Gå til innhold

Gaming PC - Er dette bra oppsett? 16k

Anbefalte innlegg

Ok tusen takk for alle svar. Hadde tenkt å bestille alt idag før jeg kom over et nytt grafikk kort som kostet litt ekstra men det ser ut til at det er ganske mye bedre? GTX 480 heter det.

Visst jeg kutter ned på noe og legger inn en GTX 480 vil det gi meg mye bedre performance?

Og visst jeg går for denne GPUen hvilket merke burde jeg velge? :p Gainward, Evga, MSI, Asus osv..

Endret av 0le
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil gi deg kanskje ca 20% mer ytelse, kanskje noe mer når driverne modnes litt og spill utnytter tesselation bedre (når vi tenker litt lengre fram). Det vil samtidig bråke mye mer, høyne strømregninga di endel, og være veldig varmt i kabinettet. Ditt valg :).

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

ok så du vil altså ikke anbefale meg det? Tenker jeg kommer til å oppdatere kanskje seinere ettersom 5870 er et relativt bra kort og holder til spill nå eller? Legger ikke til sides GTX 480 nå men pga den bruker så mye mer strømm så lurer jeg på om jeg trenger mer enn 750W PSU?

Lenke til kommentar

ok så du vil altså ikke anbefale meg det? Tenker jeg kommer til å oppdatere kanskje seinere ettersom 5870 er et relativt bra kort og holder til spill nå eller? Legger ikke til sides GTX 480 nå men pga den bruker så mye mer strømm så lurer jeg på om jeg trenger mer enn 750W PSU?

GTX480 er dyrere, varmere, bråker mer, trekker mer strøm og drivere er veldig nye og ustabile. Jeg anbefaler ikke dette kortet over en Radeon 5870... Radeon 5870 er en av verdens kjappeste grafikkort, det har stabile drivere nå, er kjølig, trekker mindre strøm enn GTX480 og bråker lite.

Lenke til kommentar

mye sløsing på gang her egentlig.

1. intel socket 1366 er dyrt. veldig dyrt. ikke er det ment til gaming heller, skal du ha en gaming maskin så er det am3 eller intel socket 1156 som er veien å gå.

hk på am3/lga-1156 er 1000 kroner billigere og prosessorene er 1000 kroner billigere, da har du spart 2000 kroner uten å miste gaming ytelse.

2. går du for am3/lga-1156 så er det tokanals minne (4gb eller 8gb) 4GB holder lenge i spill og her kan du spare ~600-900kr fortsatt uten å miste gaming ytelse.

3. den psuen er god, men koster egentlig litt for mye, chieftech 750watt koster 859 kroner på komplett, bare for å nevne det (den har avtagbare kabler)

4. kabinett er smak og behag, personlig mener jeg 1200 koster litt mye sammenlignet med 900/902, og jeg mener dette kabinettet fra lancool er et bedre kjøp (men velg det DU mener er kult)

da har du spart rundt 3k (enda mer hvis du velger billigkabinett) uten å miste gamingytelse.

kan dele en handleliste jeg har liggende på komplett, som er det JEG mener er et bra gamingoppsett. link

I7 er IKKE en bedre gamingprosessor enn phenom II (amd) og i5 (intel), jeg anbefaler amd siden det er amd som gjennomsnittlig trekker mest frames ut av ati sine skjermkort.

hentet fra en test av cpu skalering med ati skjermkort:

In games such as Wolfenstein, Call of Duty: Modern Warfare 2, Tom Clancy’s H.A.W.X, BattleForge and Far Cry 2 the Phenom II X4 processors were actually faster when clocked up near 4GHz! This is quite amazing as out of the 9 games tested, the Phenom II X4 series was faster than the Core i7’s in 5 of them. Although the margins were very limited, the Phenom II X4 was found to be faster, and had it just managed to match the Core i7 series with the Radeon HD 5970, we would have been impressed.

While the Phenom II X4 matched the Core i7 in Crysis Warhead, the only games where it failed was Company of Heroes Opposing Fronts, Left 4 Dead 2 and Batman Arkham Asylum. The Phenom II X4 was noticeably slower in these games, making the Core i7 the better choice here. Still, for the most part we found the Phenom II X4 to be every bit as good as the Core i7 processors when gaming with the new Radeon HD 5970.

link til hele testen

Lenke til kommentar

Skjønner. Har snakket med flere folk og det virker som det er mange som sier som du og mange som mener jeg bør gå for i7 og socket 1366. Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre, jeg sikter jo litt lengre framm i tid og etter bursdagen min (1 mnd til) har jeg tenkt å kjøpe en til 5870 da vil de kjøre crossfire, dette er bedre enn 5970 har jeg hørt.

Men så ser jeg på det oppsettet du linket og det ser bra ut, i tilleg er det jo Radeon HD 5970.

Visst jeg kjører crossfire 5870 så vil jo hele oppsettet ha kostet meg rundt 19k, det er ganske mye penger. Jeg er trossalt bare 13 (HEHEHEHE) blir 14, solgte båten min og det er slik jeg har fått pengene. Er egentlig ikke så mye jeg vil bruke penger på atm bortsett fra PC.

Jeg har aldri bygget egen PC før, kunn kjøpt en ferdig fra Datakjeden. Lurer veldig nå ;P etter posten din..

Lenke til kommentar

jeg mener at det går ann å legge til et hd5870 sammen med hd5970 (crossfireX) men da må du tenke deg om; trenger du så mye ytelse, ett hd5870 klarer å kjøre det aller meste av spill på maks oppløsning og kvalitet uten problemer, å oppgradere til crossfire kan du vente med til du faktisk trenger mer ytelse.

har du skjerm?

med 16k kan det faktisk være mulig å få til noe slikt (iallefall med 19k) :

http://www.youtube.com/watch?v=dR7cNLUqPao

hardware.no har en fin pc-bygger guide, gidder ikke å finne den frem for deg nå, men kan se hva jeg får tid til imorgen

Lenke til kommentar

Ja, men ser jo også at netshop er litt dyrere og har ikke en del av det jeg vil kjøpe. Tror ikke det blir noe vansklig å bygge, men er jo bare det at alt passer jeg håper på.

Tror nok ikke jeg trenger 5970 + 5870, blir nok crossfire 5870.

Men visst jeg skal ha crossfire er det lurere å gå for en større PSU SOM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460921 ?? den er billigere enn 750w og

Endret av 0le
Lenke til kommentar

Hva kom du fram til?

I7 eller amd?

Vil anbefale å kjøpe en hd5870 og heller oppgradere senere når du får behov for mer ytelse.

I7 er littegrann bedre enn amd når det kommer til crossfire, i7 ser ut til å klare å holde minimum fps litt høgere enn amd, men om det er verdt prisøkningen er opp til deg.

http://www.legionhardware.com/articles_pages/radeon_hd_5870_crossfire_cpu_scaling_performance_part_1,1.html

Jeg anbefaler fortsatt amd, men for all del; det er dine penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...