Gå til innhold

4,5 år gammel lcd tv og reklamasjon

Anbefalte innlegg

Har en 4,5 år gammel lcd tv der bildet begynner å brenne seg fast. Ha i påsken brukt vga inngangen en del for å se film og serier via pc, samt surf og chat og spotify o.l. Oppdaget at bildet har forskjellig svartnivåer, lyst på siden men mørkere i midten. Merket det spesielt da jeg flyttet rundt på spotify vinduet.

Og i dag, etter å ha hatt flere vinduer oppe, så viste det seg at deler av et msn vindu hadde brent seg fast (komplementærfargene). Jeg skiftet ingang på tv'n, og det er der fortsatt, sammen med andre tilsvarende bildefeil, grønne striper liksom, samt svartnivåene i midten av skjermen. Jeg trudde ikke man kunne brennefast bilder på lcd-skjermer, men tok tydeligvis feil.

Så er det dette med reklamasjonsretten. Jeg antar den er 5 år på tv'er, men dekker den sånne feil? Jeg har ikke lest i noen bruksanvisning så kan godt hende det er advart mot at bildet kan brenne seg fast. Men likevel, tv'en er jo til for å brukes, kan ikke se at dette er en brukerfeil?

Edit 1:

Det er begrensa hvor statisk bildet har vært fra pc'en også, har blank screen etter 10 minutter..

Edit 2:

Tv'en var solgt som demo, med følgende: "Varen er demobrukt/erstatning fra leverandør. Mulig slitt emballasje". Kan ikke se at det gjør noe fra eller til?

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket merke var det? Har hørt at LG LCD-TV'er har hatt enkelte problemer med innbrenning (min LG har også striper på sidene etter 4:3 formatet).

Uansett er det "normalt" at dette kan skje med LCD TV'er, og jeg tror ikke det vil gå på reklamasjon. Men det går ann å spørre forhandler og/eller produsent.

Lenke til kommentar

Jeg slo av tv'n, tok ut kontakta og lot den stå slik til nå, dvs en 6 timers tid. Den som hang igjen fra msnvinduet er borte, sikkert fordi det var såpass nytt. Men det andre er der fortsatt. Ser ut til at det er de 4:3 kantene jeg også får frem her, sammen med en del annet groms.

Var i grunn det jeg lurte på, om det er en feil eller en "slitasje" man må regne med. Men skal sende en epost til forhandler og, taper ikke på å gjøre det i hvertfall.

Er en Videoseven, tilsynelatende en utdødd art, så har ikke de store forhåpninger. Har sikkert vært sånn en stund også, og kommet over tid, først nå da jeg brukte den som pc-skjerm at jeg la merke til det.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Min TV er litt sånn også, har en svak svart stripe oppe der de svarte barene pleier å være.

For min del så tror jeg ikke at det har noe for seg å kontakte produsent ihvertfall, finner ikke noe om de på nettet eller noe. Decktron er merket. :p

Lenke til kommentar

Er nok et problem hovedsaklig med rimelige (ukjente) merker, det her. Ja, bortsett fra LG som visstnok skal ha noen av de samme problemene.

Jeg sjekket etter stripene på min LG TV i går (ser de kun når jeg ser etter de), men jeg kunne ikke finne de igjen. De fleste programmer sendes nå i 16:9, så mulig de er blitt "visket ut". Har også hørt at man kan mer eller mindre viske ut innbrenning ved å la skjermen vise et helt hvitt bilde i noen timer. Prøv å sett opp et helt 100% hvitt bilde fra PC'en, i fullskjerm såklart, og la det stå noen timer. Hvis 6-12 timer ikke hjelper, prøv enda lenger (eller flere omganger).

Jeg tar ikke noe ansvar for noe som helst, men et høres jo naturlig ut at dette kan hjelpe.

Min hoved-TV (Sony) som brukes mye mer enn LG'en, har aldri vist de samme symptomene. Mine foreldres enda eldre Sony, som brukes enda mer enn min, har heller ikke noen tegn på innbrenning. Stort sett er det et sjeldent problem med LCD, og spesielt nå når kjente merker har blitt så rimelig, at "billigprodusentene" har skygget banen.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Eldre LG-tver har dette problemet med innbrenning ja.

Uansett er dette ikke noe som dekkes av reklamasjonsretten dessverre, det kan skje om man bruker de for statisk slik som trådstarter har gjort her. Dette kan også stå spesifisert i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...