Jaghi Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Fått dette i en nettoppgave, og har glemt både bøker og skrivesaker heimatt i påsken. Håper derfor på hjelp til løsning av påskenøtten fra den gode samaritanen her på forumet. Du har i dag plassert kr 100 000 på en sparekonto. Banken betaler kvartalsmessige etterskuddsrenter på beløpet og bankens årsrente er 6%. Hvor stort beløpet har du stående inne på kontoen etter to år hvis du ikke har trukket på kontoen? Du vinner 1 premie 25000 kr utbetalt hvert år ut i det uendelige, etter den første utbetalingen vil beløpet øke med 4% hvert år til det uendelige. avkastningskravet er på 12%, hva er nåverdien av 1. premien? Setter utrolig pris på all hjelp ettersom jeg ikke får ta eksamen dersom jeg ikke svarer på spørsmålene. Ta gjerne med formler om du kan, på forhånd takk! Lenke til kommentar
kimla Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Fått dette i en nettoppgave, og har glemt både bøker og skrivesaker heimatt i påsken. Håper derfor på hjelp til løsning av påskenøtten fra den gode samaritanen her på forumet. Du har i dag plassert kr 100 000 på en sparekonto. Banken betaler kvartalsmessige etterskuddsrenter på beløpet og bankens årsrente er 6%. Hvor stort beløpet har du stående inne på kontoen etter to år hvis du ikke har trukket på kontoen? Du vinner 1 premie 25000 kr utbetalt hvert år ut i det uendelige, etter den første utbetalingen vil beløpet øke med 4% hvert år til det uendelige. avkastningskravet er på 12%, hva er nåverdien av 1. premien? Setter utrolig pris på all hjelp ettersom jeg ikke får ta eksamen dersom jeg ikke svarer på spørsmålene. Ta gjerne med formler om du kan, på forhånd takk! Sånn jeg forstår oppgaven så er det 6% renter pr. kvartal, det er 4 kvartaler i året, altså 8 kvartaler på 2 år. 100 000 * 1.06^8 = 159384,8 Hvis jeg ikke leste feil Dette med nåverdi får en med begrep om økonomi ta. Lenke til kommentar
osloru Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Det er feil. Men vet ikke hva riktig svaret er Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Sånn jeg forstår oppgaven så er det 6% renter pr. kvartal, 100 000 * 1.06^8 = 159384,8 Nei, det er 6 % per år. Får dermed Nåverdi. k_n = beløp etter rente n = antall terminer r = rente Greier du det selv herfra? Endret 8. april 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
osloru Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 112,649.26 - er ikke d svaret? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Var det ikke det jeg skrev da? Edit: Hvor har du fått det kommaet der fra? Endret 8. april 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
osloru Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Var det ikke det jeg skrev da? Edit: Hvor har du fått det kommaet der fra? jo, det er riktig Takk! men har du svaret på det andre spørsmålet? :!: Endret 8. april 2010 av osloru Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Ja, men nå står jo formelen der. Sett bare inn verdiene og regn ut. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg burde lest oppgaven bedre. Den oppgaven der kan jeg ikke. Har aldri hørt om avkastningskrav før tydelig at dette her ikke er vanlig nåverdi-oppgave. Lenke til kommentar
osloru Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Jeg burde lest oppgaven bedre. Den oppgaven der kan jeg ikke. Har aldri hørt om avkastningskrav før tydelig at dette her ikke er vanlig nåverdi-oppgave. Vanlig nåverdi-oppgave kan jeg også, men her er det avkastningskravet som jeg sliter med Men husker du oppgaven om inflasjon? Riktig svaret er 6, stemmer det? Edit: Forventet inflasjon neste 12 måneder er 2 %. Hva blir den årlige realrenten hvis bankrenten (den nominelle renten) er 8 %? Endret 8. april 2010 av osloru Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Oppgaven om inflasjon? Har bare sett disse 2 oppgavene jeg. Lenke til kommentar
osloru Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Oppgaven om inflasjon? Har bare sett disse 2 oppgavene jeg. her er den: Forventet inflasjon neste 12 måneder er 2 %. Hva blir den årlige realrenten hvis bankrenten (den nominelle renten) er 8 %? Lenke til kommentar
osloru Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 klarte ikke å svare på spørsmålene.... Ikke finans eksamen får meg i dette semesteret Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Du vinner 1 premie 25000 kr utbetalt hvert år ut i det uendelige, etter den første utbetalingen vil beløpet øke med 4% hvert år til det uendelige. avkastningskravet er på 12%, hva er nåverdien av 1. premien? SVAR: 25000/(0.12-0.04)= 312500 Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Oppgaven om inflasjon? Har bare sett disse 2 oppgavene jeg. her er den: Forventet inflasjon neste 12 måneder er 2 %. Hva blir den årlige realrenten hvis bankrenten (den nominelle renten) er 8 %? Beklager. Kan ikke hjelpe deg her. Prøv i den store mattetråden. Der kan jeg love deg noen kan det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Forventet inflasjon neste 12 måneder er 2 %. Hva blir den årlige realrenten hvis bankrenten (den nominelle renten) er 8 %? 8% - 2%.. Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Forventet inflasjon neste 12 måneder er 2 %. Hva blir den årlige realrenten hvis bankrenten (den nominelle renten) er 8 %? 8% - 2%.. Forventet inflasjon neste 12 måneder er 2 %. Hva blir den årlige realrenten hvis bankrenten (den nominelle renten) er 8 %? R (1+p) – 1 = (1+0.08) – 1 = 1,08 – 1 = 5.88 (1+i) (1+0.02) 1.02 Svar: 5.88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå