Gå til innhold

Finanskrisen når slutter den?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har da utdannet meg til Teknisk Tegner noe jeg er kjempe fornøyd med og kommer til å satse på, jobbet som teknisk tegner i prefab avd til en bedrift her i nærheten i 5 måneders tid, noe jeg med hånda på hjertet kan si er de 5 beste månedene i mitt liv. Men var ikke akkurat så lett å få jobbe som teknisk tegner, de 5 mnd før jeg skulle dra i førstgangstjenesten, slik at jeg klarte å få meg jobb i den bedriften gjennom at jeg fikk dagpenger fra NAV.

Den siste måneden jeg var der Desember 2008, så skjedde det noe fryktelig finanskrisen. Jeg hadde da gått fra å være kopiassistent til å være teknisk tegner med alt for mye å gjøre, til å hjelpe til på prosjekter som kostet to sifferet beløp i millionklassen. Til å sitte å surfe på VG med resten av de andre tegnerne og ingeniørene. Var kun noen som hadde noe å gjøre da de ferdigstilte et prosjekt.

Når jeg var ferdig fikk jeg beskjed om at de ville holde kontakt med meg mens jeg var i førstegangstjenesten, fikk til og med et brev der det står svart på hvit at jeg kunne få jobb hos dem hvis markedet bedrer seg.

Jeg gikk inn i førstegangstjenesten og holdt kontakten, finanskrisen ble bare verre og verre, folk ble da permittert i den bedriften, og jeg forsto ganske enkelt at skulle jeg være heldig å få noe jobb der, så måtte det skje et mirakel.

Når jeg nå i Januar hadde avtjent førstegangstjenesten var jeg innom en tur for å få høre hvordan ting gikk og det var akkurat som jeg trodde, bye bye til den muligheten.

Jeg fikk med meg en bra attest, og har siden gått rundt sjekket etter jobber som teknisk tegner på internett, vært hos Adecco, og akkurat nå lever jeg på støtte fra NAV, som er litt bedre enn vanlig siden jeg har gjort førstegangstjeneste, men nå til sommeren så er den støtten borte også, fikk hørte av sjefen i den bedriften jeg jobbet for, at markedet kom muligens til å bedre seg i mot slutten av 2011.

Da lurer jeg på, er det noen her innen fra denne byggebransjen som vet når denne finanskrisen vil slutte, dvs at markedet blir som før igjen? Er klar over at det går opp og ned i denne bransjen men akkurat nå er det ekstremt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som eksempel kan nevnes at finanskrisen i 1920-åren varte til andre halvdel av 1930-årene. Selvfølgelig ble den forsterket av kraket i 1929. Men som du ser kan en finanskrise var lang tid. Denne gang ble det i mange geografiske områder satt inn virkemidler for å redusere utslaget. Dette kan igjen gjøre at det tar lengre tid før vi er tilbake i normalsituasjonen. Den generelle finanskrise synes å være over - men aktiviteten i mange bransjer er preget av tilbakeholdenhet og mangel på optimisme. Dette medfører at enkelte bransjer vil henge etter. Dette gjelder spesielt de bransjer som hadde en tilsynelatende o normal kapasitet - her var de avhengig av odredretilgang (igjen styrt at optimisme innenfor området produktene ble brukt i). Nå er det overkapasitet og konkuranse som preger denne delen av markedet. Teknisk tegning er et område med sin egen syklus utover finanskrise. Den blir bare forsterket av finanskrisen.

Det jeg prøver å si er at det er vasnkelig å spå om fremtiden. Også på kort sikt, og også å analysere fortiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...