil bruke til;)

Lenke til kommentar

Stemmer i sistnevne forslag. Det lønner seg så godt som ALDRI å kjøpe det helt nyeste, heteste av hardware. Litt surt å hive over 3000 bort på noen få prosent økning i ytelse. De kan settes bort til oppgradering om 6mnd om det skulle trengs.

Har selv handlet maskin for 32000 etter konfirmasjon, og sett priskurven dale jevnt og trutt til man plutselig får råskinn av en maskin til en brøkdel av prisen.. Kommer aldri til å gjøre det samme en gang til! :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro et enkelt HD5870 skal holde leeenge til Wow, selv med flere vinduer oppe og Eyefinity. Hvis du uansett ikke får bruk for Crossfire i HD5970 kan du heller kjøpe HD5870 nå og vurdere å kjøpe et til senere hvis du trenger det (når prisen har gått ned).

Lenke til kommentar

Spiller selv 5x WoW og 980x er overdrevent dersom det er kun WoW du skal kjøre. 3x 1920x1200 er og et pussig valg. Burde heller hatt 1x 1920x1200 og 1x 2560x1500 med 4 vinduer på. Evt 2x 26" 1920x1200 med fullskjerm på ene og 4x 800x600 på den andre.

Kjøp gjerne 980x om du må, men du kommer til å sitte med 80% mer ytelse enn du trenger.

Lenke til kommentar

Bjoern-, Si det heller til han som oppgraderte fra 975EE til 980X for å spille WoW =p

TheWollo, Når jeg regner på det får jeg disse tallene:

1600mhz/60 sekunder*7=0,0000002625 sekunder

1800mhz/60 sekunder*9=0,0000003000 sekunder

Siden jeg ikke har tenkt å overklokke forbi 1600mhz på ram så tror jeg at jeg beholder brikkene som var satt opp. PSU har jeg skiftet til 750w, da har jeg litt å gå på dersom jeg skulle trenge det.

Angående CPU så er det denne som er grunnen til at jeg oppgraderer, å gå fra 3 pcer til å kunne bruke bare 1 pc med 3 skjermer tilkoblet vil være ganske merkbart. Jeg kunne satset på i7-930, i5-750 eller en rimelig dual-core men jeg legger litt ekstra i den komponenten som gjør størst forskjell til det jeg spiller. På samme måte som at noen legger mer penger i skjermkort for mer ytelse gjør jeg det samme, bare at spillet mitt trenger cpu og ikke skjermkort. Det blir en bra maskin til mitt bruk, men det vil neppe være vanskelig å allerede i dag sette sammen en langt bedre gamingpc for under halve prisen. Håper ikke jeg begynner å spille noe som er grafisk krevende.

BadCat, Skjermoppsettet er ikke optimalt men det har jeg fra før og det vil funke fint til 3x1 eyefinity. Har ikke planlagt noen utskiftinger der foreløpig.

Angående cpu så kan ordet "trenger" bety ganske mye. Jeg har tre pcer nå og trenger sånt sett ingenting nytt, men jeg kjøper likevel fordi jeg vil ha glede av det :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
CAS latencyen e på 7! kjør brikker med 9;)
Kj0pe brikker med daarligere timings, er det raadet ditt?

650W blir litt lite, det går akkuratt og det er ikkje bra, da kjører du heller 750W
Igjen, tull. 650w kvalitets PSU gaar fint, men klart, om han skal oppgradere til to GPUer ved et senere tidspunkt kan det vere greit aa gaa for 800w++. Kj0rer en overklokket Core i5 750 paa 3.8Ghz, samt mange vifter og et par harddisker, samt 5870hd og har NULL problem med 650w. Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Genialt med hjem på døren, det tar fem dager ekstra å levere..

Jeg skulle valgt billigste fraktmåten, da hadde jeg hatt sakene senest i går.

Og såklart kan jeg ikke svippe innom byen og hente pcen for den lagres i Oslo frem til den er klar for å leveres på døren.

Og ingenting av dette opplyses det om når du velger "hjem på døren" som gjør at frakten kan ta opptil en hel uke lenger.

Lenke til kommentar

Da har jeg satt sammen maskinen og prøvd den ut litt.

Hovedkortet kom med bios 0703 og støttet prosessoren ut av boksen.

Kabinettet måtte tilpasses litt for å få plas til skjermkortet. Dette gjorde jeg med hagesaks og jeg er desto glad jeg kjøpte kabinett uten vindu.

Ytelsen er helt enorm, alt går så det griner. I morgen kommer DisplayPort-adapter og jeg kan prøve ut Eyefinity-oppløsninger, tenker maskinen får noe å bryne seg på da.

Ellers ligger cpu-bruk på 75% i World of Warcraft, trenger da ikke å tenke på overklokking med det første :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...